Ostin Huutonetistä liki käyttämättömän akun (As0731, 11,1V, 400mAh) Acer 8920G-läppäriin. Sitä mainostettiin yhteensopivana, mutta läppärini ei tunnistanut sitä. Alkuperäinen läppärini akku on AS07B42, 14,8v, 4800mAh. Monet verkkokaupat myyvät myös 11,1 voltin akkuja yhteensopivina Acer 8920:een, vaikka alkuperäinen on tosiaan 14,8V. Esim. tämä kauppa, joka tarjoaa juuri tuota Huutonetistä ostamaani mallia: http://www.alibaba.com/product-gs/510743931/AS07B31_laptop_battery_replace_for_Acer.html Monissa yhteensopivina myytävissä on 11,1V ja 4400mAh. Mitä ajattelette: voivatko tällaiset akut olla yhteensopivia, koska niiden jännite poikkeaa niin paljon alkuperäisestä. Alemman jänniteen akut ovat kuusisolusisa, kun taas alkpupeäiset kahdeksansoluisia. Voisiko syy siihe, että läppärini ei tunnista akkua löytyä jostain muusta seikasta, esimerkiksi vanhasta Biosin versiosta? Ja onko noissa ohjeissa mitään tolkkua: http://www.inkclub.com/manualer/batteryClub/bios_update_batteryClub_FI.pdf
Siinä voisi olla toi jänniteongelma. Mulle vähän outo, sillä mulla Acerissa on juuri 14.8 voltin systeemi. Samoin kuin Asuksessa ja Fujitsu-Siemensissä. Latausjännitehän on noin 20 volttia. Olen myös törmännyt akkuongelmaan, että kännykkä ei tunnistanut uutta akkua millään. Voishan tietysti tutkia tuota BIOS:kin
Näköjään 8920G:een myydään järjestään 14.4/14 tai 10.8/11.1 V akkuja, 4400/4800 mAh niin että ei kai ne kaikki ihan roskaa ole. Amazon.de:stä näkyi löytyvän mm. 14.8/4400mAh postikuluineen kai alle 25 e (ePort24) - tai alkuperäinen (?) n. 60e kuluineen. Itse tilasin Asukseeni tehoakun alle 35e, originaali maksaa lähes 100e. Eiköhän halpa-akun ongelmat johdu akun halvasta elektroniikasta.
Niin, Zipperi, näkyy tosiaan myytävän kahta jänniteluokkaa olevia akkuja. Uskaltaisikohan päivittää Biosia; minulla on siitä vanha versio? Ja kukapa tietää, olisiko siitä apua ongelmaan.
Ainahan siinä omat riskinsä on. Voithan myös kokeilla nollata sen, eli ota paristo pois joksikin aikaa. Itse käytin jopa vuorokautta.. ja sitten boottasin uusiks. Ennen boottausta kytke kaikki laitteet kiinni. Paristo löytyy sieltä takaluukkujen alta.
Kyllä olen aina päivittänyt biosin kun uusi on ollut saatavilla (2x) vaikka ei mitään ongelmia ole ollut. Pieni mahdollisuus on että auttaisi - mutta yleensä biosin yhteydessä on logi jossa kerrotaan mitä on fiksattu.
Biosin päivittäminen suoraan sanoen tuntuu vähän pelottavalta; en ole sitä koskaan tehnyt. Voiko sen päivittää suoraan uusimpaan versioon, vaikka tarjolla on useita uudempia versioita kuin minun koneessani nyt on? Onko kukaan kokeillut sitä menetelmää, mikä esitellään tämän linkin takana: http://www.inkclub.com/manualer/batteryClub/bios_update_batteryClub_FI.pdf Ymmärränkö oikein, että tässä ei ole kyse koneen biosin päivityksestä, vaan akun päivittämisestä koneeseen sopivaksi?
Voi päivittää suoraan uusimpaan versioon. Tosin itse päivitin Dell Optilex 755 mallin Biossin ja kone alkoi käynnistymään aina 5-minuutin välein uudestaan...
Voisikohan joku itseäni viisaampi antaa yksinkertaiset ohjeet Biosin päivittämiseksi. Läppärini on siis Acer 8920G.
Ekaks jos haluut nollata sen niin otta se iso nappiparisto pois joksikin aikaa, ja kun boottaat paina heti käynnistyessä, yleensä F2 tai DEL-näppäintä ja saat BIOS:in valikon, josta niitä voit sitten määritellä eri osioita.
Kiitos neuvosta, Curvy2! Onko niin, että Biosin nollaamisessa ei ole systeemille eikä datalle mitään riskiä? Näin olen ainakin ymmärtänyt.