Acer 5520G vs Asus M51

Viestiketju Kannettavat tietokoneet -osiossa. Ketjun avasi juppi83 27.06.2008.

1. juppi83

juppi83 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Nyt iski valinnanvaikeus. Olen ostamassa uutta kannettavaa ja suoraan sanottuna en ole päivittänyt tietojani pariin vuoteen(lukuunottamatta nämä kaksi päivää). Kone tulee musiikinkuunteluun, leffoja tulee myös katsottua ja hieman vanhempien pelien peluuseen (Neverwinter Nights, Oblivion, GTA III etc.). Tuollasta peruskauraa, mutta välttämättä ei tarvitse uudet pelit pyöriä kunnolla/ollenkaan. En siis oleta että tällä minun budjetilla joka nyt on suht liukuva kiitos hyvän rahotuksen saa mitään "pelikonetta". Hinnat jotka tuossa on mainittu on suuntaa antavia, tuossa suhteessa ne on toisiinsa kuitenkin... minulle.

ASUS M51KR M51KR-AS032C 820€
    TL64 2.2GHz, HD3470 256Mb, 3072Mb/1MB, 250Gb
    linkki

ASUS M51SE M51SE-AS121C 835€
    T5750 2.0GHz, HD3470 256Mb, 3072Mb/2MB, 320Gb
    linkki

ACER TM5520G LX.TKP0X.139 700€
    TL60 2.0GHz, HD2400XT 256Mb, 3072Mb/1Mb, 250Gb
    linkki

ACER AS5520G 4GT/LX.ALU0X.001 750€
    TL58 1.9GHz, 8600M GS 512Mb, 4096Mb/1Mb, 320Gb
    linkki

Olen koittanut tuossa katsoa prosessorien(AMD vs Intel, välimuistit yms) ja näytönohjaimien nopeuksia tuolta netistä. Tällä hetkellä olisin hinta/laatusuhteelta kääntymässä tuohon uuteen AS5520G jossa tehottomin prosessori, mutta tehokkain näytönohjain. Kiintolevyn koolla ei niin suurta väliä ole, löytyy pari ulkoistakovalevyä. Ulkonäöllä tai Asuksen luotettavammalla nimellä ei myöskään ole minulle suurta arvoa. Acerissa houkuttaa tuo hyvä hinta, mutta saako rahalla todellakin paremman koneen tässä tapauksessa? Jos teille tulee mieleen jotain seikkoja, jota olen saattanut jättää huomioimatta niin kertokaa niistä ihmeessä. Ja jos tiedätte koneen josta saisin vielä paremman hinta/laatusuhteen niin ehdotuksia otetaan vastaan.

Viimeksi muokattu: 28.06.2008
  2.  
  3. DC_

DC_ Guest

noi pelit toimii kaikissa koneissa,mutta jos haluat pelaja vähän uudempia pelejä niin kannata otta toi alin , koska siinä on paras näytönohjain ja siinä on eniten keskusmuistia

4. SkinGull

SkinGull Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Itsellä on tuo alin, ja täytyy sanoa että älä osta. Kone on muovinen ja lelun tuntuinen avattuna(näyttö käännettynä auki), mutta kiinni ollessa ihan asiallinen. Näppäimistö vasemman käden kohdalta heikon tuntuinen, kun painat vähänkin kovempaa rupeaa joustamaan ja painumaan alas. Oikean käden kohdalta hyvä ja kestävä. Tehokashan tuo on ja kaikki uudemmatkin pelit pyörivät jotenkuten.
    Itse jos jonkun noista ostaisin, ottaisin tuon toiseksi alimman acerin. Edullinen hinta, kone jämäkkä(tehty liikkumiseen) ja tehokas. Näytönohjain ei periaatteessa häviä millään tavalla tuolle alimmalle koneelle. Eikä sitä muistin määrääkään kannata katsoa, tuo 3gb riittää aivan mainiosti.
    Kannattaa mennä johonkin liikkeeseen katsomaan noita koneita, mene varsinkin katsomaan ja ihmettelemään tuota alinta aceria. Et sen jälkeen taatusti osta sitä.

5. juppi83

juppi83 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Katsos, olin tiiraillut hieman liikaa speksejä ja todellakin missanut tuon, että kyseessä onkin Aspire 5520G eikä Travelmate 5520G. Perskuta, jos tuon Travelmaten saisi paremmalla näyttiksellä niin sen voisi hommata, mutta kun TM5720G T7300 2.0GHz, HD2600, 2048Mb/4Mb on heti sen hieman alle 950€ ja se on kyllä mun budjetille hieman liikaa. Dääm, täytyy ilmeisesti ostaa tuo halvempi Acer.

6. SkinGull

SkinGull Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Niin, hintaa tulisi se ~250€ lisää, mutta kannattaako maksaa tuon verta ylimääräistä paremmasta näyttiksestä? Jos et aijo pelata uudempia pelejä, ei siitä ole mitään hyötyä.
    Itsellä ei ole kokemusta tuon halvemman acerin näytönohjaimesta, mutta kyllä sillä vuoden takaiset pelit toimivat vähintäänkin nykimättä. Tuolla 8400M GS näyttiksellä taas toimivat uudetkin, jopa crysis alhaisimmilla asetuksilla hieman nykien(20-30fps).
    Mutta päätöshän on sinun :).

7. juppi83

juppi83 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Yhden nukutun yön jälkeen ajatuksissa pyörii jo uudet kujeet. Rupesin tuossa miettimään, että miksi ostaa kone jolla ei voi sitten pelata ollenkaan uusia pelejä. Kymmenen kuukauden maksuajalla se ero 700€ ja 1000€ koneessa on 30€/kk, eli eihän tuolla rahalla selviä edes baarissa. Sitten olisi ainakin mahdollisuus ostaa uusin GTA tai jotain muita pelejä, mitä tähän mennessä en ole voinut edes ajatella. Ei voi kun sanoa, että onneksi ei ole ketään jolle pitäisi selittää näiden päätelmien loogisuutta.

Mikä olisi sellainen prosessori ja näytönohjain, joka selviäisi joten kuten näiden uusien pelien kanssa. Ei tarvitse tämä Crysis, josta kaikki aina puhuvat, toimia mitenkään kovin nätisti, riittää että se toimii. Onko HD2600 jo sellainen millä tulee toimeen vielä ensi vuonnakin vai pitääkö lähteä astettava kovempaan. Pisti silmään tuo Asus C90S jota mainostetaan, että se on tehty päivitettäväksi. Tuo voisi olla ihan mukava ominaisuus, sillä käsittääkseni tähän mennessä noihin on ollut aika hankala/mahdotonta vaihtaa kovalevyn ja muistin lisäksi juuri mitään?

Tätä on kehuttu ja samoin tätä. Nuo lähtee molemmat alle tonniin eroa hinnassa joku 50€, sillä saisi hieman paremman näyttiksen ja prossun. Kyllä menee vaikeaksi. Mitäs muita suositeltavia koneita löytyy tuosta 900-1000€ luokasta.

Viimeksi muokattu: 29.06.2008
  8. SkinGull

SkinGull Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Ehdottomasti kannattaa sitten ostaa TÄMÄ
    En itse jaksanut vielä katsoa mitään parempaa vaihtoehtoa, mutta tuo on noista kahdesta ehdottomasti se kannattavampi. Näytönohjaimissa ei mitenkään kovin paljon eroa taida olla, mutta kyllä tuo Asus vie voiton. Nykypelien kanssa selviää helposti, Crysiskin toimii jo sulavasti(Crysis on tämän hetken raskain peli ja siksi käytän sitä vertailuissa).
    Prosessorin kellomääräähän ei nykyään enää kannata katsoa, niissä on jotakuinkin aina vähintäänkin riittävät tehot. Prossun välimuistin ainakin itse katson, mutta siinäkin se 2MB on jo tarpeeksi.
    Tuossa Asuksessa on kaiken lisäksi tarkempi näyttö...saa "hieman" terävämpää kuvaa ja sen jälkeen et kyllä enää palaa tähän perus 1280x800 resoon.

9. juppi83

juppi83 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Näin minä sen myös ajattelin, taitaa tuollainen lähteä tilaukseen. Noissa ei varmaan hinnat muutu kauheasti vaikka pihistelisi kuukauden verran. Eihän tuo kovin vanha malli ole, mutta kun se näyttää olevan hinta/laatusuhteeltaan yksi parhaista alle 1000€ koneista niin tuskin se hinta siitä tippuu. Kameroissahan tämä loppukesä ja alkusyksy on sitä aikaa kun uudet mallit julkastaan ja vanhojen hinnat tippuu, tietokoneet eivät varmaan samalla periaatteella toimi. Eikä tuota näyttänyt missään olevan varastossa, joten ei sitä silloin ole maahantuojallakaan. Ilmeisesti menee tuonne 8.7 kunnes tulee lisää... No kai sitä sen verran jaksaa odottaa.

10. juppi83

juppi83 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Jeps, tänään saapui kone. Vaikuttaa kyllä hyvältä peliltä, "hiiritaso" tai miksi tuota nyt kutsutaan on aika surkea, tarttuva pinta. Näyttö on tälläisessä pimeässä huoneessa kyllä hyvä ja kone tuntuu suht tukevalta. Joku tuuletin tai muu resonoi tuolla jonkuse verran ja siitä lähtee ärsyttävä surina ääni ajoittain. Talvisinkaan ei ole tule sormille kylmä, sen verta lämmittää mukavasti :D Tähän mennessä on vastannut kyllä odotuksia ja tyytyväinen olen valintaani. Suurin ongelma taitaa olla tämä vista, josta nyt en niin kovasti välitä. Seuraava kysymykseni koskeekin sitä:

Mitä kaikkea kannattaa vistan kanssa ottaa huomioon, onko jotain hyvää sivustoa jossa kootut selitykset miten virittää vista hyvään kuntoon? Ja jos joku nyt omistaa jo tämän M51SN-mallin niin laittakaa viestiä, että mitä noista ohjelmista kannattaa ensiksi tuhota ja mitä laittaa tilalle. DC:n kävin tietysti heti ekana lataamassa... Norton lähtee kyllä heti kun vaan saan ladattua jotain parempaa tilalle ja näytti noita Asuksen omia ohjelmiakin olevan aika kiitettävästi. Näyttiksen päivitykset jo löysinkin.

Jaa tämä sivu