Eli tilanne olisi tällainen. Lisäsin vanhan rikki menneen kovon (slave) tilalle uuden Maxtorin 120GB plus 9 kovon (slave), mutta kun laitan virrat päälle, kone käy ehkä sekunnin sitten sammuu eli en pääse edes BIOS:iin. Tilanne on sama vaikka laittaisin uuden kovon yksinään masteriksi. IDE kaapeli on siis kunnossa, koska vanha kovo, jossa käyttis (XP) on toimii. Lisäksi toisessa koneessani uusi kovo toimii moitteettomasti (mutta en halua laittaa sitä siihen). Emon BIOS tukee ainakin 137GB levyjä. Olisi kellään tullut vastaan samalaista tilannetta?
Voisikohan olla, että uusi levy tarvitsee virtaa sen verran paljon pyörimään lähtiessään, että virtalähde ei pysy mukana? Miten vanha virtalähde on ja miten tehokas?
Kyllähän tuo käväisi mielessä, poweri on 250W. Valmistettu lokakuussa 2000. Mulla on koneessa "vain" verkkokortti, Hercules 3D 4500 Prophet, SoundBlaster 128, CD-asema ja yksi kovo ja aikaisemmin on siis ollut toinenkin. Niin meinasin että tuskin tuo poweri niiaa. Ja käytin tuota kovoa kaverin "paketti" koneessa, jossa oli huima 145W poweri eikä siinäkään ollut tuota ongelmaa. Paljonkohan nuo vievät tehoa käynnistyessään? Tuskin hirveesti 10W enempää vai olenko pahasti hukassa?
Kovalevyt kyllä syövät virtaa aika paljonkin (jotain 20-40W väliä arvelisin) ja varmaan syö enemmän virtaa riippuen pyörimisnopeudesta... varmasti en tosin tiedä muuta kuin että syövät kyllä virtaa aika mukavasti.
Olethan kokeillut sen halvimman testin, eli käännä ide kaapeli vaikkapa kovalevyn päästä toisinpäin? minulla ainakin kone käyttäytyy samalla tavalla, jos se on väärinpäin (if my memory serves me right).
Kone toimii kyllä ilman tuota uutta levyä. Mutta kun otan vaikka vanhan kovon pois ja laitan tuon uuden masteriksi, niin silloinkin tuo ongelma ilmenee. Ja tuon nykyisen masterin rinnalla on siis ollut aikaisemmin 40GB kovalevy ja toimi moitteettomasti. Ei muuten onnistu tuon IDE kaapelin toisin päin laittaminen, kun siinä on se kohotettu sydeemi. Niin ja otin myös pois CD-aseman ja korppu aseman eikä sekään auttanut. Ajattelin jos sillä olisi säästänyt vähän tehoja. EDIT: Tuli vaan mieleen josko mun emolla olisi jotain tuota Maxtorin levyä vastaan.
minkä merkkinen vanha kovo on? mul on vanha kovo Maxtor ja juuri noiden mahdollisten yhteensopivuusongelmien vuoksi ostin rinnalle isomman Maxtorin, hyvin on yhdessä toimineet
Vanha kovo on 20GB Seagate, mutta kun se Maxtor ei toimi edes erikseen. Niin tuohon mun toiseen koneeseen, jossa MSI K7T Pro2 se menee heittämällä. Tosin huomasin juuri että siinä on ATA100 väylä, mutta ei hän tuolla "pitäisi" olla merkitystä.
Juu, eipä sillä pitäisi olla väliä, uusimmat IDE kovot käyttävät ATA 100/133 liitäntää. Hieman kyllä yhteensopivus ongelmalta vaikuttaisi, kannattaa selailla emon valmistajan ja maxtorin sivuja ja ehkä jopa ottaa yhteyttä.