Olen laittamassa uutta näytönohjainta ja aattelin laittaa jonkun radeon 9600-sarjan kortin. Pitäis vähän saada tietoa että mitä eroa näillä malleilla on ku nuita on nykyään miljoona erinlaista mikä näistä ois semmonen hyvä pelikoneeseen? Entä miten tapahtuu uuden kortin asennus, poistanko ensin vanhat ajurit, sitten vanhan kortin ja lopuksi laitan vain uuden kortin ja asennan ajurit vai missä järjestyksessä nämä toimenpiteet tulisi tehdä? Club 3D Radeon 9600 128 Mt AGP Club 3D Radeon 9600 Pro 128 Mt AGP Club 3D Radeon 9600 Pro LE 128 Mt AGP Club 3D Radeon 9600 Pro LE 256 Mt AGP Club 3D Radeon 9600 Pro VE 256 Mt AGP Connect 3D Radeon 9600 128 Mt AGP Connect 3D Radeon 9600 256 Mt AGP Connect 3D Radeon 9600 Pro 128 Mt AGP GigaByte Radeon 9600 Pro 128 Mt AGP Hercules 3D Prophet Radeon 9600 256 Mt AGP Hercules 3D Prophet Radeon 9600 Pro 128 Mt AGP HIS Radeon 9600 128 Mt AGP HIS Radeon 9600 256 Mt AGP HIS Radeon 9600 Pro 128 Mt AGP Micro-One Radeon 9600 128 Mt AGP Micro-One Radeon 9600 LE 128 Mt AGP Micro-One Radeon 9600 Pro 128 Mt AGP Micro-One Radeon 9600 Pro 256 Mt AGP PowerColor Radeon 9600 Pro 128 Mt AGP Sapphire Radeon 9600 128 Mt AGP Sapphire Radeon 9600 256 Mt AGP Sapphire Radeon 9600 Pro 128 Mt AGP Sapphire Radeon 9600 Pro Ultimate 128 Mt AGP Tyan Tachyon Radeon 9600 Pro AGP Näyttiksen tulisi olla myös mahdollisimman hiljainen!!!
sanos muuta eli noihin malleihin en puutu 1) poista vanha ajuri 2) sammuta kone, poista kortti 3) uus kortti kiinni, kone päälle ja windows ilmoittaa uuden laitteen löytymisestä ja pyytää ajurilevykettä. Kannattaa kuitenkin alussa aika aktiivisesti käydä kattomassa valmistajan kotisivuilta onko uudempia ajureita tullut.
LE/VE/SE kortit on normaalista muokattuja alitehoisia kortteja (muistikaistaa kavennettu esim.), joten 9600pro (pelkkä pro) kannattaa. Ton listan valmistajista Club-3D, Hercules, Sapphire ja PowerColor uskaltaisin sanoa että ovat laadukkaita, muista en osaa sanoa varmasti. Myöskään 256MB video-ram ei ole hintansa arvoista tämän luokan ohjaimelle.
Paras hintalaatu suhde löytyy Ati Radeon 9800 SE AllInWonder korteista sillä ne pystyy modaamaan 9800 pro:ksi... Mutta vain noin 80 % niistä onnistuu siinä että sitä kannattaa miettiä... Itse ostin Hercules Prophet 9800 SE AIW kortin 230€ ja modauksen jälkeen se on melkein yhtä nopea kuin tuo paljon kalliimpi 9800 Pro ja siiten siinä on vielä TV-viritin kaukosäädin ja muuta sälää... nam...
Kiitos tiedosta "temexi" taidan tilata tuommosen!!! miten se niinku modataan 9800 Pro:ksi? ja miksi se ei välttämättä onnistu? siis mitä siinä modaus prosessissa tapahtuu kortille kun se paranee nuin paljon, onko se niinku kellottamista elikkä tuon jälkeen takuu on mennyttä? Onko tuo muuten miten meluisa? Oisko tuosta ite piirilevystä jossain kuva ku en löytänyt muuta kuin pakkauksen kuvia?
Modaus on niin helppoa kuin ajureittein installoiminen, eli Omegan catalyst ajurit sisään ja menoks... nopeus johtuu siitä että se ottaa sen jälkeen käyttöön kaikki 8 pipelineä 4 sijaan... se ei ole kellottamista ja takuu ei ole mennyttä... näin ainakin itse luulen... joissakin tapauksissa ,koska laitetta ei ole täysin suunniteltu 9800 proksi, esiintyy vikaa mutta itselläni ei niin käynyt...
3d kortin ajureilla kellottamista ei pysty jälleenmyyjä pahemmin todistamaan jos hajomaan sattuu. Ilkeetähän sitä olisi hyväksi käyttää.
Silti en SE korttia suosittelisi... Oman 9800np kortin olen ajatellut jossain vaiheessa modata proksi (onnistuu helposti näyttiksen biossin fläshäämällä jos kortissa on samsungin muistipiirit, mulla on ^_^), ainut joka huolestuttaa on mahdollinen muistipiirien ylikuumeneminen korkeamman kellotaajuuden takia. Pro korteissa kun on siilit muistipiireillä ja np korteissa ei, enkä haluais ruveta mitään niihin liimailemaan.
Suosittelen tuota AIW Se:tä koska se on 50€ halvempi ja siinä on ominaisuuksia vaikka muille jakaa... nam...
Onhan nuo AiW kortit aika herkkuja, mutta SE sarjaan kuuluvana ei sellasenaan ole hyviä pelikäyttöön. Se, että mikä kortti sopisi hyvin riippuu siitä, että mikä käyttötarkotus sillä on. Itse en AiW korttia hankkisi koska ei toistaseks ainakaan ole tarvetta sen tuomille lisä ominaisuuksille ja on myös kalliimpi vaihtoehto kuin saman sarjan normi kortit.
Joo ei sellaisenaan, mutta modauksen jälkeen melkein yhtä nopea kuin Pro ja nopeampi kuin toi np ja yhtä nopea kuin np modattuna...
joo... taidan ostaa CLUB 3D RADEON 9600 PRO 128MB!!! tieten voi olla tuo 9800-kortti moodauksen jälkeen hyvä mutta entäs jos se ei onnistu...!!!??? Onko muuten tietoa kellään tuosta CLUB 3D RADEON 9600 PRO:sta kuinka meluisa tai hiljainen kortti on? kun yritän tässä samalla vähän niinku hiljentää konetta, nykyinen MX440 on aika järkyttävän iso ääninen!!!
9600 sarjan korteissa taitaa olla sama tuuletin kuin 9800 sarjan korteissakin, tosin vähän eri siilimallilla. Voin sanoa että suhteellisen hilajinen, paljoa hiljasempia kortteja ei taida markkinoilla olla kuin passiivisella jäähdytyksellä varustetut 9200 kortit. Näytönohjaimet eivät sinänsä paljoa tuota ääntä ellei ole kyseessä todella huono tuuletin tai GFFX-sarjan "dustbuster"...
http://www.tomshardware.com/graphic/20030714/index.html tuossa on aika hyvä vertaiuja suorituskyvystä.
Itse en kyllä luota THG saittiin, eikä kyllä luota moni muukaan. Ehkäpä näyttiksiä se arvostelee vähän paremmin, mutta nopeasti kuin katoin niin lopussa suosittelee 5600 GFFX... Varmaan ennen mitään DX9 testejä tehty yesti.
kyllä poijat kannattaisi ostaa upouusi AIW 9600 pro. se on nopeampimkin kuin tavallinen 9600pro!!! ja kellotusvaraakin on... uusina herkkuina muun muassa FM-radio. ja hintaero 9600pro on erittäin kohtuullinen. erittäin hyvä arvostelu http://www.anandtech.com/video/showdoc.html?i=1905
Mulla on Club 3D Ati Radeon 9600 Pro 128 eikä kortti todellakaan pidä kovaa ääntä. Itse asiassa suurin ääni lähtee powerin tuulettimesta eikä sitäkään juuri huomaa.
http://www.web-jussi.com/only4pro/index2.htm Tuolta todella hyvä ja hiljainen jäähy radeoneihin. HIS myy valmiita radeonin kortteja, joissa on tuo jäähy nimellä ICEq, ja hinta on todella suolainen. Hyviä tuloksia vertailuissa kellottamallakin.