Mulla on Yamahan kotiteatterivahvistin, mallia en muista ulkoa, mutta 5.1 kuitenkin. Tietokoneessa on Terratecin 5.1+ äänikortti. Juttu on se, että elokuvia katsellessa vahvistin toistaa kaikki 5.1, mutta windowsiin mentäessä esim. Terratecin omat calibrointi äänet kuuluvat vain stereona...?!? Onko ongelma se,että Yamaha vahvistin ei tue windowsin singaalia, mutta taas esim WINDVD singaalia tukee?!? Vai onko kortti hajalla(terratec)
Homma on siinä että DVD-leffassa on 5.1-äänet pakattuna, mutta normaalissa windowstoiminnassa ei. WinDVD lähettää äänidatan digitaalisena suoraan piuhaa pitkin vahvistimelle, eikä tietokoneella tehdä sille mitään. Vahvistin sitten purkaa signaalin ja toistaa äänet sieltä mistä pitää. Jotta normaalit windows-äänet tulis 5.1 muodossa, pitäis äänikortin osata pakata ne DolbyDigital muotoon reaaliajassa. Tuo terratecin kortti ei sitä tee, niinkuin ei myöskään mun oma Creativen SB Live! 5.1. Mulla on muuten myöskin Yamahan vahvistin. Todennäköisesti sieltä terratecistä tulee analogisista liittimistä Direct3D-äänet. Siihen tarttis sitten muutaman erillisen piuhan viemään ne vahvistimen 6Channel imput liittimiin, jos sellaset on. Mun Yamahassa ainakin on, mut en oo saanu vielä aikaseks hommata noita johtoja. Suoraan digitaalisessa muodossa ei Direct 3D-ääniä taida tuolla äänikortilla saada, niin kuin ei omallanikaan. Joku Philpsin kortti muistaakseni osaa pakata Direct3D-äänet suoraan DolbyDigital-signaaliks, jonka vahvistin sitten toistaa oikein. Selkiskö? Sun kortissa siis ei oo mitään vikaa.
Joo, on siinä munkin omas ne 6ch jutut...Se kyllä vaan on jännää, vaikka digitaalisena laittaa vahvistimeen, niin ei osaa oman softan ääniä laittaa ulos 5.1!Mutta eihän se edes haittaa paljoakaan, paitsi peleistä en sitte tiedä!?! Esim Medal Of Honoris on jonkin tyyppisenä 5.1 ulos, mutta toimiikohan?!? Pitää vissiin vääntää nupit kaakkoon ja kuunnella tarkemmin... Niin siinä softas on kaksi vaihtoehtoa laittaa se digitaalisena ulos: Se Direct ja joku DVD. DVD:llä se toimii, mutta Directillä ei kuulu mitään!!! Ja DVD:llä Yammu pakkaa sitä PCM muodos, paitsi tietenkin, ku elokuvia katsoo se tulee DTS:nä