Noniin. Minulla on pienoinen ongelma, käytössäni on Creative Soundblaster 5.1 Digital -äänikortti ja 5.1 Creative kaiutinjärjestelmä. Olen asentanut Creativen ajureita joissa on mukana mm. Audio HQ ohjelma johon pääsee käsiksi menemällä ohjauspanelin kautta. Ongelma onkin tämä; Audio HQ ei näytä muuta kuin 4 kaiutinta, olen kokeillut säätää normaaleja windowsin ääniominaisuuksia ja sielläkin kaiuttimiksi on valittu 5.1 -järjestelmä. Miksi siis keskimmäinen kaiutin on jäänyt pois? Olisiko vika ajureissa? Onko jollain ollut samanlaista ongelmaa? Eli siis, plugit on kunnossa ja muutenkin säädöt tuntuu olevan OK. Audio HQ ei vain yksinkertaisesti suostu näyttämään muuta kuin 4, 2 tai headphones valinnat. Eikä pysty muuttamaan Settings -kohdassa mitään. Pitäisikö asentaa koko äänikortti hässäkkä uudestaan? Tässäkin ovat siis kaikki oikeilla kohdilla. Subbari ja keskikaiutin taitaa olla samassa, subbarista silti kyllä ääntä lähtee. Keskikaiuttimesta vain pientä suhinaa. Mutta mitään muuta ei saa lähtemään. Edit: Ainiin, Ac3 Filteristäkin on valittu 3/2+SW 5.1 Channel / PCM 16Bit. Kummallista, erittäin kummallista. Neuvoja plz?
Oletko varma että kyseessä on 5.1 Live kortti? Niitä kun on tehty 4.1 mallisenakin, 5.1 malleissa on kortissa itsessään 5.1 teksti. Digitaalisesti 5.1 ääntä saa kyllä ulos tuollakin kortilla.
No siis tietääkseni jos käytät digitaalista ulostuloa, sun ei oo tarkotus käyttää mitään muuta sen lisäks. Sit siitä liittimestä piuha johonkin vahvariin, mikä tajuaa tota signaalia. Siitä pitäis mun mielestä tulla kaikki äänet.
Eli perus Live! kortit ovat 4.1 Digital Out on tarkoitettu käytettäväksi vahvistimien kanssa joista löytyy Koaksaali tai Optinen sisääntulo (digitaalisesti menee monikanavaääni jos se on valmiiksi pakattua monikanavaääntä, esim DVD elokuvissa, esim. peleissä on tyytyminen 2 kanavaan).
Ei se hirmuisen tärkeä ole. Elokuvissa yleensä kaikki puhe on kyllä siinä, mutta esim. AC3filter:istä kun pistää 4.1 tilan päälle niin se miksaa sen puheen etukanaviin ja kaikki on OK. Sama valita löytyy myös powerDVD ja winDVD ohjelmista. Peleissä tuo keskikaiutin ei ole hirveän tärkeä kun Doom III taitaa olla ainut peli jossa tuota keskikaiutinta kunnolla käytetään ja siinäkin taas vain puheeseen ja sekin menee 4.1 tilassa taas etukaiuttimiin. Muissa peleissä muutenkin taidetaan tuota keskikanavaa miksata jokatapauksessa etukanaviin. Soundblaster audigy SE kortti ei paljoa maksa jos haluaa 5.1 tai 7.1 kaiuttimista hiukan enemmän iloa irti.