5.1 Ääniongelma (takakaiuttimet ei toimi)

Viestiketju Yleistä keskustelua digitaalisesta musiikista -osiossa. Ketjun avasi uuni 30.12.2004.

1. uuni

uuni Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Eli mulla on logitechin 5.1 kaiuttimet ja realtekin AC97 äänikortti integroituna emolevyyn.

Ongelmana on siis se, että takakaiuttimet ei toimi. Aikasemmin ne toimi, mutta kun asensin windowsin (xp) uusiksi niin loppui ääni takakaiuttimista.

Realtekin sound effect ohjelmassa kokeiltuna toimii kyllä koko 5.1 systeemi ja olen laittanut sieltä 6 chanel speaker option päälle. Ajurit on uusimmat ja directX on myös päivitetty (9.0c) ffdshow ja ac3 filtterit on asennettu.

Joten olisiko kellään mitää tietoa tai ideoita mikä avuksi että saisin toimimaan myös takakaiuttimet?

2.  
  3. Agent_007

Agent_007 Senior member

Kiitokset:
    124
    Pisteet:
    143
    käynnistä/start->suorita/run->sndvol32
    ja sitten siitä ekan kohdan alta advanced nappi ja katso onko siellä ruksittuna että ohjaa äänet ulos takaa ja keskikaiuttimesta+subbarista.

4. uuni

uuni Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Joo mä kokeilen "käynnistä/start->suorita/run->sndvol32" silloin aukee mulle ainakin vaan toi päävoimakkuus säädin mikä on myös tuolla tehtäväpalkissa.

Ja jos avaa Asetukset->Ominaisuudet nii sieltä tulee valittavaks vaan

Mikserilaite (realtek AC97audio)

Säädä voimakkuus (Toisto) (Nauhoitus)

Ja näytä voimakkuussäätimet.

Onko toi ihan oikee "ohjelma" mikä aukee vai pitäiskö sieltä aukee joku muu? Jos on oikee nii voitko vähän vielä tarkentaa mitä pitää tehä, koska mulla ei ainakaan oo mitää advanced nappii näkyvissä.

5. Agent_007

Agent_007 Senior member

Kiitokset:
    124
    Pisteet:
    143
    Se on Lisä-asetukset nimellä varmaan suomenkielisessä.

Viimeksi muokattu: 30.12.2004
  6. uuni

uuni Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Joo eipä auttanu toi sun neuvos ikävä kyllä. Ei sulla olis mitään muuta ideaa?

7. tikma

tikma Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Mulla on vähän vastaava ongelma. Jouduin formatoimaan koneen ja sen jälkeen ei enää 5.1-äänet toiminu s/pdif ulostulosta. WinDVD-ohjelmalla saa kyllä 5.1-äänet vahvistimelle, mutta muilla ohjelmilla takakajarit, keskikajari ja subbari pysyvät hiljaa. Edes se sound effect ei saa ääntä pihalle ku etukaijuttimista. Kun laittelee tavallisia kajareita suoraan koneeseen kiinni, niin ne kyllä toimivat ihan OK. Koneena Fujitsu-Siemens Amilo D1840 ja tässäkin on tuo Realtecin integroitu äänikortti. Puuttuuko multa joku ruksi jostakin vai mikä tässä oikeen mättää?

8. Casepri70

Casepri70 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Oon aivan pihalla, mutta joku kaveri oli saanu toimimaan kaikki kaiuttimet, ku sääti asetuksista oikeen määrän kauttimia...

9. lettas

lettas Moderator Ylläpitäjä

Kiitokset:
    218
    Pisteet:
    93
    Onko piirisarjan ajurit vai emon valmistajan? Yleensä emon mukana tulevissa ajureissa enemmän säätövaraa.

10. uuni

uuni Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Joo nyt sain toimii 5.1 äänet kaikilla muilla soittimilla paitsi winampil. Asensin seuraavat asiat koneelle OggDS0995, XviD-1.0.3-20122004 ja zoomplayerin.

Joten ongelma on nyt ratkaistu ainoastaan pitää löytää joku ohjelma millä voi soittaa mp3:sia tuon winampin tilalle.

Iso kiitos niille jotka uhrasivat aikaansa autteekseen minua ongelmani kanssa!

11. joppis

joppis Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kai olet säätänyt windowssista 5.1 kajarit päälle.

Ja ne saa Käynnistä-Ohjauspaneeli-Äänet ja äänilaitteet-Kaiutinasetukset->lisäasetukset ja sitten listasta valitset oikean laiset kaiuttimet.

Tällä hommalla pitäis saada winampilla toimimaan äänet, mutta jos ei lähde kokeile soittimeksi Media Player Classic soitinta(http://fin.afterdawn.com/ohjelmat/video_ohjelmat/dvd_soittimet/media_player_classic.cfm).

12. tikma

tikma Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Ny rupes mullakin äänet toimimaan. En tiedä, että missä vika oli, mutta latasin Wintoosan, SP2:n ja kaikki ääneen liittyvät ajurit muutaman kerran uusiksi, niin alkas toimimaan...

13. Sabo

Sabo Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Saisko vielä jotain pientä yhteen vetoa asiasta miten ne äänet saisi kuulumaan. Mullakaa ei toimi logitech:in 5.1 taka kajarit. Ja kaikki "perus" asetukset pitäisi olla kohallaan.

Jaa tämä sivu