Joo eli mul nvidia geforce4 mx-440 PRO/600 tv 64mb. Sit ku pistin tv outin kiinni ni aluks toimi ihan moitteettomasti mut ku boottasin koneen ni näytöohjain oli hajonnu. Eli kysyisin et mistäköhän tää mahtais johtua ja onks kellekkään muulle tapahtunu niin. Nii ja sit viel et onks toi hyvä näytöohjan et kannattaako ostaa uus samanlainen vai vaihtaa johonkin muuhun.
No elä ainakaan uutta osta. Kyllä tuo takuuseen menee, ellet ole sitten ylikellottanut mitään. Jos takuu ei ole voimassa ja uuden joudut ostamaan, niin mieti minkälaiseen käyttöön kortti tulee. Jotenkin haiskahtaisi, että pelaat paljon. Kortti kyllä passaa ihan hyvin pelaamiseen, mutta itse harkitsisin Radeonin 9000 mallista päivitettyä versiota eli 9500. Maksaa noin 150 euroa ja hieman "nykyaikaisempi" kuin MX-440. Mutta ei tuokaan mikään huono ole.
Joo niin mä vähän aattelin et toi menee takuuseen ku en oo kellottanu mitään (mitä lie se tarkoittaa) Onks se 9500 paljonkin parempi pelaamiseen
No itse en ole koskaan kellottanut mitään, mutta se suurinpiirtein tarkoittaa sitä, että ruuvvailet jollain ohjelmalla esim prosessorin tai näytönohjaimen kellotaajuutta, niin että ylität valmistajan ohjearvon kyseiselle tuotteelle ja optimoit sen nopeuden. Hullut japanilaiset ovat tunnettuja näistä hommista. Oikeanlaisella jäähdytyksellä voit esim ylikellottaa kahden gigan prosessorista 2,3 gigaisen. Näitä hommia ei kannata tehdä jos ei ole ensin kunnolla paneutunut asiaan. Siinä saa hyvin äkkiä komponenttinsa rikki. Kyllähän se radeonin 9500-piiri paremmin uusimpien pelien kanssa toimii. Lähinnä pelejä varten noita uusia näytönohjaimia valmistetaan. Uusimmat näytönohjaimet tuppaavat vaan maksamaan pirusti. 9700-piirikin maksaa sitten jo heittämällä yli 250 euroa. Hinnat kuitenkin tippuu varsin nopeasti. Itse suosittelen juuri tuota 9500-sarjan piirturia sen kohtuullisen hinnan vuoksi. Se on päivitys Radeonin 9000 pro näytönohjaimesta.
Jos PC on kytketty maadoittamattomaan pistorasiaan, voi näytönohjainta TV:seen kytkettäessä käydä huonosti. Silloin PC:n runko kelluu 115V:ssa virtalähteen suodatuskonkkien kautta ja tuo 115V purkautuu niistä konkista näytönohjaimen läpi maihin, kun yhdistää kortin antenniverkon maahan (TV:n kautta). Sama juttu äänikortin ja stereoiden välillä. Aiempaa keskustelua mm. http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/22687. Eihän Ergon tapauksessa välttämättä ole tästä kyse, mutta kannattaa pitää mielessä.
Hyvä pointti! Olen juuri ostamassa uutta konetta tämän Soneran vuokrakoneen tilalle ja se on varmaan pakko vetää piuhat tuosta huoneen poikki tupakeittiön maadoitettuun pistorasiaan... Ainut probleema on, että tuo rasia sattuu olemaan liesituulettimen yläpuolella olevassa kaapissa. Itselläni ei ole vielä ollut ongelmia tuon maadoittamattoman rasian kanssa, mutta onhan tuohon hyvä varautua, jos vaikka nyt kesällä lyö piikkejä ukkostaessa. Kun Wipe tunnut noista sähköistä tietävän aika paljon niin onko mahdollista maadoittaa tuommonen tavallinen olohuoneen rasia. Jos on, niin kustantaako kuinka paljon?
Onhan se mahdollista, mutta talon johdotuksesta (/iästä) riippuen, johdon voi joutua vetämään sähkökeskuksesta asti, jolloin se tulee aika kalliiksi. Jos nollauksen tekee pistorasiassa, aikaa kuluu alle puoli tuntia. Sähköasentaja, jonka tuo siis pitäisi tehdä, halunnee n. 40 euroa jokaisesta työtunnistaan. Suojaerotusmuuntaja olisi ideaalinen tapa erottaa tietokoneen maa muiden laitteiden maista, mutta tuollaiset muutaman sadan watin se-muuntajat maksavat ikävän paljon - paitsi romikselta löydettynä ~euron/kg. Maadoitettu pistorasia ei kovin hyvin suojaa konetta salaman aiheuttamalta ylijännitteeltä, siihen tarkoitukseen myydään omia tehokkampia suojalaitteitaan. Isommissa kaupungeissa, missä kaikki sähkönsiirtolinjat on pääasiallisesti kaivettu maahan, ei ukkosen aiheuttamia ylijännittepiikkejä pitäisi juurikaan esiintyä sähköverkossa.
Tämä mun lukaali missä asun, on valmistunut mielestäni joskus 60-luvun puolivälissä. En lähtisi kyllä sanomaan mistään sellaisesta mitään, joka sujuisi kätevästi ja nopeasti tai edes halvalla. Tuon saa ilmeisesti isännöitsijältä selville? Minkälainen tuollainen SE-muuntaja on? Meinaan tuleeko se tänne mun kämppään vai laitetaanko se ihan tuonne sähköpääkeskukseen?
Kyllä se kämppään mahtuu. Esim. "http://www.partco.fi/HINNASTO2002.pdf" sivulla 35. Malli KLM 350-230/230 (350 VA) maksaa 83,00 EUR. Kannattaisi kyllä ennen ostoa pyrkiä varmistamaan, aiheuttaako TV:n signaalimaa oikeasti ongelmia vai osoittautuuko koko mokkula käytännössä tarpeettomaksi.