37" LCD vai 42" Plasma ?????

Viestiketju Vapaata keskustelua -osiossa. Ketjun avasi Willle 08.02.2006.

1. Willle

Willle Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Moikka.. eli oisin ostamassa uutta töllötintä tässä lähi aikoina ja aattelin kysästä mielipiteitä tähän "ongelmaan"..

Kumpi olisi parempi vaihtoehto 37" LCD-tv vai 42" Plasma-tv?? molemmissa hinnat liikkuu suht samoissa,mutta ymmärtääkseni noissa lcd telkuissa on tarkempi kuva?? ....kai plasma kuitenkin ihan kateltava on??

...ja tarkoitan noilla siis niitä halvimpia vaihtoehtoja eli n.1500€-2000€... enempää en ajatellut sijoittaa-->(eli siis ei oo varaa) :)

2.  
  3. Bertone

Bertone Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    kait LCD:issä ole hiukka parempi kuva.. yleensä.
    Mutta jos kokoa pitää olla niin eikö sitten tuo 42" ole Kunkku
    kyllä mullekin plasma kelpais, eli eiköhän niissäkin ihan hyvä kuva ole,

4. kumiorava

kumiorava Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    lcd:ssä isompi reso

5. Willle

Willle Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Kuinka paljon reso vaikuttaa?? siis.. vaikka plasmassa on 852 x 480 niin eikös se ihan perus tv:n katseluun riitä... (LCD:ssä 1366 x 768) ja plasmassa on parempi kirkkaus/kontrasti,,,miten se vaikuttaa kuvan laatuun??

6. xmedia666

xmedia666 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Mitä isompi resoluutio niin sen tarkempi kuva ja kyllähän nuo luvut selvästi LCD:n eduksi. Mutta kyllä ite ottaisin vain mahdollisimman ison telkun, eli tuo plasma olisi mielestäni parempi.

7. johtajat

johtajat Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Ei missään nimessä plasmaa kannata ottaa. Palaa helpommin kuva kiinni. Esim, jos on digiboxi niin ohjelmatiedot palaa varmasti siihen plasmaan kiinni. Suosittelen sydämellisesti LCD töllöö.

8. jannuska

jannuska Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Kannattaa myös varautua siihen että kuvan laatu "huononee" jos ostat litteän telkun ja olet tottunut perus putki-telkkuun. Perus hyvä sääntö tohon on kuullemma, että jos ostat 30" telkun pitäis katselu matka olla 3m ja 40" 4m. Korjatkaa jos olen väärässä, mutta itse ostin tossa 27" lcd:n ja huomasin että se katselumatka pitää vähintään olla se 2,5m , muuten kuva näyttää tosi huonolta. Mitä kauempaa töllää sitä paremmalta näyttää...:)

Viimeksi muokattu: 09.02.2006
  9. kumiorava

kumiorava Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    juu mutta siis ei se plasmakaan kiinni pala ihan helposti :D kuvan palaminenhan johtuu siitä että sama kuva on näytössä liian pitkään josta johtuu että kyseinen kuva jää kyvaan haaleasti. Mutta ite oon saanu semmosen käsityksen että siihen kiinnipalamiseen tarvitaan jo oikeesti pitkä aika saman kuvan näyttämistä telkussa.

ja tuohon jannuskaan: nuo etäisyydet kyllä vaihtelee aika pirusti riippuen TV:stä, verkosta, boxi/ei, satelliitti, mahd. HD-TV. Mutta uskosin että LCD:tä pystyy lähempää kattomaan koska enemmän pikseleitä. Mutta toisaalta: onko mitään järkee ostaa 40" telkkua ja kattoo sitä 2 metrin päästä? Ellei sit halua kompensoida isllä TV:n koolla jotain muuta :D
    Semmosen käsityksen oon saanu että hyvin paljo tarkkuus riippuu laitteistoista/verkosta ja LCD:nkii saa näyttämään paskalta tietyillä yhdistelmillä.

10. Willle

Willle Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Tällä hetkellä mulla on 20" ikivanha töllötin ja katseluetäisyys on n.5 m... rapiat päälle.... tota vanhaa saa kiikareilla katella et jotain ruudulta erottaa... sen takia olen isoa tv:tä hankkimassa...
    Eli etäisyys on jo sen verta suuri että vaikka plasmassa reso on pienempi, ihan hyvältä sen luulis näyttävän...

Olenko ihan väärin ymmärtänyt vai oliko plasmoissa jokin juttu,että sitä pitäisi katsella lähes luotisuoraan ettei kuva vääristy/häviä/ei näy????

11. -Rex-

-Rex- Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Ensinnäkin tuohon palamiseen sen verran, että "kiinni palaminen" on erittäin mallikohtaista ja todelliseen palamiseen tarvitsee nyky laitteilla ryssiä kyllä käytössä jo aika tavalla. Pieni haamu voi jäädä useiden tuntien paikallaan pysyvästä kuvasta, mutta sekin useimmiten häviää itsekseen pois tai viimeistään washilla. Toisekseen lcd ovat varsinkin suurissa kokoluokissa vielä ikävämpä katsottavia huonolla lähteellä (esim. digiboxi), koska terävyys on kuitenkin plasmaa suurempi. Kuitenkin jos ostat hyvän plasman (väh. 1024*768 tai sitten isommissa enemmän ja omaa hyvän skaalaimen) on esim. hd materiaalin katsominen aivan yhtä miellyttävää kuin lcd:llä. Lisäksi palstoilla tuli jokunen aika sitten vastaan myös linkkejä testeihin, jossa havaittiin lcd paneelin kirkkauden putoavan joissain tapauksissa nopeammin kuin minkään plasmojen, joten tämä vesittää myös sen teorian, että plasma menee nopeammin käyttökelvottamaksi.

Pääpiirteissään plussat ja miinukset ovat mielestäni seuraavat:

Plasma:
    + iso ruutu kohtuu hintaan (esim. Lg 42px5r lähtee joka tapauksessa alle 3000€ ja myös samsungilla ja panasonicilla on mielenkiintoisia malleja järkevässä hintaluokassa)
    + kuva hieman anteeksi antavampi pehmeytensä vuoksi huonolla materiaalilla
    + kuva tarkka ja kaunis myös hd:lla mikäli paneeli sitä oikein syö
    - joillakin malleilla edelleen pientä haamukuvien tulemista eli kevyttä kiinni palamista ja ompa tullut vastaan pilalle pelattuja plasmojakin joskus ennen
    -virrankulutus verrattuna lcd

Lcd:
    + terävyys vielä plasmaa korkeampi
    + pienempi virrankulutus
    + reso hyvä käytännössä miltei kaikissa malleissa
    - mustan taso. Joillain halpis paneeleilla myös muissa väreissä toisto virheitä enemmän kuin plasmassa
    - paneelista riippuen urheilu ja muu vauhdikkaampi edelleen ikävää katsottavaa
    - digiboxi kuva varsinkin isommilla ruuduilla suunnilleen masturbointia juustoraastimella

Väitteeni perustuu luetun lisäksi myös käytännön katselemiseen niin alan tapahtumissa, kaupoissa kuin ihan kotisohvallakin (tälläkin hetkellä taloudessa 2*lcd (26" töllö ja lcd tykki) sekä 1*plasma 42"). Paljolti kuva on mielipidekysymys, mutta itse olen edelleen sitä mieltä, että isompaa kuvaa katsoessa (siis 32"->) kannattaa edelleen ostaa plasma ja maksaa siitä se 2500-3000€ niin saa tuotteen jota ei tarvitse heti olla katumassa. Jos taas on hankkimassa pientä ruutua (<-32") niin kannattaa ostaa laadukas lcd. Mikäli rahaa on niin, ettei istumaan taivu niin sitten kannattaa laittaa vertailuun vaikkapa sharpin aquos lc-45gd6u (lcd) ja pioneerin xde506/pdp-615ex (plasma). Niistä luulisi löytyvän mieleisen tillistysreiän teeveen ihmeelliseen maailmaan.

Ja tämä sitten koskee taustaprojisio vehkeitä. Nykyään sitä sivusta katseltavuuttakin on saatu hieman parannettua, mutta ei pärjää vielä paneeleille ja ylös-alas suunnassa kulmat ovat edelleen todella heikot.

*EDIT: typoja*

Viimeksi muokattu: 09.02.2006
  12. Willle

Willle Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Kiitos kaikille hyvistä vastauksista.... varsinkin tuo -Rex-:n palaute oli varsin asiantunteva ja tyhjentävä...

Lcd vai Plasma??? Molemmat... --> 42" plasma olkkariin ja joku 20"-26" LCD makkariin... :) tai kattoo nyt miten ton makkarin kanssa....

13. mettala

mettala Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    no mulla on himas 42" LGn joku plasma ja hyvin toimii. pientä virhettä, mutta ei mitään häiritsevän isoja ja kirkkaat värit.

14. perhana

perhana Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Itse ostin vuosi sitten olohuoneeseen 30" viewsonicin lcd telkkarin, ja silloin tuli tosiaan itsekkin pohdittua pitkään kumman ostaa, lcd:n vai plasman, silloin ainakin hinta/koko suhde olisi kyllä ollut plasman eduksi, eli samalla hinnalla olisi saanut huomattavasti isomman plasman, mutta kallistuin kuitenkin tuohon lcd telkkuun luettuani ja kuultuani melko paljon tarinoita plasmatelkkareiden poksahtelusta takuuajan päätyttyä...

En tiedä kuinka suuri ongelma todellisuudessa on, mutta tosiaan täälläkin olen kuullut paikallisissa laitoksissa jo usean plasmatelkkarin hajonneen alle kahdessa vuodessa, eli itse en uskaltanut kuitenkaan riskiä ottaa, kun kuitenkin senverran kallis laite kyseessä että 'koekaniinina' olo ei huvittanut... lcd kuitenkin harvoin ainakaan täysin pimenee, joitain pikseleitä voi kadota mutta ei kai juuri muuta.

Tuohon viewsonicciin olen kyllä ollut aivan tyytyväinen, kokokin on oikeastaan juuri sopiva normaaliin olohuoneeseen, vaikka kyllähän isompi tietysti olisi aina isompi... :p

15. tomi112

tomi112 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    niissä on aikas pienii eroi kyllä itekkin ottaisin plasman.serkuilla on tommonen plasma niin sen kanavan vaihtuminen kestää aikas kauan

Jaa tämä sivu