Heppa, tänään olen menossa hakemaan "uutta" monitoria ja tässä nyt mietin kumman ostan, 19" vai 21". Teen paljon graafista hommaa ym. ja "työtilaa" tarvitsen paljon. Kuitenkin tulee pelattua aika paljon fps pelejä myös ja kovasti mietinkin onko 21" liian iso siihen tarkoitukseen vai ei? Käytettynä löysin pari mallia jotka ovat Samsung Syncmaster 1100P Plus ja Samsung SyncMaster 957P. Hinnoissa on eroa 25e eli ei mitään merkitystä.
Osta 19" littunäyttö, sen kuvaruutu vastaa n. 21 tuuman kuvaputkinäyttöä. Lisäksi ei tarvitse olla kokoajan säätämässä tynnyrivääristymiä yms. kuvaputkinäytön riesoja. Ja työpöydällekkin jää paljon enempi tilaa, kun ei ole metri kertaa metri kuvaputkimohkäle pilaamassa maisemia Ja jos harrastat paljon grafiikkaa, niin voit myöhemmin kun saldo antaa periksi, ostaa vaikka toisen 19" littunäytön... Tässä ois hyvänäyttö, itse omistan kyseisen näytön, ja suosittelen lämpimästi. Ehdottomasti paras hinta/laatu suhde 19" littunäytölle. Enkä ole yhtään huonoa sanaa kyseisestä näytöstä kuullut, pelkkää hyvää. Samsung SM 913B 19" http://www.mbnet.fi/hintaseuranta/tuote.aspx/26430 http://www.samsung.com/fi/products/monitors/tft19/913b.asp
Ei littua kiitos vain =) Jokainen littu mitä olen katsellut ihan näitä uusia myöden, niin ei värit eikä kuva miellytä silmää edelleenkään. Sitten nämä kirotut viiveet vielä. Ok Sampalta tuli tuo 4ms markkinoille just, mutta ei silti. Ja moni joka on siirtynyt litteään on siirtymässä takaisin putkeen, koska jotenkin kuulemma mukavampi pelata ym. Tuossa Sampan 21" tuumaisessa on katselualue on 20". Mutta siis mielipidettä noista kahdesta monitorista mistä toisen otan. Ja säädöt tarvitsee tehdä kerran monitoriin ja thats it.
No sitten tietenkin vain rohkeasti 21" crt, jos vain pöydältä tilaa löytyy Myönnän kyllä että littunäyttöjen värit on hiukan oudot defaulttina, ja niitä värejä joutuu conffaamaan niillä näyttöjen mukana tulevilla ohjelmilla, mutta sen jälkeen kun tuo 30-90 min värin säätö taistelu on ohi, niin silmä lepää Mutta sitten taas toisaalta CRT näyttöjen kanssa joutuu myös taistella että kuva on suorassa ja reunoja myöten. Esim. edellisessä HP:n 17" CRT näytössä en koskaan saanut kuvaa täysin suoraksi... se osoittautu mahdottomaksi tehtäväksi
Juu, aika valmistaja kohtaisia juttuja noi säädötkin. Tuo 19" noista minun vaihoehdoista on täysin flat ruutu ja paljon kehuttu sellainen. Tosin kyllä tuo 21" koon vuoksi kiinnostaa ja saa suurempia resoja käyttöön myös. Tilaa on juu pöydällä sen verran, koska siinä ei muuta ole kuin näyttö, näppis ja hiiri Joku voisi kertoa kokemuksiaan noista kyseisistä malleista, kun itse ei tiedä. Näen kyllä paikan päällä sitten ja katsotaan mihin ratkaisuun tulee ja mitä käteen jää...
Itse en kyllä ostaisi enää putkea suurin surminkaan. Ok, ehkä pelaamiseen käy paremmin kuin littu, itse asiassa, itsellä on pelikoneessa 19" putki, toisessa koneessa 19" littu. Mutta sinuna ostaisin kyllä "vain" 19-tuumaisen putken. Se on nimittäin kooltaan vielä kohtuullinen, 21-tuumainen on jo järkyttävän kokoinen, saa tilaa olla suurinpiirtein se metri kertaa metri. Toinen, minkä iso putki tuo tullessaan, on mahtava lämmöntuotto. Saattaapi kesällä tukalaksi tehdä olon, jos pöydällä hehkuu 21-tuumainen järkäle.
Joo onhan noi 21" aikamoisia "kiukaita". Itellä noita 2kpl merkkejä en muista, mutta aikanaan ne on ollu unix/cad-työasemien "huippunäyttöjä". Eipä ne kalliitakaan ollu kun ne hankin yht.20€ ja toisen putki vielä tosi hyvä. Tosin piuhat täyty hommata, kun monitoreissa ei ollu kun rgb-liitännät.
No juu, 21" Samppa päätyi pöydälle "kiukaaksi" =) Ei tuon Samsung 1100+ koko järkyttävä ole kyllä, syvyys about 46cm eikä leveyskään mikään kamala. Itseasiassa aika saman syvyinen kuin vanha 17". Kuva on kyllä suhteellisen näyttävä, kun 20" tuo katseluala. Meneehän tuossa hetki, että tottuu.
Itsekin sen 21":sen olisin noista valinnut. Tai jos ostaisit kaksi 19":sta? Tai yksi CRT ja yksi LCD? Tai edes yksi iso CRT ja toinen joku vanha 15/17":n putki? Työtilaa tulee kuitenkin kummasti lisää, kun saa esim. työkalupalkit toiseen ruutuun. Itse olen töissä tehnyt piirilevysuunnittelua kahdella näytöllä, ja kun toiseen saa skeman ja toiseen levyn, niin homma helpottuu kummasti.