1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

19" LCD:n kuva-ala pienemmäksi

Viestiketju Tietokoneen näytöt -osiossa. Ketjun avasi Prakka 28.02.2007.

  1. Prakka

    Prakka Regular member

    Liittynyt:
    22.11.2006
    Viestejä:
    467
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Eli, ongelma on se, että on Acerin AL1916 LCD-näyttö, ja aina kun pelaan pienillä resoilla, se laajentaa sen kuvan koko ruudulle, jolloin kuvanlaatu kärsii liikaa. Jos taas pelaan tuolla integroidulla jotain pelejä 1280x1024 resolla, joka on siis tämän näytön "oikea" resoluutio (eli näyttö 19"), niin pelit pätkii kauheasti, sillä tehoa siinä ei paljoa ole. Näytön valikosta en löytänyt mitään millä säätää kuvan kokoa, että jää ne mustat reunat, niinkuin kuvaputkinäytöissä, se vaihtoi kuvan koon reson mukaan, ja niissä jäi ne mustat reunat aina ympärille. Onko jotain kikkaa, jolla sen kuvan saa pienemmäksi, ettei näyttö suurenna kuvaa koko ruudun kokoiseksi?
     
  2.  
  3. Neptun

    Neptun Active member

    Liittynyt:
    17.01.2005
    Viestejä:
    3,954
    Kiitokset:
    10
    Pisteet:
    68
    Mulla on sama ruutu. Mielestäni ei ole mitään ongelmia, ei vanhoilla eikä uusilla peleillä. Aika paljonkin pelaan juuri vanhoja pelejä kokoruutu toistolla eikä kuva ole mitenkään huono. Yleensä pelit itse valitsevat resonsa. En ymmärrä, miten reson tms monitorin säädöt vaikuttaisivat siten, että pelit pätkii. Mulla on pari peliä, jotka toimivat tietokoneen suorituskyvyn äärirajoilla, mutta ei niidenkäähn esitys ole mitenkään ruudusta rippuvainen.

    Mulla on reso pysyvästi 1280x1024. Kohdasta OSD saa kuvaa tarvittaessa venyteltyä ja seuraavasta kohdasta on mulla päällä Auto Config. Oliskohan näistä tiedoista sulle jotakin apua?
     
  4. LaLLi80

    LaLLi80 Senior member

    Liittynyt:
    23.11.2003
    Viestejä:
    5,010
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    116
    Grafiikan huonous on katsojan silmässä. Itseki pystyn pelaamaan 90-luvun pelejä täydellä ruudulla 19" näytöllä, ilman että grafiikan rujous häiritsee.
    Resoluutio määrää laskettavien ja piirrettävien pikselien lukumäärän. Mitä suurempi reso sitä enemmän tarvitsee prosessorilta ja näytönohjaimelta tehoa.

    Mulla on sama näyttö ja siinä ei ole mahdollisuutta pienentää kuvaa. OSD valikossa voi vain siirtää OSD:n sijaintia. Ehkäpä ajureista löytyisi jokin asetus?
     
  5. Neptun

    Neptun Active member

    Liittynyt:
    17.01.2005
    Viestejä:
    3,954
    Kiitokset:
    10
    Pisteet:
    68
    Näin on. Taisin sanoa huonosti resoluutiosta. Tottahan sillä on merkitystä, mutta piti sanoa, että tämän meidän monitorimme resoluutiot ja niiden erot eivät ole minusta merkittäviä pelaamisen kannalta, niin merkittäviä, että pelit sen takia pätkisi. Kun olen kokeillut juuri noita äärirajoilla olevilla ohjelmilla, niin monitorista säädettävät resoluutiot eivät asiaan ole vaikuttaneet, että eroa huomaisi. Eikä varsinkaan tämä oletusreso 1280x1024. Voin toki olla väärässä, jos jokin peli ei säädä itse resoaan sopivaksi tai jos tuo oletusreso on sille kerta kaikkiaan liikaa. Ehkäpä kysyjän ajureiden asetus on juuri se joka tekee vaikeuksia, pikemminkin kuin ruutu?
     
  6. Prakka

    Prakka Regular member

    Liittynyt:
    22.11.2006
    Viestejä:
    467
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Voih, ette näemmä älynneet. Resoluutio, on sellainen, että mitä isompi se on, ruudulle mahtuu tavaraa. Minulla on integroitu näytönohjain, ja muistia siinä on 64mb. Pelaan räiskintää, ja Simssiä, ja Evil Geniusta, ja jos säätää ison resoluution pelit pätkii näyttiksen takia. Uutta näytönohjainta ei faija suostu ostamaan, ja itselläni ei ole rahaa kuin 10e. Siksi kysyn voiko kuvaa säätää, sillä kun laittaa esim. 800x600 reson, että pyörii jouhevasti, kuva laajenee automaattisesti ruudun kokoiseksi, ja kuva siis kärsii, koska pixeleitä laajennetaan, ja pikseleitä on vähemmän. Tietenkin siis pelata voi, mutta esim. jos on todella komea grafiikka kun on sellaisella oletusresolla, eli 1280x1024 niin sitten se tökkii, mutta sitten laittaa pienemmän resoluution, se ei töki, mutta se kuva laajenee, ja huonontuu kun se laajennetaan näyttöön ruudun kokoiseksi. Eli, kuva koostuu pixeleistä. Resoluutiot ilmoitetaan pikseleinä. Jos näytön ominaisresoluutio on 1280x1024, ja laittaa 1024x768, se laajentuu, jolloin on vähemmän pikseleitä per kuva-ala.

    Eli, kuvitellaan että on liina. Liinalle laitetaan kuva. Sitten siihen laitetaan pienempi kuva kuin mitä liina on. Ympärille jää tyhjää tilaa, tietenkin. Tätä ei kuitenkaan tahdota, vaan kuvaa suurennetaan, jolloin kuva huonontuu, koska se pakotetaan olemaan suurempi kuin on todellisuudessa. Se suurennos siis venyttää vain kuvaa, ja samalla ns. pikseleitä siinä kuvassa.

    Joko nyt tajusitte?
     
  7. eftu

    eftu Regular member

    Liittynyt:
    29.03.2005
    Viestejä:
    165
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    diablo 2ssa tuli laitettua työpöydän pikakuvakkeen kohderivin perään '[väli]-w' ja jossain muussakin pelissä se toimi. Tällöin peli avautui erillisessä ikkunassa. Temppu vaan tuntuu toimivan harvoin.
     
  8. eftu

    eftu Regular member

    Liittynyt:
    29.03.2005
    Viestejä:
    165
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    hmm, en itsekään tajunnut äskeisessä kommentissani. voisi koittaa näytön asetuksista venyttää kuvaa ja katsoa miltä sitten näyttää. ei vie prosessori tai näytönohjain tehoja yhtään.
     
  9. Neptun

    Neptun Active member

    Liittynyt:
    17.01.2005
    Viestejä:
    3,954
    Kiitokset:
    10
    Pisteet:
    68
    Ei me ihan simppeleitä olla. Kyllä me tajutaan mikä resoluutio on ja miten se toimii. Olisikohan nyt kuitenkin parasta, että säästäisit vähän rahaa ja ostaisit uuden näyttiksen, jossa on enemmän muistiakin. Ei siihen faijalta montaa kymppiä lisää tarvitse. Ehkä jostakin nettihuutokaupasta voisi saada ihan pikkurahallakin. Meidän asetuksia on nyt vaiketa vertailla sun asetuksiisi kun sulla on aika paljon vaatimattomampi näyttis. Siitä näyttiksestä on ilmeisesti kiinni pelien toimivuus ja pelien näyttävyyskin eikä niitä silloin saa monitorin asetuksin paremmaksi.
     
  10. hyyry

    hyyry Regular member

    Liittynyt:
    02.01.2007
    Viestejä:
    109
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Riittävän hyvän näyttiksen saa 70e ja jos itselläsi on jo 10e, teet pari kertaa lumityöt (kun lunta vielä on) ja pummit puuttuvat eurot isältä. On näytönohjain kuitenkin sen verran tärkeä osa koneessa, ettei siitä kannata ruveta tinkimään jos pelejä haluaa pelata.
     

Jaa tämä sivu