Minulla on seuraavanlainen melko kiusallinen ongelma: Äänikortin ääni pätkii koko ajan kovalevyn ladatessa eli käytännössä lähes koko ajan. Ongelma johtuu luultavasti siitä, että äänikortin IRQ on sama kuin monen muunkin laitteen. Msinfo32 -ohjelma näyttää näin: [Ristiriidat ja jakaminen] Resurssi Laite IRQ 7 Microsoft ACPI-Compliant System IRQ 7 NVIDIA GeForce4 MX 440 IRQ 7 VIA USB Universal Host Controller IRQ 7 VIA USB Universal Host Controller IRQ 7 Gamesurround Muse 5.1 DVD IRQ 7 Realtek RTL8139(A)-based PCI Fast Ethernet Adapter En vain saa millään muutettua äänikortin IRQ:ta. Laitehallinnasta sitä ei yksinkertaisesti saa muutettua käsin. Olen myös yrittänyt korjata ongelmaa vaihtamalla äänikortin korttipaikkaa. Päivitin myös äänikortin ajurin sekä BIOSsin flashin. Äänikortin ajureiden asentamisen jälkeen (ennen pakollista boottia), IRQ näyttää vapaana olevaa arvoa 12, mutta heti bootin jälkeen Windows tuntuu pakottavan sen taas tuohon arvoon 7. Aikaisemmin kaikkien näiden laitteiden IRQ oli 11, mutta kun disabloin LPT-portin BIOSssista, niin kaikki muuttuivat arvoon 7. Koneen käynnistyksessäkin Multimedia Device:n (joka kai tarkoittaa äänikorttia) IRQ on 12, mutta Windows näköjään jotenkin muuttaa sen. käyttis: Windows 2000 äänikortti: Hercules MUSE Gamesurround 5.1 DVD emolevy: QDI Kinetiz 7B/E Ratkaisuehdotuksia?
Verkkokortin vaihto ei vaikuttanut asiaan yhtään mitenkään. PNP OS -optio oli pois päältä, vaihdoin sen päälle mutta sekään ei vaikuttanut millään tavalla asiaan.
Jep, kokeilin myös ACPI:n ottamista pois käytöstä Windowsissa. IRQ:t muuttuivat ihan kiltisti, mutta itse ongelma (äänen pätkiminen) ei poistunut. Ongelma ei siis tainnut johtua päällekkäisitä irkuista. Siinä vaiheessa tuli hieman kyllästynyt olo. Asensin XP:n ja nyt kaikki toimii aivan loistavasti! k