1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

ääni ei kuulu..

Viestiketju Digivideo-ongelmat ja -keskustelu -osiossa. Ketjun avasi maikuli 01.10.2005.

  1. maikuli

    maikuli Member

    Liittynyt:
    01.10.2005
    Viestejä:
    62
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    ääni ei kuulu ollenkaan kun yritän katsoa elokuvaa. ääni ei myöskään kuulu kun käynnistän xp:n tai kuuntelen musiikkia. ääni ei siis kuulu ollenkaan. olen kyllä tarkistanut että ääni ei oo mykistetty ja että johdot on kiinni ja äänen voimakkuus on päällä.
    mikä siis neuvoksi? onko muistikortti rikki? vai ajurit pielessä? järjestelmän palautusta kokeilin, mutta ei auttanut.
    neuvokaa pliis asiantuntijat!
     
  2.  
  3. Agent_007

    Agent_007 Senior member

    Liittynyt:
    05.05.2003
    Viestejä:
    29,936
    Kiitokset:
    124
    Pisteet:
    143
    Laitehallinnassa ei ole keltaisia tai punaisia huutomerkkejä?
     
  4. IsoPylly

    IsoPylly Regular member

    Liittynyt:
    10.09.2005
    Viestejä:
    459
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    audio-kodekit kunnossa
    esim, AC3filters
     
  5. nrautava

    nrautava Guest

    Onko äänikortti vain integroitu?

    eli usein on neljä paikkaa tökätä se äänipiuha:
    mikrofonille, kaiuttimille, kuulokkeille ja DAT-nauhurille
    eli 2 sisäänmeno- ja 2 ulostuloliitäntää.

    Onko johto oikeassa kohtaa koneen perässä?
    line-out -> kaijuttimille
     
    Moderaattorin viimeksi muokkaama: 01.10.2005
  6. maikuli

    maikuli Member

    Liittynyt:
    01.10.2005
    Viestejä:
    62
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    ei näy huutomerkkejä ollenkaan.

    ja AC3filter on kyllä asennettuna.

    ja huomasin äsken että jos laitan kuulokkeet suoraan tft näytön kuulokeliitäntään niin ääni ei kuulu siltikään, mutta kun laitan kuulokkeet suoraan koneeseen kiinni niin ääni kyllä kuuluu. eli äänikortti ei voi olla rikki, joten jotain muuta vikana?
     
  7. nrautava

    nrautava Guest

    Onko ehjä johto kaiuttimille?

    Koitatko saada ääntä tuleen tietokoneen kaiuttimista vai stereon kaiuttiista vai vahvarin läpi?
     
  8. maikuli

    maikuli Member

    Liittynyt:
    01.10.2005
    Viestejä:
    62
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    yritän saada äänen kuulumaan ihan vaan näytön kaiuttimista.jostain syystä on lakannu toimimasta. vielä eilen toimi moitteettomasti.
    täs ei oo erillistä johtoa kaiuttimille, kun on kiinteät kaiuttimet. onkohan mulla jotkut asetukset värin?
     
  9. maikuli

    maikuli Member

    Liittynyt:
    01.10.2005
    Viestejä:
    62
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    niin ja piti vielä äsken laittaa että mä en kyllä tiedä mitä tarkoittaa integroitu?
    ainakin tää on koneen oma, alkuperäinen.tällänen kun Realtek AC97 Audio.
     
  10. nrautava

    nrautava Guest

    Sehän selitti.

    Realtek AC97 Audio on todennäköisesti rikki. Hyvin todennäköisesti.
    Ainakin itellä se oli eka joka hajos uudessa koneessa.

    Kehotan tuhlaamaan parikymppiä uuteen äänikorttiin.
    Tommoinen "tavallinen" ei maksa oikeastaan mitään enään näinä päivinä.
    Parenmat maksaa mutta tarviitko 5.1 tai parempia?

    Ja integroitu on se koneen oma mitä veikkasitkin.
    ei siitä muuta tarvi tietää :)

    EDIT: esim tän hintanen vie asiansa ihan hyvin
    http://www.mbnet.fi/hintaseuranta/tuote.aspx/22794
    http://www.mbnet.fi/hintaseuranta/tuote.aspx/23359
     
    Moderaattorin viimeksi muokkaama: 01.10.2005
  11. maikuli

    maikuli Member

    Liittynyt:
    01.10.2005
    Viestejä:
    62
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    mut siis voiko se olla rikki vaikka koneesta suoraan kuuluu ääni kuulokkeilla? mä oon saanu sen käsityksen että jos on rikki niin ei mitään ääntä kuulu.. eihän tään näytön kaiuttimet vois rikki olla?
    tää kone on vasta alle 2 vuotta vanha. voiko noi äänikortit näin nopsaa hajota?

    mä en kyllä ymmärrä noista äänikorteistakaan yhtään mitään. no tällä ollaan tähän asti pärjätty, et kyllä saman hintainen riittää, jos ostaa täytyy..
     
  12. maikuli

    maikuli Member

    Liittynyt:
    01.10.2005
    Viestejä:
    62
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    vielä nämä ajattelin kirjoitella, et jos näistä saattais olla apua.. laitehallinnasta löytyi nämä tiedot:

    - kuvasignaalin pakkauksen hallinta:sijainti tuntematon, laitteen tila: laite toimii oikein.

    - meidiaohjainlaitteet: sijainti tuntematon,laitteen tila:toimii oikein.

    - Realtek AC`97 Audio:sijainti PCI-väylä 0, laite 6, funktio 0. laitten tila:laite toimii oikein.

    - vanhemmat videosieppauslaitteeet: sijainti:tuntematon. tila:laite toimii oikein.

    - vanhemmat ääniohjaimet:sijainti tuntematon. tila:laite toimii oikein.

    - äänisignaalin pakakuksenhallinta:sijainti:tuntematon.tila:laite toimii oikein.

    mut mitä tuo sijainti tuntematon tarkoittaa?? kun kaikis muis on tuo tuntematon, niin ajattelin että voisko nois silti olla jotain vikaa..
     
  13. wipe2000

    wipe2000 Senior member

    Liittynyt:
    05.08.2002
    Viestejä:
    6,109
    Kiitokset:
    5
    Pisteet:
    118
    Jos kuulokkeista kuuluu, niin tuskin vika on ajureissa. Ja jos samasta liittimestä koitit kuulokkeita kuin mistä ääni lähtee näytön kajareille, ei vika varmaankaan ole äänikortissa.

    Millaisella johtojärjestelyllä muuten ääni siirtyy (tai siis pitäisi siirtyä) näytölle? Onko näytössä jotain asetuksia tyyliin 'ääni päälle/pois'?

    Ja kyllä sen "näytön kaiuttimet vois olla rikki", tosin on epätodennäköistä, että molemmat varsinaiset kajarit hajoaisivat yhtäaikaa, mutta esim. joku vahvistin tai johdotus näytön sisällä voisi olla rikki.
     
  14. maikuli

    maikuli Member

    Liittynyt:
    01.10.2005
    Viestejä:
    62
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    nyt vituttaa.. mä oon vaivannu ihan teitä ja itteäni ihan turhaan.vika löytyi.:)
    tuon vian ilmetes mä olin perusteellisesti(?) tarkistanu johdot, niin ainakin luulin, mut just äsken huomasin, että yks piuha olikin irti. mä en siis voi tajuta miten oon niin huolimaton ollu tarkistaes.. ei oo kyllä käyni noin ennen.. ja kun lapsia talos niin aina ei voi perään kattoa, luultavasti ne on irroittanu piuhan, niin mielellään koneella ovat..
    mut kiitos kaikille hyvistä ideoista!:) oppiipahan täs jotain uutta itekin samalla..
     

Jaa tämä sivu