Minkähänlaista öljyä/rasvaa koneen tuulettimiin uskaltaisi laittaa? Verkkokortin asennuksen yhteydessä voisi tarkistaa mikä noista koneen tuulettimista pitää niin pirun kovaa ääntä käynnistyksen yhteydessä (kuin sirkkelillä sahattaisi jotain) ja sitten loppuu (kuullostaa siltä kuin tuuletin pysähtyisi???). Ajattelin että jos noihin laakereihin löisi jotain öljyä niin pyörisivätpähän paremmin. Ainut mitä vaan pitää vissiin varoa on että ei ruiski sitä öljyä ihan minne sattuu...
Itse laitoin joskus yhteen vanhaan tuulettimeen WURTH HHS 2000 spraypullossa olevaa synteettistä vaseliinia ja siinä se kyllä auttoi. http://www.goodspeedmotoring.com/images/893106.jpg Jos se tuuletin pitää kovaa ääntä niin voi olla että sen akseli on jo niin väljä että viisainta on tuulettimen uusiminen mutta kokeile tuota öljyä, itse olen käyttänyt sitä myös ovien saranien voiteluun, lukkojen voiteluun, fillariin jne. eli se on hyvä yleisöljy. Varmaankin kannattaa harkita tuulettimen vaihtoa koska öljyäminen on vain yksi hätäkeino pidentää käyttöikää eikä se öljy väljässä akselissa pitkään pysy, uusilla laadukkailla, tehokkailla ja hiljaisilla tuulettimilla on jopa 6 vuoden takuu. Ostin öljyn paikallisesta Hong-Kong -tavaratalosta ja varmaankin sitä on myös autotarvikeliikkeissä.
Laakerithan siellä on jostain föönistä menossa, joten ei niitä öljyllä enää korjata, mutta antaa se öljyäminen vähän lisäaikaa. Ei se niin tarkkaa ole, mitä sinne laittaa, ei se sitä vertaa roisku. Jos tuulettimessa on joku tarra siinä keskiössä, revi pois. Sen alla saattaa olla akselin pää, johon voi oljyä tiputella. Jos akselin pää ei ole näkyvissä niin sitten vaan tiputtelet sieltä propellin keskiön ja tuulettimen rungon välistä öljyä.
Mullakin samaa vikaa ja huomasin että oli näyttiksen tuuletin vetämässä viimesiään. Saakohan tommoseen Radeon 9100:seen enään tuulettimia?