Terve kaikille. Olen tässä harjoitellut ahkerasti VirtualDub:in ja AVI_IOn käyttöä, ja törmännyt mm. seuraavaan ongelmaan: AVI_IO toimii muuten mainiosti, mutta kaappauksen aikana ääni ei kuulu ollenkaan (olen lukenut artikkelin videokaappauksesta). Korttina on Ati Radeon 64Mb vivo, ja käyttiksenä WinXp. Kortin mukana tuli myös Ati:n oma video in softa, jota olen kokeillut myös, mutta ääni ja kuva eivät "kohtaa", joten asetukset ovat varmaankin väärin. Olen kaapannut lähinnä Avi formaattiin, resoluutiolla 704x576, 25 fps ja ääni 44.100 KHz 16 Bit Stereo. Olen määrittänyt ohjelman pakkaamaan kaappauksen DivX muotoon, koska "raaka" paketti n. 2h tavaraa oli yli 30Gb. Tarkoituksena olisi siirtää VHS filmi VCD tai DivX muotoon, joten mitkä olisivat oikeat asetukset (parhaat mahdolliset)ko. formaatteja varten, ja kuinka pieneksi n. 2h filmi olisi mahdollista pakata? Olen saanut ko. 2h materiaalia em. resolla+äänellä n. 1.8Gb DivX pakettiin, joten onko tämä "tulos" edes lähellä normaalia? Terveisin Petteri
Suosittelen kaappaamaan M-JPEG -pakkauksella (joka ei häivytä kuvasta yhtään detaileita eli toimii vähänniinkuin "videoiden zip-formaatti"), jota käytettäessä 2h vie noin 3-6GB tilaa. DivX:ksi lennosta pakkaaminen on typerää, koska saat todella paljon parempaa laatua 2-pass -pakkauksella. Eli tuolla nykäiset ensin isoksi möhköksi ja sitten käytät VDubbia ja pakkailet 2-pass DivX:ksi -- 2h ohjelma kannattaa mahduttaa kahdelle CD:lle myös DivX-formaatissa. 2-pass -pakkauksella voit valita bitraten ja käyttää esim. DV-Toolia laskemaan oikean bitraten noin 1200MB:n mukaan (audiokin tarvitsee tilaa, siksi tuo 1200MB) ja pakkaamaan sen mukaan. VCD vie aina vakiomäärän tilaa, tarkalleen 10 megaa/minuutti. Eli yhdelle VCD:lle mahtuu (VCD:n rakenne on eri kuin normaalien datalevyjen eli normaali 74min CD:lle VCD-muodossa mahtuu 740MB dataa) 74min videota. Terveisin Petteri ;-)