Vanhat opiskelijahifit meni jokin aika sitten vaihtoon ja tuli uudet oikeat hifit tilalle. Nyt olenkin pohtinut kannattaako minun vaihtaa viimein tietokoneen integroitu äänikortti kunnolliseen? Yleinen asenne taitaa tälläkin sivustolla olla, että kannattaa, mutta voisiko joku perustella vähän asiaa. Itse olen hyvin skeptinen asian suhteen, sillä ääni kulkee optisella kaapelilla suoraan vahvistimeen eikä ääntä muuteta analogiseen muotoon ennen sitä. Lähinnä tähän asiaan haluaisin saada selvyyttä, eli onko oikeasti jotain eroa käyttää kallista äänikorttia musiikin kuunteluun tuon integroidun sijasta? Niin ja mielellään ehdotelkaa hyviä äänikortteja pääasiallisesti musiikin kuunteluun, leffoille ja satunnaiseen pelaamiseen. Kortista pitäisi löytyä ainakin optinen ulostulo. Reaaliaikainen enkoodaus DTS ja Dolby Digital Live muotoihin on myös plussaa, mutta ei välttämätöntä.
Jos muunnos digitaalisesta analogiseen tehdään vasta vahvistimen päässä, niin eipä tuossa mitään syytä ole vaihtoon. Ei siellä kuidussa kulje kuin ykköstä ja nollaa. EDIT:typo