Muillakin vaikutti olevan samankaltaisia ongelmia, mutta ei aivan vastaavaa. Eli homman nimi on seuraava: Kun kuuntelen Vistassa mitä tahansa äänilähdettä (DVD, mp3, video, CD...), musiikki pätkäisee erittäin ärsyttävästi n. 5-30 sekunnin välein. Olen kokeillut sekä emolevyn (Asus P5Q PRO) omaa äänipiiriä (Realtek ALC883) että ulkoista USB-liitäntään menevää äänikorttia (Zalman zm-rssc). Valikoista olen yrittänyt vaihtaa taajuutta 44,1KHz:n ja 48KHz:n ja 16 ja 24 bitin välillä. Olen muutenkin mielestäni käynyt kaikki mahdolliset valikot läpi ja muutellut arvoja, tuloksetta. Emolevyn äänipiirin kanssa olen käyttänyt koaksiaalikaapelia ja ulkoisen äänikortin kanssa toslinkiä. Vahvistimena on Yamaha RX-V440RDS. Vahvistimesta tämä ei ole kiinni, sillä liitin vanhan koneeni, jossa on XP, kiinni USB-äänikortilla vahvistimeen ja musiikit kuuluvat hyvin pätkimättä. Ilmeisesti kyseessä lienee jokin Vistan "ominaisuus". Koitin asentaa tuolle Realtekin äänipiirille uudet ajurit, mutta se ei auttanut asiaa. Tuntuu nyt jotenkin erittäin hassulta, jos yksi koneen tärkeimmistä ominaisuuksista on Vistasta kiinni. Auttakaa jos vain osaatte! Kiitos jo etukäteen, -Jussi edit. Käytössä on siis 64 bittinen Vista Home Premium. En ole vieläkään saanut ongelmaa ratkaistua, vaikka olen käynyt läpi eri ajureita ja kodekkipaketteja. Paha nyt sitten sanoa, että mistä tuota vikaa lähtisi etsimään. Veikkaanpa, että Vista ei ole tältä osin yhteensopiva tuon emon kanssa. Voisihan sitä harkita uuden äänikortin ostoakin, jos silloin ongelma katoaisi.
Yksi askel kohti ratkaisua on otettu. Sain audion toimimaan kunnolla winampissa valitsemalla output pluginiksi Nullsoftin WaweOut Output 2.11 (d):n tuon Nullsoftin DirectSound Output v2.47(d):n sijasta. Onko ongelma mahdollisesti siis DirectSoundissa? Ja jos näin on, miten hitossa sille voi tehdä mitään? Koneessa on uusin DX10. Esim. videoita katsoessa äänet pätkivät jo mainituin 5-35s välein. Kellään ideoita? Olen käynyt kaikki asuksen sivuilta löytyvät ajurit P5Q PRO emolle ja Realtekin sivuilta löytyvät ajurit kyseisellä emolla olevalle äänipiirille. Mikään niistä ei skulannut (aka poistanut ongelmaa, ääni kyllä kuului), vaikka käytin juuri x64 version ajureita. Hmph.
minulla on sama ongelma että pätkii, mutta mikrofonin kanssa. tulee koko ajan realtekin infoa että A-jakki on kytketty / on kytkemättä. mikrofoni pätkii, muttei äänet. kun ottaa mikin pois niin ainakaan mulla ei ole mitään ongelmaa.
Eikö kenelläkään ole ratkaisua tähän ongelmaan? Mulla on alle kaks viikkoo sitten ostettu, itse kasattu kone ja välillä tuota ongelmaa ilmenee koko ajan, eli juurikin nyt. Siis: "Informaatio A-jakki kytkemättä" tai "Informaatio A-jakki kytketty". Ja äänet pätkii koko ajan. Ei tule pelaamisesta, elokuvien katsomisesta saati sitten musiikin kuuntelusta mitään. Voisiko joku kertoa mitä on tehtävissä?
Mulla toi ongelma olikin sillai että headsetin kuulokkeet ja mikki ei toiminu yhtaikaa, mutta kun laittoi äänen kaijuttimien kautta ja headsetin mikrofonin niin alkoi toimimaan eikä tullu mitään realtek-viestejä. En kyllä ymmärrä mistä johtui.
Joo, mulla on pelkästään kaiuttimet tuossa kiinni missä kuuluukin olla ja sit se välillä pätkii mutta nyt taas tuntuu toimivan ihan ongelmitta, vähän aikaa.:/ Elää ihan omaa elämäänsä nuo äänet. Ihan hyvä sillon ku ne toimii mutta harmittaa vaan ku jos ne sit taas reistailee enkä tiedä mikä auttais.
Minulla on ollut jo puoli vuotta hieman samanlainen ongelma kuin Niska11:a. Musiikki tavallaan "aaltoilee", eli muutaman sekunnin välein hiljenee ja kovenee. Jotkut mp3:set soivat moitteetta, kun taas toisissa tämä "aaltoilu" on todella selvää. Käyttiksenä 64bit Vista Ultimate ja emolevynä Abit IP35-E. Vahvistimessa tai piuhoissa vika ei ole. Muita mediasoittimia en ole kokeillut kuin Winampia ja Windows mediaplayer 11:a. Olisin erittäin kiitollinen avusta, koska kuuntelen paljon musiikkia koneella ja tämä vika on todella raivostuttava.
Yksi asia mikä tuli mieleen, on vahvistimen yhteensopivuus tuon äänipiirin kanssa. Vaikka kyseinen Yamahan peli toimiikin vanhan koneeni kanssa, voisiko olla niin, että se ei jostain syystä ymmärrä tämän uudemman koneen koaksiaaliliitännän signaalia oikein? Koitin googlailla samankaltaisia ongelmia, mutta en löytänyt vastauksia. Ongelma liene vieläkin mielestäni softapohjainen, sillä nullsoftin omalla output pluginilla homma skulaa pätkimättä Winampissa. Miten esim. VLC Playeriin saisi vaihdettua outputtiin käytettyä pluginia/codecia?
Ostin uuden koneen 3,6 gigan prossu, 4 gigaa muistia. Käyttiksenä vista. Äänet pätkii aina kun netti on päällä ja vaihtaa sivua tai lataa jotain eli siis jokin äänten ja netinkäytön kanssa tökkii. Vlc:n äänet pätkii, WinAmpin äänet pätkii, pelejen äänet pätkii, kaikki äänet pätkii jatkuvasti kun netti päällä. Jopa youtube videoiden ääni pätkii ellei koko video ole lataantunut kokonaan. Samaten pelien äänet tökkii kun esim. päivityksiä lataa saman aikaisesti koneelle. Tietääkö joku mikä v***u vistassa vialla? Edellisessä koneessa oli Xp, eikä mitään ongelmaa ikinä ilmennyt...
No niin sain omaan ongelmaani ainakin jonkinlaisen ratkaisun! Eli Realtek HD Audiohallinnasta valitaan "Laitteen kehittyneet asetukset", "Toistolaite" -kohdasta ruksataan "Laita etu- ja taka-lähtölaitteet toistamaan kahta eri ääntä samanaikaisesti". Eli äänikortti on ilmeisesti aiemmin luullut että etupaneliin on kytketty jonkilainen laite ja se on mykistänyt takapanelin kokonaan. Edelleen tulee noita ilmoituksia aina välillä, mutta se ei sentään mykistä ääntä kokonaan.
Hyvä Weski! Samalla tavalla häipyi oma ongelmanikin! En oolut huomannut tuota Laitteen Kehittyneet Asetukset kohtaa ollenkaan. Eikä tarvi enää ottaa takaportista piuhaa irti kun haluaa kuunnella etupaneelin kautta kuulokkeilla. Tosin en kyllä ymmärrä miten tuon asetuksen muuttaminen korjaa tilanteen, koska oma ongelmani liittyi netin käytön varsinkin ohjelma-/videolataukien ja äänten välistä toimintaa.
Mukava että ongelman ratkaisusta oli muillekin apua. Itsellä en kyllä tiedä missä yhteydessä nuo äänet pätkivät koska se oli täysin satunnaista ja taas kun se ilmeni niin piti lähteä tonkimaan asiaa jostakin. Pääasia että vika selvisi.
Iloitsin liian aikaisin, mutta löysin tosin ongelmaan ratkaisun. Palomuurin Progra Controllista piti käydä blokkaamassa Windows Audio Device Graph Isolation pääsy nettiin ja kaikki ongelmat katos saman tien. Kannattaa kokeilla jos vastaavaa ongelmaa esiintyy.
Samankaltaista pätkimisongelmaa aiheutti itsellä kun oli valokuitupiuha huonosti kiinni vahvistimessa.
mulla on kanssa äänien kanssa ongelmia vista ultimate x64 tavallaan pätkii/rätisee satunnaisesti olen kokeillu eri codeckeja ja kytkenyt eri laitteisiin eikä mitään...vika on ilmeisesti jossain asetuksessa?
mulla vista x32 käytössä, äänet alko yhtäkkiä kuulumaan vain vasemmasta kajarista ja oikeasta silleen ihmeen rusahtelevasti/huonosti. käytössä logitechin 2.1-kajarit. kytkettäessä kajarit mp3-soittimeen, kuuluu normaalisti molemmista kajareista. kuulokkeissa myös sama vika -> vasen kuuluu, oikea erittäin huonosti, juuri lainkaan. vmäinen vika. ajurit asennettu uudestaan ja johdot tarkistettu. vika tod.näk. siinä helevetin Vistassa.. apuva!
No ihan ekana menisin kattomaan ajureista ongelmaa. Mene Realtekin päämenuun ja siellä pitäisi olla speakers, digital output/input ja Mic tjs. painappa speakersia ja sieltä "Sound Effects" ja paina molempiin resetti ja speaker configuration siellä on kai stereo,Quadraphonic,5.1/7.1 speakers. Valitse se mikä sulla on. Huom. pitää uudelleenkäynnistaa ohjelmat joilla katsot videoita/kuuntelet musaa tai pelaat. edit: ei kannata laittaa etupaneeliin kuulokkeita, kajareita tai mikkiä kiinni ainakaan jos on ip35 emolevy koska sillon ainakin surisee mulla.
Ei taida kannettavaan paljoa auttaa, mutta omaan pöytäkoneeseen auttoi. Eli otin kopan auki, ja sieltä otin kokonaan etupaneelin ääni piuhan irti emolevystä. Tosin nyt ei oo sit etupaneelin plugeilla mitään virkaa, mutta parempi näin kun pätkien kokoajan. Myös siitä oli apua kun realtekin asetuksista otin audio I/O asetuksista pois: mykistä takapaneelin lähtö, kun etupaneeli kytkettiin.