Ääni ongelma

Viestiketju VCD ja SVCD -formaatit -osiossa. Ketjun avasi vilu 18.02.2002.

1. vilu

vilu Guest

Missä on vika, kun vcd:n äänestä tulee stereo vaikka valitsen TMPGEnc:n äänikenttään ac3 äänen. Eikö tällä ohjelmalla pysty tekemään 5.1 varustettua video cd:tä vai pitääkö jotain asetuksia muuttaa, jos pitää niin mitä?

2.  
  3. dRD

dRD I hate titles Ylläpitäjä

Kiitokset:
    191
    Pisteet:
    143
    Lue:

http://www.afterdawn.com/glossary/terms/vcd.cfm

VideoCD:n standardi vaatii MPEG-1 kuvan, resoluutiona 352x288 tai 352x240, bitrate 1150kb/sec ja MPEG-1 audio layer II -äänen, stereona tai monona. Kaikki muu menee ulos VCD:n spekseistä, joten vastaus on: EI. VCD:hen ei saa mukaan AC3-ääntä.

4. vilu

vilu Guest

No saako ac3 äänen TMPGEnc:killä svcd:hen

5. dRD

Kiitokset:
    191
    Pisteet:
    143
    Lue:

http://www.afterdawn.com/glossary/terms/svcd.cfm

Eli ei, SVCD tukee MPEG-1 audio layer II, MPEG-2 audio layer II ja 5.1 MPEG-2 -ääntä. Ei AC3:sta.

Eli 5.1 -äänet saa MPEG-2 -audiolla tuohon, _MUTTA_ ongelmana on lähinnä se, että en ole ainakaan itse onnistunut Euroopasta enkä USAsta löytämään järkevällä hinnalla (alle $1000) vahvistinta, joka osaisi purkaa MPEG-2 multichannel -ääntä (joka siis ei ole sama asia kuin AC3 -- äänenlaatu on vastaava, mutta koodaus eri).

Jos haluat AC3-äänet, osta DVD-R -polttava ja kopioi leffat 1:1 :)

6. dRD

Kiitokset:
    191
    Pisteet:
    143
    Lisäyksenä vielä, että on täysin mahdollista, että jotkut DVD-soittimet suostuvat toistamaan SVCD tai VCD-leffoja AC3-äänillä varustettuna, kun DVD-soittimissa nyt kuitenkin tuki ko. formaatille on, mutta jos se sattuu itselläsi toimimaan, on enemmän kuin todennäköistä että seuraavaksi ostamassasi erimerkkisessä DVD-soittimessa ko. hack (VCD/SVCD:stä viritettyjä hackeja kutsutaan nimellä XVCD tai XSVCD) ei toimi.

7. marjanen

marjanen Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    miten sen ac-3 äänen saa yksinkertaisimmin coodattua mpeg2-multichanneliksi?????
    olen etsinyt netistä vaikka kuinka monta kertaa mut kaikki on aivan hebreaa mulle....

8. dRD

Kiitokset:
    191
    Pisteet:
    143
    MPEG-2 multichannel -pakkereita ei oikein ole, johtuen osittain siitäkin, että (lähestulkoon) yhtään vahvistinta/DVD-soitinta ei ole olemassa Kauko-Idän ulkopuolella, joka osaisi purkaa MPEG-2 multichannel -audiota.

Doom9:n keskustelualueilla asiasta on jokatapauksessa puhuttu ja siellä on muistaakseni kehitetty hyvin monimutkainen tapa tehdä AC3-audiosta 5.1 MPEG-2 -multichannelia ja yhdistää ko. audio SVCD:hen. Mutta se, millä aiot ko. audiot toistaa on sitten hieman eri juttu :)

9. dRD

Kiitokset:
    191
    Pisteet:
    143
  10. marjanen

marjanen Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    mulla on dvd soitin minkä pitäs purkaa 5.1 ulos tuloon mpeg2...
    oon kyllä itsekkin löytänyt kaiken näköisiä viritys ohjeita esim: http://www.stud.uni-siegen.de/sven.koelsch/mpeg2mc/
    mut pitäs olla linuxi... ja mulla ei ole...
    perke.. ku ei toi tue ac3:sta!

11. dRD

Kiitokset:
    191
    Pisteet:
    143
    Uus BeSweet auttaa kuulemma tuossa aika pirusti, saat tehtyä sillä 6kpl AIFF-tiedostoja AC3:sta, jotka sitten voit pakata tuon em. guiden mukaan ja muxata yhteen. Ja TMPGEncin _pitäisi_ osata yhdistää multichannel MPEG-2 ja MPEG-2 videostream multiplexissä oikein.

12. marjanen

marjanen Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    joopa joo... hain sen besweetin mut en osaa käyttää sitä.
    pitäsköhän jo luovuttaa...
    oon kohta 7h istunu paikoillani ja aivan turhaan...
    jos keksit jotain helpompaa niin ilmoitathan.

Jaa tämä sivu