Äänen voimakkuuden säädöt***??

Viestiketju Yleistä keskustelua digitaalisesta musiikista -osiossa. Ketjun avasi Whiskey 05.11.2009.

1. Whiskey

Whiskey Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Pientä kinaa asiasta, voisko joku tietäjä selvittää...?

Eli käytössä kannettava Vista-PC/WinAmp liitettynä vahvariin jossa suht'koht laadukkaat kaiuttimet ja Sub-woofer.

Kuinka voluumit on paras säätää? PC:n ja WinAmp:n volumet kaakkoon ja sitten säätö vahvarista, eli helppo vaihtoehto. Vai tasaisesti volumea kaikista, ei mikään täysillä?

Itse olen oppinut yleensä kaikista laitteista ettei mikään toimi parhaiten täysillä tehoilla, vaan aina kannattaa välttää maksimia.

Kaveri on toista mieltä, helpompi pitää koneella kaikki täysillä ja säätää sitten vahvarista lisää tarpeen tullen.

Miten on??

Yksi subbari on jo hajonnut, syy säädöissä vai ei?

2.  
  3. OneMember

OneMember Active member

Kiitokset:
    56
    Pisteet:
    78
    Itse suosin näitä säätöjä:

Windowsin äänet 90%.
    Äänikortin ohjelmasta 90%
    Media soittimen äänet: VLC (videot) 80% / Foobar2000 (musiikki) 90%

Vahvistin on valmiiksi "ei naapureita häiritä" voimakkuudella.

Nuo ovat minulle hyvät, koska jokaisessa tilanteessa saa nopeasti säädettyä hieman ääntä jos on epätasaisuutta tai muita eroja äänenvoimakkuudessa.
    Myös G11-näppäimistön äänenvoimakkuus säätö on helpoimmasta päästä ;)

4. J-lalli

J-lalli Active member

Kiitokset:
    7
    Pisteet:
    68
    MP3Gain:lla saa äänenvoimakkuuden tasattua hyvin.

5. refiller

refiller Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Tuo äänenvoimakkuussäätö riippuu aika pitkälti siitä, miten kuljetat äänen tietokoneelta vahvistimelle. Jos ääni menee digitaalisena, voi tietokoneessa (ja ohjelmissa) olla äänenvoimakkuus maksimissaan. Jos taas ääni kuljetetaan analogisena vahvistimelle, yleensä tietokoneen äänikortit lisäävät häiriöitä analogiseen signaaliin, mikäli voimakkuuden laittaa maksimiin.

Eli:
    Digitaalinen - ei pitäisi olla väliä.
    Analoginen - on välilä, kannattanee säätää tasot tietokoneelta ~80% riippuen äänikortista ja omasta korvasta.

Pakko ot:na ottaa kantaa vielä tuohon mp3gain-asiaan:

Omien kokemusten perusteella tuollainen normalisointi tuhoaa musiikkialbumin dynamiikan, kun äänen tasoa säädetän kappalekohtaisesti. Joskus käytin itsekkin tuota mp3gain-ohjelmaa ja ainakin silloin pystyi voimakkuuden tason muutoksen enkoodaamaan itse kappaleeseen. Tätä ei kannata tehdä, vaan käyttää jotain replaygain plugina tms, jolla saa tasomuutokset tageihin, niin ettei itse kappaleeseen tehdä mitään muutoksia ja on näin napin painalluksella disabloitavissa.

Korjatkoon ja tarkentakoot joku enemmän asioihin perehtynyt.

6. wipe2000

wipe2000 Senior member

Kiitokset:
    5
    Pisteet:
    118
    Teoriassa analogista ääntä kannattaa vaimentaa mahd. vähän signaaliketjun alussa, mieluummin tarpeen mukaan vaimentaa vasta lopussa (=vahvistin), jotta kohina pysyy pienimmällä tasollaan. Vahvistinhan vahvistaa äänisignaalin lisäksi myös kaiken sen kohinan, mitä signaalissa on tai mitä siihen on matkalla kertynyt mukaan. Eli kaverisi on sinänsä ihan oikeassa.

Kokeile:
    1) mykistä tietokone ja käännä reilusti volaa vahvarista - kuulet pelkkiä häiriöitä. Ne tulevat ääneen mukaan myös musaa soitettaessa.
    2) pysäytä soitin (WinAmp) ja käännä sen volat täysille, mutta hiljennät ääntä vahvarista, kuuluuko häiriöitä? Tuskin, jos kaikki on kunnossa.
    (tasot pitäisi hakea musiikilla niin, että soisivat yhtä kovaa molemmissa tapauksissa.)

Signaalitasoa ei kuitenkaan saa säätää mistään laitteesta kovemmalle, kuin mitä laite pystyy antamaan ulos ilman radikaalia särön kasvamista. Eli kun äänikortin vahvistin "leikkaa", so. sen antojännite tai virta saavutaa maksimitasonsa, särö kasvaa äkkiä valtavasti. Tämä taso on kovin yksilöllinen, eikä jonkun yksittäisen kortin kohdalla tiedä maksimitasoa kokeilematta.

Lisäksi on mahdollista, että vahvistin yliohjautuu, jos äänikortti pystyy syöttämään sille liian suuren jännitteen. Silloinkin särö pomppaa pilviin.

Digitaalisella äänellä siirron ei pitäisi vaikuttaa ääneen mitenkään, riippumatta sen voimakkuuudesta. Käsittääkseni siinä kyse on lähinnä laitteiden toteutuksesta, millä tasolla saadaan paras lopputulos. Nopeasti ajateltuna digitaalisenakaan ääntä ei varmaan kannata vaimentaa ennen kuin on pakko.

Jaa tämä sivu