Äänen puhdistus

Viestiketju Yleistä keskustelua digitaalisesta musiikista -osiossa. Ketjun avasi Tupauuno 27.10.2003.

1. Tupauuno

Tupauuno Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Voisiko joku vähän neuvoa? Tarkoitus on siirtää vanhat C-kasetit tietokoneelle. No, sehän käy esim. CoolEdit:llä. Mutta kasetit kohisevat ja suhisevat, toiset enemmän, toiset vähemmän. Olen antanut itselleni kertoa, että CoolEditin Transform - Noise Reduction -toiminnolla voisi poistaa/vähentää kohinaa. Kyllä. Kokeilin ja se toimii. Mutta. Ääni muuttuu ikäänkuin putkessa olevaksi kuplivaksi....

Mitä pitäisi tehdä jotta äänen puhdistus olisi onnistunut? CoolEditissä on kohdat: Precision Factor, Smoothing Amount, Transition Width. Näihin lokeroihin voidaan antaa jokin arvo joista minulla ei ole aavistustakaan. Voisiko joku selittää yksinkertaisesti mitä nämä vaikuttavat ja miten äänestä saa parhaiten pois suhinat.

Entäpä mitä valintaa ja miten pitäisi käyttää LP-levyjen rahinan ja napsujen poistoon?

En osaa ulkomaan kieliä!!!

2.  
  3. teme565

teme565 Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Ainakin C-kaseteilta nauhoitetuissa kappaleissa kannattaa käyttää Hiss Reductionia (suhinan vaimennus)
    Tuo Noise Reduction ei itselläni tuottanut kunnon tulosta, mutta hiss reduction kylläkin.
    Eli valitset sieltä hiss reduction ja sen jälkeen voit valita light, standard tai high vaihtoehdon.

Tietysti, jos taitoa riittää, voit itse säädellä ja kokeilla eri asetuksia, mutta itse sain standard-valinnalla alunperin radiosta c-kasetille nauhoitetuista kappaleista tehokkaasti suhinaa vaimennettua ilman, että ääni kuultavasti kärsi/muuttui.

Tossa nauhoitin kaupasta ostetun c-kasetin sisällön tietokoneelle ja se tuskin vaatii enempää kuin sen light (tai low) reductionin jos sitäkään

4. Tupauuno

Tupauuno Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Suurkiitos!
    Minun CoolEditissä(96) ei ole tuommosta valintaa, tosin se on kovin vanha versio. Pitänee päivittää. :)

Kertoisitko vielä tarkemmin kuinka tuo tehdään.

Näin vanhemmalla puolen ikää ei oikein enää leikkaa. :-/

5. teme565

teme565 Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Itelläni on Cool Edit Pro 2.0 ja siinä homma menee yksinkertaisesti näin.
    Ensin avaat äänitiedoston ja sitten valitset siitä vasemmalla olevasta listasta noise reduction ja sen alta hiss reduction.
    Sama paikka löytyy myös valikosta Effects/noise reduction/hiss reduction.
    Siihen aukeaa ikkuna, jossa on valmiina nuo kolme vaihtoehtoa light, standard ja high hiss reduction. Voit niistä valita oman tarpeesi mukaan.
    Tietysti, jos taitoa riittää, voit itsekin säädellä asetuksia, mutta minulla ei sitä taitoa vielä ole.

Sitten kun olet valinnut, painat vaan Ok ja ohjelma käy läpi koko kappaleen ja vaimentaa suhinaa.

6. Tupauuno

Tupauuno Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Kiitos!
    Sain asennettua tuon Pro-version ja kokeilut ovat alkaneet. :)

Jaa tämä sivu