AfterDawn logo

Kaksinaismoralismin huippu: AdBlock Plus ryhtyy myymään mainostilaa

Petteri Pyyny Petteri Pyyny
6 kommenttia

Mainosesto-ohjelmien kruunaamaton kuningas, AdBlock Plus, on ollut myrskyn silmässä jo pidemmän aikaa, aina siitä lähtien, kun yhtiö päätti ryhtyä perimään eräänlaista "suojelurahaa" yrityksiltä, joiden mainokset pääsevätkin ohjelman estojen läpi.

Nyt AdBlock Plus on ottanut seuraavan askeleen kohti potentiaalista lakitupaan johtavaa miinakenttää ja on alkanut itse myymään mainostilaa, joilla se korvaa mainoksia sivuilta. Mikäli verkkosivusto haluaa edes jotain rahaa AdBlock Plussaa käyttävien käyttäjien vierailuista, sen on liityttävä AdBlock Plussan "Acceptable Ads" -ohjelmaan, jossa AdBlock Plus myy mainonnan, pitää itse siivun mainostuloista ja tulouttaa verkkosivulle, jonka alkuperäiset mainokset se poisti, osan tuosta tuotosta.

Mainosrahoitteiset mediat, kuten vaikkapa oma AfterDawnimme sekä käytännössä kaikki muutkin ilmaiseksi luettavissa olevat uutis- ja viihdepalvelut, elävät täysin sillä, että mainokset näkyvät palveluissa - ja pääosin mainoksista maksetaan niiden näyttökertojen perusteella, ei sen perusteella, klikataanko niitä vai ei. AdBlock Plus ja muut mainosten esto-ohjelmat estävät näiden mainosten latautumisen ja näin ollen sulkevat ainoastaan mainosrahoitteisesti toimivien verkkopalveluiden rahahanat. Onkin todennäköistä, että pahiten mainosestoista kärsivät verkkosivut liittyvät pitkin hampain, pakotettuna AdBlock Plussan "palveluun", joka luonnollisesti taas tullee aiheuttamaan suunnatonta meteliä kyseistä ohjelmaa käyttävien käyttäjien keskuudessa.

6 KOMMENTTIA

muppis1/6

Mitäpä.. Kauanko kerkiäis tekeen tienvarsimainoksille tätä? Menis peittää alkuperäisen omalla. Vois olla, että kerran. Viimeisen.
Onneksi on muitakin mainostenestolisäosia, jotka ei ole ahneita.

kvuohi2/6

Juuri tällaisen kylmäpäisen, neutraalin ja kauttaaltaan ammattimaisen journalismin takia luen mieluusti Afterdawnin uutisia.

MedHot3/6

Miulla ei ole ABP päällä tällä sivustolla eikä silti näy yhtään mainosta O.o Ei tuon ghosterynkaan pitäis mitään blokata?

edit. Joo Ghostery se oli mikä noiden blokkaamista jatkoi. On muuten raskaat sivut ladata :D

edit2. ghosteryn kanssa sivut lataa täällä noin .2 s, mainosten kanssa 1-2 s.

edit3. Aikamoinen ero kyllä kun rupesin vertailee. Yhteys n. 2MB/s, 2500K @ 4.2 Ghz ja 8 GB muistia.

edit4. No lisäsin tän sivuston ghosteryn luotettuihin sivuihin vaikka vähän hidastui. Tuleehan tätä luettua säännöllisesti kuitenkin :)

OneMember4/6

Olen siirtynyt ABP:sta uBlock Originiin jo kauan sitten, mutta kyllähän tämä hulettaa.

Hieman olet odottanut, että koska mainoksilla elävät sivustot alkaa sensuroimaan tavaraa jos huomaa ettei sivun avaamisen aikana ladata mainoksia. Esim. uutissivustoilla tarinat ladataan puoleenväliin ja ilmoitus että mainoksienesto-ohjelma estää loput sisällöstä. Pienemmät sivustot ei yksin tähän voi lähteä, mutta jos jossainvaiheessa suuret keksii keinot...

dRD5/6

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti OneMember:

Olen siirtynyt ABP:sta uBlock Originiin jo kauan sitten, mutta kyllähän tämä hulettaa.

Hieman olet odottanut, että koska mainoksilla elävät sivustot alkaa sensuroimaan tavaraa jos huomaa ettei sivun avaamisen aikana ladata mainoksia. Esim. uutissivustoilla tarinat ladataan puoleenväliin ja ilmoitus että mainoksienesto-ohjelma estää loput sisällöstä. Pienemmät sivustot ei yksin tähän voi lähteä, mutta jos jossainvaiheessa suuret keksii keinot...

Washington Post tekee tuota. Antavat lukea kyllä, mutta pyytävät poistamaan estot, perustellen pyynnön juurikin sillä, että jos tuloja ei tule, ei voida journalismiakaan tehdä.

Nikotiko6/6

Sinne meni adblock plus. Olen käyttänyt ties kuinka pitkään mutta nyt menee kyllä jo yli hilseen. Eihän tämä ole millään tavalla mainostenestolisäosan tehtävä?

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT