AfterDawn logo

Suosittujen Bioshock-pelien kehittäjä Irrational Games pistää lapun luukulle

Juha Tuppi Juha Tuppi
10 kommenttia

Tuoreimpien tietojen mukaan Irrational Games, pelikehittäjä Bioshock-pelien takana, aikoo lopettaa toimintansa.

TechCrunch raportoi eilen Irrational Gamesin lopettamisilmoituksesta. Yksi peliyhtiön perustajista, Ken Levine, ilmoitti Irrational Gamesin sivustolla Bioshock Infinite -pelin tulevan lisäosan olevan yhtiön viimeinen julkaisu. Suurin osa yhtiön työntekijöistä tullaan irtisanomaan, mutta viidentoista hengen ydinryhmä tulee muodostamaan uuden pelistudion Irrational Gamesin omistaneen Take-Two Interactiven suojissa.

Uusi pelistudio tulee keskittymään Levinen mukaan "tarinankerronnan ehdoin eteneviin peleihin, joiden uudelleenpelaamisarvo tulee olemaan korkea" ja tuomaan tulevat pelinsä markkinoille ainoastaan digitaalisessa muodossa. Bioshock-pelisarja siirtyy Irrational Gamesin lopettamisen myötä 2K Gamesille.

Ken Levinen ilmoitus on luettavissa täällä.

10 KOMMENTTIA

Legitti1/10

Empä koskaan Bioshokeista tykännykkään joten ok.

Miikkaa2/10

Lainaus:

”I am winding down Irrational Games as you know it.”
”That is going to mean parting ways with all but about fifteen members of the Irrational team.”

Lukekaa nyt edes ne lähteet itse läpi ajatuksella ennenkuin uutisoitti niistä. Studiota ei siis suljeta, mutta kokoa pienennetään.

dRD3/10

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Miikkaa:

Lainaus:

”I am winding down Irrational Games as you know it.”
”That is going to mean parting ways with all but about fifteen members of the Irrational team.”

Lukekaa nyt edes ne lähteet itse läpi ajatuksella ennenkuin uutisoitti niistä. Studiota ei siis suljeta, mutta kokoa pienennetään.

Ööööö...?

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Uutinen:

Suurin osa yhtiön työntekijöistä tullaan irtisanomaan, mutta viidentoista hengen ydinryhmä tulee muodostamaan uuden pelistudion Irrational Gamesin omistaneen Take-Two Interactiven suojissa


Lumikki4/10

Itse ostan vain fyysisiä julkaisua vaikka en ole pitkään aikaa ostanut yhtään, koska ne eivät toimi. Joten tuskin jatkossakaan ostan pelejä enää olenkaan koska puhutaan vain digitaalisista julkaisuista. Jääpä rahat muuhun tärkeämään käyttöön kuin viihteeseen.

Miikkaa5/10

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti dRD:

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Miikkaa:

Lainaus:

”I am winding down Irrational Games as you know it.”
”That is going to mean parting ways with all but about fifteen members of the Irrational team.”

Lukekaa nyt edes ne lähteet itse läpi ajatuksella ennenkuin uutisoitti niistä. Studiota ei siis suljeta, mutta kokoa pienennetään.

Ööööö...?

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Uutinen:

Suurin osa yhtiön työntekijöistä tullaan irtisanomaan, mutta viidentoista hengen ydinryhmä tulee muodostamaan uuden pelistudion Irrational Gamesin omistaneen Take-Two Interactiven suojissa

Lainaus:

"Suosittujen Bioshock-pelien kehittäjä Irrational Games pistää lapun luukulle"

Lainaus:

"TechCrunch raportoi eilen Irrational Gamesin lopettamisilmoituksesta."

Nuista saa nyt vain sellaisen kuvan, että koko toiminta olisi loppumassa.

Slayahhh6/10

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Lumikki:

Itse ostan vain fyysisiä julkaisua vaikka en ole pitkään aikaa ostanut yhtään, koska ne eivät toimi. Joten tuskin jatkossakaan ostan pelejä enää olenkaan koska puhutaan vain digitaalisista julkaisuista. Jääpä rahat muuhun tärkeämään käyttöön kuin viihteeseen.

Ite olen siirtynyt kokonaan digitaalisiin, koska ihan sama minkä pelin ostaa niin lähes aina se on pakko jollekin tilille rekisteröidä. Etenkin fyysisesti myytävien kohdalla on aina jokin rekisteröinti systeemi, pieniä riippumattomia julkaisuja harvemmin fyysiseen jakeluun menee. Itse tiedostoilla ei ole nykyään mitään väliä, kunhan on avainkoodi jolla osoittaa omistavansa tuotteen (tai oikeuden käyttää sitä). Tiedostothan saa sitten ladattua, enpä tiedä kuka enää tänäpäivänä jakelisi pelkästään fyysisesti. Ja melkein pakko muutenkin ladata jotain kun julkaistaan näitä rikkinäisiä pelejä ja day one päivityksiä.

Onhan digitaalisissa kaupoissa vielä etuina helpompi selailu, tutustuminen ja ostaminen sekä laajempi valikoima ja usein paremmat hinnat (helpompi löytää halvin kauppa).

arcanix7/10

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Slayahhh:

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Lumikki:

Itse ostan vain fyysisiä julkaisua vaikka en ole pitkään aikaa ostanut yhtään, koska ne eivät toimi. Joten tuskin jatkossakaan ostan pelejä enää olenkaan koska puhutaan vain digitaalisista julkaisuista. Jääpä rahat muuhun tärkeämään käyttöön kuin viihteeseen.

Ite olen siirtynyt kokonaan digitaalisiin, koska ihan sama minkä pelin ostaa niin lähes aina se on pakko jollekin tilille rekisteröidä. Etenkin fyysisesti myytävien kohdalla on aina jokin rekisteröinti systeemi, pieniä riippumattomia julkaisuja harvemmin fyysiseen jakeluun menee. Itse tiedostoilla ei ole nykyään mitään väliä, kunhan on avainkoodi jolla osoittaa omistavansa tuotteen (tai oikeuden käyttää sitä). Tiedostothan saa sitten ladattua, enpä tiedä kuka enää tänäpäivänä jakelisi pelkästään fyysisesti. Ja melkein pakko muutenkin ladata jotain kun julkaistaan näitä rikkinäisiä pelejä ja day one päivityksiä.

Onhan digitaalisissa kaupoissa vielä etuina helpompi selailu, tutustuminen ja ostaminen sekä laajempi valikoima ja usein paremmat hinnat (helpompi löytää halvin kauppa).

Konsolipuolella näin ei kuitenkaan vielä ole. Itse ostelen kaikki pelit tästä lähin digitaalisena, myös konsolilla (pl. Killzone joka tuli levynä PS4 mukana). Paljon kätevämpää kun ei tarvitse vaihdella levyjä edestakaisin.

jartar8/10

Fyysisen tuotteen suurimpana etuna on jälleenmyymisen mahdollisuus. Digitaalisiin jälleenmyynti mahdollisuus niin fyysiset saa minun puolesta kuopata. En usko, että kovinkaan moneen elämää parantaa fyysiset todisteet hyllyssä pelien ja elokuvien olemassaolosta...

ArttuH5N19/10

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jartar:

Fyysisen tuotteen suurimpana etuna on jälleenmyymisen mahdollisuus. Digitaalisiin jälleenmyynti mahdollisuus niin fyysiset saa minun puolesta kuopata. En usko, että kovinkaan moneen elämää parantaa fyysiset todisteet hyllyssä pelien ja elokuvien olemassaolosta...

Mielestäni tässä voitaisiin hypätä yksi turha askel jo sillä, että digitaaliset julkaisut myytäisiin fyysisiin nähden merkittävästi halvemmalla. (Kuten pitäisikin.) Jälleenmyyminenhän on vain keino hyvittää itselleen osa tuotteen hinnasta ja jost tämä hinta on tarpeeksi pieni, poistuu jälleenmyymisen tarve. Toki poikkeuksena kaverille myyminen jne, jota tehdään osaksi muistakin syistä.

jartar10/10

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti ArttuH5N1:


Mielestäni tässä voitaisiin hypätä yksi turha askel jo sillä, että digitaaliset julkaisut myytäisiin fyysisiin nähden merkittävästi halvemmalla. (Kuten pitäisikin.) Jälleenmyyminenhän on vain keino hyvittää itselleen osa tuotteen hinnasta ja jost tämä hinta on tarpeeksi pieni, poistuu jälleenmyymisen tarve. Toki poikkeuksena kaverille myyminen jne, jota tehdään osaksi muistakin syistä.


Kyllä, tämä olisi se täysin oikea ratkaisu.


TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT