AfterDawn logo

The Pirate Bay muutti taas -- lupaa tulevan PirateBrowser -version mullistavan kaiken

Petteri Pyyny Petteri Pyyny
10 kommenttia

The Pirate Bay jatkaa kissa ja hiiri -leikkiään viranomaisten kanssa ja muutti jälleen uuteen domain-osoitteeseen. Maailman tunnetuin torrent-sivusto muutti aiemmin tällä viikolla .ac -osoitteeseen, mutta nyt on koittanut uuden muuton aika.

Pirate Bayn virallinen osoite on tätä nykyä Perussa ja toimii osoitteella thepiratebay.pe. Mediateollisuuden lobbaus tulee siis jatkossa kohdistumaan eteläamerikkalaisen valtion viranomaisiin, jotta domain saataisiin jälleen suljetuksi ja TPB jälleen muuttokannalle.

Pirate Bayn edustajat kertoivat kuitenkin TorrentFreakin haastattelussa yhtiön tulevasta suunnitelmasta, jonka pitäisi lopettaa jatkuva hippaleikki. TPB suunnittelee PirateBrowser-selaimeensa BitTorrent-pohjaista tekniikkaa, joka poistaisi tarpeen keskitetysti hallinnoiduille domain-osoitteille. Samalla TPB:n viimeinenkin keskitetty -- ja samalla haavoittuva -- tekninen osa siirtyisi hajautettuun ylläpitoon.


Yhtiö julkisti PirateBrowser-selaimensa tämän vuoden elokuussa ja lausunnoista päätellen TPB aikoo jatkaa selaimen aktiivista kehitystä myös lähitulevaisuudessa. Jo nykymuodossaan selain ohittaa mm. Suomen nettisensuurin ja salaa muuttaa selaimen kautta kulkevan liikenteen anonyymiksi (tai ainakin selkeästi anonyymimmäksi kuin tavallinen selain) Tor-teknologiaa käyttäen.

TPB:n edustajat eivät kertoneet haastettelussa tulevan selainversion aikataulusta.

EDIT 22:41: Muutettu maininta selaimen salauskyvyistä

10 KOMMENTTIA

tataka1/10

Itse olen ymmärtänyt että ei salaa nettiliikennettä tor kautta vaan vain kiertää sensuurin...

dRD2/10

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti tataka:

Itse olen ymmärtänyt että ei salaa nettiliikennettä tor kautta vaan vain kiertää sensuurin...

Joo, tai se oikeastaan vain himpun verran anonymisoi sitä liikennettä tuon yhden Tor-hopin avulla, jonka se tekee. Korjailenpas artikkelia hieman.

WereCatf3/10

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti tataka:

Itse olen ymmärtänyt että ei salaa nettiliikennettä tor kautta vaan vain kiertää sensuurin...

Liikenne Tor-verkon sisällä on salattua, mutta vain Tor-päätepisteeseen asti. Jos se liikenne ei olisi salattua, niin eihän sillä silloin sensuuria voisi sen enempää kiertää, you know? Toisaalta, se Tor-päätepiste voi seurata liikennettäsi, joten kannattaa käyttää vain sellaisia pisteitä, mihin voi uskoa luottavansa -- näinhän tuo yhden alamarketin pitäjäkin kiinni saatiin, kun USA:n viranomaiset pitivät omaa Tor-päätepistettä ja kirjasivat sen kautta kulkevan liikenteen.

coocie984/10

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti WereCatf:

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti tataka:

Itse olen ymmärtänyt että ei salaa nettiliikennettä tor kautta vaan vain kiertää sensuurin...

Liikenne Tor-verkon sisällä on salattua, mutta vain Tor-päätepisteeseen asti. Jos se liikenne ei olisi salattua, niin eihän sillä silloin sensuuria voisi sen enempää kiertää, you know? Toisaalta, se Tor-päätepiste voi seurata liikennettäsi, joten kannattaa käyttää vain sellaisia pisteitä, mihin voi uskoa luottavansa -- näinhän tuo yhden alamarketin pitäjäkin kiinni saatiin, kun USA:n viranomaiset pitivät omaa Tor-päätepistettä ja kirjasivat sen kautta kulkevan liikenteen.

Tämä ei ole ongelma ellet esim. kirjaudu johonkin palveluun josta sinut voidaan tunnistaa. Normaalisti Tor tekee kolme hyppyä joten exit node ei todellakaan tiedä alkuperäisen viestin lähettäjää. On kuitenkin tärkeää, että ihmiset tunnistavat tämän riskin, että he ymmärtävät käyttää salattua liikennettä ja julkisia palveluita anonyymisesti.

TPB:n tapauksessa anonyyminen sivuston selaus on vain oman selauskokemuksen hidastamista. Torrenttien anonyymi lataus on sen sijaan tärkeämpää. Tämä onnnistuu kyllä nykyään esim. I2P:ssä, mutta latausnopeudet ovat merkittävästi hitaampia. Musiikin warettamiseen I2P soveltuu kuitenkin erittäin hyvin. Leffojen ja pelien latauksessa pitää olla kärsivällisempi.

mcmopo6/10

Käsitinkö nyt oikein että kohta pitää olla piratebayn oma selain että TPB toimii jatkossa?

sammal7/10

LOL. Teosto puree taas pölyä, ainakin vähän aikaa. Eipähän tarvitse enää käyttää proxyjä.

dRD8/10

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mcmopo:

Käsitinkö nyt oikein että kohta pitää olla piratebayn oma selain että TPB toimii jatkossa?

Ei, mutta TPB:n omaa selainta käyttämällä jatkossa ei tarvitse enää pysyä kärryillä siitä, missähän domainissa TPB tällä kertaa lymyää.

spukke9/10

Hyvä vaan kun jotkut jaksaa mediamafiaa vastaan taistella. Tulevaisuudessa menee vain vieläkin vaikeammaksi sotia mediamafiaa vastaan kiitos tulevien "vapaakauppa" sopimusten joilla yritykset pääsevät kuristamaan itse valtioita haluamissaan asioissa jolleivet viranomaiset tee mitä yritykset haluavat. Suvereniteettiä murennetaan oikein urakalla näinä päivinä.

tataka10/10

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti spukke:

Hyvä vaan kun jotkut jaksaa mediamafiaa vastaan taistella. Tulevaisuudessa menee vain vieläkin vaikeammaksi sotia mediamafiaa vastaan kiitos tulevien "vapaakauppa" sopimusten joilla yritykset pääsevät kuristamaan itse valtioita haluamissaan asioissa jolleivet viranomaiset tee mitä yritykset haluavat. Suvereniteettiä murennetaan oikein urakalla näinä päivinä.

Joo suomen pitää maksaa korvauksia menetetyistä tuloista miljardeja koska warettajia ei tuomita kuolemantuomioon.

Tai jos kaivos vaarantaa läheisen väestön ja suomi kieltää kaivoksen voi suomi joutua maksamaan miljardeja menetettyjä tuloja ja tuomiosta ei voi valittaa ja tuomarit lobattuja. Saksakin saattaa joutua maksamaan muutaman miljardin koska lopettaa ydinvoiman käytön jonka takia ydinvoimafirmat menettää tuloja.

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT