1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Mikä 4 (tai useamman) levyn NAS kotikäyttöön?

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi dRD 31.03.2013.

  1. dRD

    dRD I hate titles Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    10.06.1999
    Viestejä:
    8,312
    Kiitokset:
    191
    Pisteet:
    143
    Eli hakusessa olisi neljän levyn NAS-purkki, 1Gbps -liitännällä ja mahdollisuudella heittää random ulkoinen kovalevy kiinni purkin USB-porttiin.

    Käyttö ja olosuhteet:

    -kämpässä 1Gbps netti, jossa kiinni 3 konetta

    -lisäksi 802.11n, jonka nokassa 2 konetta

    -perheen viiden koneen varmuuskopiointi NASiin, päivittäin

    -ajatuksena olisi tehdä koko helahoidosta vain JBOD, aloittaa parilla erikokoisella levyllä (turhina pyörii nyt 2TB ja 1,5TB levyt)

    -systeemin pitää tukea helposti JBODiin uusien levyjen lisäämistä

    -systeemin pitää tukea helposti vanhojen JBODissa olevien levyjen korvaamista isommilla (eli jos storagea on vaikka 3x2TB, jossa tyhjää tilaa 2TB, niin halutessani voisin vaihtaa yhden 2TB levyn 4TB levyksi)

    -NAS olisi käyttölevynä, johon kaikki koneet tallettaisivat lataustiedostonsa, dokumentit, jne. Eli lokaalisti koneille ei enää talletettaisi juuri mitään (ja nekin vähät mitä talletetaan lokaalisti, varmuuskopioitaisiin NASille kerran vuorokaudessa)

    -NASissa olisi kiinni nTB kokoinen ulkoinen USB-levy, johon vedettäisiin tärkeimmistä hakemistoista inkrementaalinen backup NASilta kerran vuorokaudessa

    -NASissa oleviin valikoituihin hakemistoihin olisi kätevä päästä (ainakin lukuoikeuksin) käsiksi myös selaimen yli etäältä (sukuloimassa ja haluan näyttää jotain kuvaa joka on NASissa)

    ...olen Synologyn DiskStation DS-413j:tä pyöritellyt nyt jonkun aikaa, samoin QNAP TS-412:ta.

    Noiden välillä harkinta olisi kallistumassa Synologyn suuntaan, lähinnä performance mittausten perusteella. Kun kuitenkin levy olisi ihan oikeasti tarkoitus olla käyttölevynä, eli se korvaisi arkielämässä täysin koneiden paikalliset kovalevyt.

    Ehdotuksia, ideoita?
     
  2.  
  3. BPVest

    BPVest Senior member

    Liittynyt:
    26.03.2010
    Viestejä:
    17,608
    Kiitokset:
    701
    Pisteet:
    173
    Kumpi noista? NAS toimii hyvin tiedostovarastona. Sit jos aletaan NAS:lta lataileen isompia softia, se on hidasta. 2 konetta lataa samaan aikaan, tosi hidasta. Koneille omat kovot, vaikka pienet SSD:t ja NAS tiedostovarastoks saa mun kannatuksen.

    JBOD:n sijaan laittasin RAID 1:n. Teoriassa nopeuttaa lukemista ja lisäks selkeesti vikasietosempi ku JBOD. Data pitäis olla aina kahessa paikassa. JBOD:ssa se olis vaan yhessä paikassa. Vaikka otettais varmuuskopiot päivittäin, silti voi mennä monen koneen saman päivän jutut hukkaan. Enkä luottais siihenkään et se USB varmistus toimii joka kerta.
     
  4. dRD

    dRD I hate titles Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    10.06.1999
    Viestejä:
    8,312
    Kiitokset:
    191
    Pisteet:
    143
    Toki, sisäinen levy on aina nopein, mutta ei nyt käsittääkseni kunnon prosessorilla varustetun NASin pitäisi olla mitenkään järisyttävän hidas normiarjessa, ainakin sen pitäisi hakata ihan kädet alhaalla kaikki mahdolliset USB2-liitäntäiset ulkoiset kovalevyt?

    Mjoo, olen vaan turhan usein nähnyt RAID-pakan pelastusyrityksiä, ihan ammattitilanteissakin, jossa homma ei vaan ole skulannut niinkuin Stromsössä. Joten oma luotto täysin erilliseen varmuuskopiointi-targettiin on isompi kuin softan kykyyn osata huolehtia RAIDista.

    Ja sit tietty rahallinen pointti -- jos isken 3+3TB ja siellä on oikeasti varmuuskopioinnin arvoista kamaa 1TB, niin 3TB+3TB RAID-1:een -> käytössä 3TB. Taas 6TB ja siihen kylkeen 1TB ulkoinen levy kuulostaa kivemmalta :)

    Mutta thanks palautteesta. Onko näiden ~300-500e NASsien (hinta ilman levyjä) käytöstä kellään kokemusta noin performancen kannalta?
     
    Viimeksi muokattu: 01.04.2013
  5. jons81

    jons81 Regular member

    Liittynyt:
    29.07.2010
    Viestejä:
    229
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    28
    Mulla on melko vastaavat suunnitelmat varmuuskopioinnin suhteen eli olisi hankinnassa NAS ratkaisu jossa vähintään 3 levyä käytössä Raid 5:ssä tai vastaavassa ja mielellään yksi ylimääräinen levypaikka tyhjänä laajennukselle sekä levyrikkojen tai vaihtojen varalta. Olen kallistumassa itse kasatun nas koneen suuntaan koska valmiit ratkaisut ovat mielestäni hieman rajoitettuja joko softalla tai raudalla ja itse kasattu oikea kone olisi huomattavasti monikäyttöisempi. Hinta itse kasattuna asettunee 300-500eur + kovalevyt riippuen vähän miten kovaa konetta haluaa kasata.
     
  6. BPVest

    BPVest Senior member

    Liittynyt:
    26.03.2010
    Viestejä:
    17,608
    Kiitokset:
    701
    Pisteet:
    173
    USB 2 kovot hakkaa melkein mikä vaan.

    Yhellä käyttäjällä toi NAS olis kohtuullinen. En viitti ees miettii miten hidas se olis 2 käyttäjällä jotka lataa jotain raskasta samaan aikaan.

    Miljoonan levyn RAID 5 tai RAID 10 voi ollaki vaikee. Parin levyn RAID on maailman helpoin ellei molemmat levyt hajoo samaan aikaan tai toinen levy hajoo huomaamatta. Ite pistäsin RAID 1 + erillinen varmistus.

    RAID 1:ssa kärsii toi levytila, tosi. Paljoko pistät painoo datan arvolle?

    Ite käytän RAID 1 hässäkkää (2*2TB) varmuuskopiointiin. Toistaseks ei valittamista.
     
  7. dRD

    dRD I hate titles Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    10.06.1999
    Viestejä:
    8,312
    Kiitokset:
    191
    Pisteet:
    143
    Itse taas kallistumassa juurikin toiseen suuntaan, laskeskelin että jos toi Synologyn purkki maksaa sen 300e, niin sillä en juuri tuota kummempaa konettakaan kasaa, vaikka iskisinkin PC-ratkaisuun vain FreeNAS:n tms sisään. Konetta kasatessa kun se hiljaisuuskin on oma tekijänsä ja noi NAS-ratkaisut on aktiivijäähdytykselläkin aika hiljaisia.

    Mutta wanha ei katsos jaksa enää säätää hirveästi, ennemmin valmis ratkaisu :)
     

Jaa tämä sivu