1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Verkon säädöt & NAS & mediapc

Viestiketju WLAN ja lähiverkot -osiossa. Ketjun avasi Wimoweh 22.11.2012.

  1. Wimoweh

    Wimoweh Member

    Liittynyt:
    13.07.2006
    Viestejä:
    30
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    18
    Ajattelin, että pistän tänne vähän pohdintojani, jotta joku fiksumpi osaisi kertoa, mikä olisi fiksuinta näillä laitteilla ja mikä ei.

    Aloitetaan vaikka sillä, mitä tavaraa sitä oikein on kertynyt.

    Pöytäkoneena (kiinni verkossa johdolla):
    Corsair HX650W
    Asus Maximus Formula
    Intel Core 2 Duo E8500 @ 4,02GHz
    4GB Mushkin Enhanced DDR2 PC-8500 @ 848MHZ
    2x OCZ Agility 3 120GB (ei RAID) (Windows 7)
    1x 320GB Seagate Barracuda 7200.12

    Läppärinä:
    Acer Aspire 7535G

    Verkko:
    Zyxel NBG-4615 reititin
    / Soneran 10/10MB netti

    Reitittemessä kiinni sähkökaapin päällä:
    QNAP TS-112 (500GB WD Green) NAS-palvelin
    Acer Aspire (jokin vanha): USB-tikulla NAS4free ja USB kautta liitetty 120GB kovalevy verkkojaoksi.
    En ole vielä osannut kumpaakaan pistää avoimeksi käytettäväksi netin välityksellä. Olen joko avuton tai kaipaan hieman pidemmän tovin kerralla, että saa pähkäillä toimivaksi.

    Toiset koneet & laitteet:
    MacBook Pro
    iPad
    Samsung Galaxy S2
    3x A-LINK rr24ap(i) modeemi (kahdessa WLAN)
    Zyxel P-660 modeemi

    Minulla seisoo tällä hetkellä turhana myös tietokone varustettuna seuraavilla:
    Nexus Clodius kotelo 3x 12cm tuulettimella
    Nexus NX-3500
    Asus P5G41T-M LX3
    Intel Q9300 @ 2.59GHz
    Alpenföhn Civetta -cooleri
    Corsair Vengeance 8GB DDR3 @1101MHz
    WD 200GB kovalevy (Windows 7)

    Vuoden vaihteen jälkeen tulemme hankkimaan ~32" TV:n, johon tahtoisin mediaPC:ksi minulla jo olevan Raspberry Pi:n kiinni, siten, että voin toistaa tiedostot verkkolevyltä. Olen kyhännyt itse hienon kotelon RPi:lleni. Näppiksenä Logitech DiNovo Mini.


    ONGELMAT / RATKAISEMATTOMAT PULMAT:
    1) Jotta voin kytkeä RPi:n verkkoon, tarvitsen WLAN adapterin siihen. Olen miettinyt, mutta en ole vielä ottanut selvää, että onko mahdollista kytkeä jokin noista A-LINK/Zyxel P-660 modeemeista WLAN tukipisteeksi, johon sitten rj45:lla kytken RPi:n kiinni? (myös jatkossa ehkä muita laitteita). Tällöin säästyisin ostamasta WLAN-adapteria RPi:lle.
    -TV/RPi tulee sellaiseen kohtaan kotonani, etten tahtoisi vetää johtoa pitkin seinää siihen paikalle vaan toivoisin langatonta ratkaisua.

    2) Jos osaat neuvoa miten saan NAS4Freen kaikkialta käytettäväksi helpoilla ohjeilla, niin great. Tähän mennessä olen koittanut katsoa apua netistä, mutta ohjeissa ei ole tullut vastaavia ongelmia kuin minulla. En ymmärtänyt jostain ohjeesta, miten saan esim siirrettyä tehdyn "approved_keys" tiedoston NAS4free:n juureen. Tähän koitin PuTTy:a ja MACin omaa "Terminaalia". Ei jummarra. Kerron lisää, jos osaat auttaa.

    [3)] Vanhempani luo harkitsen pistäväni myös paremman keskitetyn verkkolevy/varmuuskopio paikan, kun saan siihen tehtävään tätini vanhan koneen. Kuulostaako järkevältä:
    Antecin kotelo
    Nexus NX-5000 -poweri
    Abi AB9 emolevy
    Intel E6400 @ 2.56GHz
    4GB Kingston DDR2 @ 800MHz
    313GB Seagate Barracuda
    Lisään tähän yhdeltä läppäriltä 2x 500GB 2.5" levyjä RAID 1 tilaan, jotta olisi turvallisempaa tallennusta.

    Kaikki ideat on tervettulleita. Ei olem mahdotonta hommata tarpeellisia osia, jotta saadaan toimimaan, mutta ajattelin, kun kerran on valmiina noin paljon WLAN-laitteita, että niitä käyttäisin hyödyksi.
     
  2.  
  3. Ysf

    Ysf Active member

    Liittynyt:
    02.10.2005
    Viestejä:
    1,954
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    68
    1) teoriassa kyllä, mutta miten se onnistuu riippuu noiden alinkkien/p660 säätömahdollisuuksista. Idea on tehdä ALINK/P660:stä pelkkä "kytkin-tukiasema": ensiksi siitä otetaan reititykset, palomuurit, dhcp:t natit sekä muut "ylimääräiset" toiminnot pois käytöstä. Siitten pitää varmistaa, että data liikkuu suoraan WLAN:in ja LANin välillä (eli WLAN+LAN toimivat yhtenä verkkona). Tässä on huomioitava se, että jossain purnukoissa WLAN ja LAN liikenne käsitellään erillisinä modeemin reititykseen saakka ja jos reititys otetaan pois, niin saattaa WLANin ja LAN-porttien välinen liikennekkin mennä poikki.. ellei sitä erikseen määrää ja jos säätömahdollisuutta edes on.

    Kun nuo on saatu kuntoon, sitten ALINK/P660 laitetaan toistamaan (toiminto on joku "WDS" tai "repeating mode") NBG-4615:n lähettämää langatonta verkkoa..

    2) kohtaan en osaa antaa neuvoa.

    3) verkkotallennustila ei tarvitse hirveästi prossutehoja. E6400 @ jotain.. eli prossu taitaa nyt olla ylikelloilla: heitä se mieluummin alikelloille ja vähennä lehtipuhaltimien määrää (hiljaisempi paketti, vähävirtaisempikin). NX-5000:n voisi vaihtaa turhanpanttina seisovan koneen NX-3500:een (saattaisi riittää). Koska kyse on tallennustilasta niin totean, että mitä pienempi kotelo, sen nätimpi.
     
    Viimeksi muokattu: 23.11.2012

Jaa tämä sivu