AfterDawn logo

Daemon Tools kerää käyttötietoja -- halusi sitä tai ei

Manu Pitkänen Manu Pitkänen
20 kommenttia

Suosittu levykuvatiedostojen avaamiseen tarkoitettu Daemon Tools -ohjelmisto on alkanut kerätä käyttötietoja MountSpace-palvelua varten.

MountSpace-ominaisuus kerää tietoja käyttäjän avaamista levykuvatiedostoista ja lähettää ne verkkopalveluun. Palvelusta löytyy levykuvien käyttäjämääriin liittyvää statistiikkaa ja linkkejä hakukoneeseen, jonka avulla tietyn levykuvan voi etsiä käsiinsä.

Asennusvaiheessa käyttäjälle annetaan mahdollisuus hyväksyä tai estää tietojen hyödyntäminen MountSpacessa. Tietojen keräämistä käyttäjä ei voi asennusvaiheessa estää.

Verkossa julkaistujen raporttien perusteella ohjelma hyödyntää sanavalintaa edukseen, eli Daemon Tools kerää käyttäjätietoja vaikkei niitä palvelussa hyödynnettäisikään. WithinWindows-blogin mukaan tiedot lähetetään MountSpacen palvelimille (halusi sitä tai ei), mutta korvamerkittyjä tietoja ei käytetä. Blogin mukaan tietojen lähettämisen voi estää blokkaamalla liikenne IP-osoitteisiin 212.117.184.51 ja 212.117.185.149. Kerätyt tiedot löytyvät hakemistosta %AppData%DAEMON Tools LiteImageInfoCache.

20 KOMMENTTIA

veeman071/20

Voisko joku nyt sitten kertoa jonkin vastaavan ja yhtä helppokäyttöisen ohjelman tämän tilalle. Itse en enää aio käyttää tätä ohjelmaa periaatesyistä.

VaraHerra2/20

Kerääkö piraattiversio myös tietoja?

Cacceli3/20

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti VaraHerra:

Kerääkö piraattiversio myös tietoja?

Kyllä ja jos käytät sitä vielä pitkään niin sinulle lähetetään lasku laittomasta kopiosta.


@1 Poweriso

Make_724/20

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti veeman07:

Voisko joku nyt sitten kertoa jonkin vastaavan ja yhtä helppokäyttöisen ohjelman tämän tilalle. Itse en enää aio käyttää tätä ohjelmaa periaatesyistä.

Alcohol 120%

PET68 (vahvistamaton)5/20

Jos kerätään niin niitä myös käytetään. Ennemmin tai myöhemmin.

xxwavx1126/20

Itse käytän PowerISOa mounttauksiin ja muihin.

prxos7/20

magicdisk on hyvä. Itse joskus meinasin daemon toolsin asentaa mutta peräännyin kun sen asennus vaikutti jotenkin epäilyttävältä. Ja hyvä niin.

Pallero208/20

Kerätkää pois vaan, mitäs se minun daemon tools käyttöä haittaa?

abcdefghijk (vahvistamaton)9/20

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti veeman07:

Voisko joku nyt sitten kertoa jonkin vastaavan ja yhtä helppokäyttöisen ohjelman tämän tilalle. Itse en enää aio käyttää tätä ohjelmaa periaatesyistä.

SlySoftin Virtual CloneDrive.
download.cnet.com/Virtual-CloneDrive/3000-20432_4-173879.html

Kaakatus10/20

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti prxos:

magicdisk on hyvä. Itse joskus meinasin daemon toolsin asentaa mutta peräännyin kun sen asennus vaikutti jotenkin epäilyttävältä. Ja hyvä niin.

Komppaan, tekee ihan samat asiat kuin Daemon Tools.. Tai ainakin joku useamman vuoden vanha versio mitä käytin ennen kuin se saastutettiin..

p2pman11/20

Hmm. Riittääkös ihan pelkkä palomuurista blokkaus kun ohjelma kysyy lupaa ottaa yhteyttä nettiin?

Jos ohjelmaa vaihtaa, niin mikä olisi suositeltavin vaihtoehto Daemon Toolsia monta vuotta käyttäneelle? Anyone?

AkZuh12/20

Käyttää vain vanhempaa versiota, näin ainakin itse teen.. tiedämmä kyseinen ominaisuutta ei ole vanhemmissa versiossa..

RekookeR13/20

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Make_72:



Alcohol 120%

En ole ikinä ymmärtänyt miksi joku käyttäisi Daemon Toolssia kun Alcohol 120% on olemassa. Daemonhan on todella surkea käyttää tuohon verrattuna.

horgh14/20

SlySoftin Virtual CloneDrive tekee ihan samat asiat ja on freewarea. Ei (tietääkseni) vakoile käyttäjää, en ole kyllä Windows konetta aikoihin käyttänyt, joten en ihan ajantasalla siitä maailmasta ole.

Elucca15/20

Itse käytän 7 vuotta vanhaa versiota ohjelmasta ja teen sillä vain yhden ainoan asian, eli mounttaan imagen. Toimii hyvin myös windows 7 64 bit.

daim0n16/20

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti RekookeR:

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Make_72:



Alcohol 120%

En ole ikinä ymmärtänyt miksi joku käyttäisi Daemon Toolssia kun Alcohol 120% on olemassa. Daemonhan on todella surkea käyttää tuohon verrattuna.

Ehkä mutta hinta-laatu suhde on sitten aika eri asia, ottaen huomioon, että daemon on freeware jollei tarvitse lisäominaisuuksia.

odin5617/20

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Cacceli:

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti VaraHerra:

Kerääkö piraattiversio myös tietoja?

Kyllä ja jos käytät sitä vielä pitkään niin sinulle lähetetään lasku laittomasta kopiosta.


@1 Poweriso

öööö EI!!!

RekookeR18/20

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti daim0n:


Ehkä mutta hinta-laatu suhde on sitten aika eri asia, ottaen huomioon, että daemon on freeware jollei tarvitse lisäominaisuuksia.

Noh, ei tuo Alcohol120% nyt niin kallis ole etteikö sitä ostaa voisi.
Mulla vaan kävi aikoinaan sen kans niin että kun sen ostin niin piraatti imagejen aika oli mun osalta jo ohi, joten ei ole juuri tullut sillä mounttailtua mitään aikoihin.

Joose1 (vahvistamaton)19/20

Suosittelen myös Virtual CloneDriveä... Olin pitkään vannoutunut DT-käyttäjä, ja sattumalta kokeilin VCD:tä... On muuten aivan eriluokkaa käyttökokemus. Eikä tarvii miettiä kerääkö se tietoja vaiko eikö.

Pukli20/20

Magic disk yksinkertaisemmaks ei tuosta pääse :)

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT