AfterDawn logo

PS3:n Other OS -tuen poistamisesta maksettava korvauksia Suomessa

Kaarlo Räihä Kaarlo Räihä
48 kommenttia

Viime vuonna Sony julkaisi PlayStation 3 -pelikonsoleille ohjelmistopäivityksen, joka poisti Other OS -tuen konsoleista. Monissa maissa kuluttajat eivät tykänneet tästä päätöksestä, ja asiaa käsiteltiin mm. oikeudessa. Nyt Suomessa ensimmäisen tapauksen käsittely kuluttajariitalautakunnassa (KRIL) on tullut päätökseen, ja lautakunnan mukaan Sonyn sekä jälleenmyyjän on korvatta konsolin ostaneelle yhteensä 100 euroa kyseisen ominaisuuden poistamisesta.

Kuluttajariitalautakunnan mukaan sekä päivityksen asentaminen että sen asentamatta jättäminen heikentävät pelikonsolin toiminnallisuutta. Tämän johdosta konsolin ostanut kuluttaja on oikeutettu hinnanalennukseen, jonka summaksi arvioitiin 100 euroa.

Sony koetti tapauksessa vedota mm. konsolin käyttösopimukseen, joka sallii konsolin ominaisuuksien muuttamisen ohjelmistopäivityksillä, mutta lautakunnan mukaan kuluttajansuojalakia ei voida kumota tällaisilla sopimuksilla.

Edelleen lautakunta katsoo, että kuluttajan kuluttajansuojalain nojalla myönnettyjä oikeuksia ei voida rajoittaa sillä, että kuluttaja on ostaessaan tuotteen hyväksynyt tuotetta koskevan käyttöoikeussopimuksen.

3.21-versionumeroa kantava päivitys oli ensimmäinen, joka poisti Other OS -tuen vanhemmista PS3-konsoleista. Tietoturvaongelmien takia ominaisuutta ei palautettu laitteisiin myöhemmissä päivityksissä, joten konsolinsa firmwaren päivittäneet henkilöt menettivät Other OS -toiminnon. Jos konsolia ei päivittänyt, lakkasi mm. PSN-verkkopalvelun toiminta kyseisen konsolin kanssa, koska palveluun kirjautuminen vaatii uusimman ohjelmistoversion käyttämistä.

48 KOMMENTTIA

htux (vahvistamaton)1/48

eli saa 100e takaisin vai 100e alennusta?

ilkka822/48

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti htux:

eli saa 100e takaisin vai 100e alennusta?

Kaiken järjen mukaan pitäisi tulla 100e takaisin. Ei tuommoisella päätöksellä voida samalla velvoittaa ostamaan jotain uutta.

Nyt saa sitten nähdä minkälainen valitusten kierre tuosta aiheutuu. Tietty olis kiva jos Sony ja jälleenmyyjätahot ei pistäisi hanttiin, mut sit mä lopetin haaveilun.

Oshui Käykhkö (vahvistamaton)3/48

Entäs se YLE:n tunkeutuminen konsoliin? Minkähän vuoksi juuri YLE asentuu konsoliin kysymättä käyttäjältä lupaa eikä sitä voi edes poistaa siitä? Niin juuri, TV -lupaa sillä paikannetaan, minkään muun takia ei tuota syöpäläistä PS3 koneelle asennu.

toope4/48

Jos näin on päätetty niin miten tuon 100€ käytännössä saa takaisin?

Pc_P5/48

Tuollaiset asiat eivät saisi tullä päivitysten mukana vaan ne olisi mukava olla ladattavista ilmaiseksi netistä.

MaveZ6/48

Miten saan OtherOS -tuen takaisin, tai 100€ idiootti Sonyltä?

Pihlis127/48

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti toope:

Jos näin on päätetty niin miten tuon 100€ käytännössä saa takaisin?

Näin karkeesti se käy ottamalla yhteyttä laitteen myyjään / maahantuojaan. Siitä alkaa keskustelu jonka pohjalta sitten voit haastaa oikeuteen ja siellä sitten punnitaan miten oikeus noudattaa/jättää noudattamatta KRIL:in päätöstä. Tuo päätöshän on vain suositus jota kyllä on yleensä oikeudessa myötäilty. Itse kuitenkin uskon että mikäli todellista haittaa ei pysty osoittamaan voi lopputulos olla aika laiha.

Varpomaa8/48

Juu, miten saa sitten rahaa takasin? Tai jos EI halua rahaa, vaan haluaa Other OS tuen takas? Lainaan MaveZilta...

toope9/48

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Pihlis12:

Itse kuitenkin uskon että mikäli todellista haittaa ei pysty osoittamaan voi lopputulos olla aika laiha.

Ei kai sitä haittaa enään tarvitse mitenkään osoittaa kun se selviää jo tossa Kuluttajariitalautakunnan päätöksessä.

Pihlis1210/48

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti toope:

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Pihlis12:

Itse kuitenkin uskon että mikäli todellista haittaa ei pysty osoittamaan voi lopputulos olla aika laiha.

Ei kai sitä haittaa enään tarvitse mitenkään osoittaa kun se selviää jo tossa Kuluttajariitalautakunnan päätöksessä.


KRIL päätös on tukemassa siis tuota vaadetta haitasta. Eihän se yksistään riitä syyksi.

MaveZ11/48

Tuossa päätöksessä muuten mainittiin lopussa huvittavasti seuraavaa:
"Myös pelikonsolien ominaisuudet ovat parantuneet."

Ja mitähän tämä tarkoittaa? Konsoli vaan vanhenee käsissä ja ominaisuuksia enemmin poistetaan, kuin lisätään. Flash tuki on vuodelta miekka ja kilpi, eli tekeleen nettiselaimella tekee päivä päivältä vähemmän. Ja mitäs muuta.. Yle Areena on voinut katsoa ilman tuota ärsyttävää valikkoakin jota ei saa pois millään.

Sonyn lanseeraama "It only does everything" ei todellakaan pidä paikkaansa.

mjk12/48

Nonii jokohan sony rupeasi järkeistämään toimintaansa...

VaraHerra13/48

Ostin alkuperäisen 40gb pleikan silloin 2008, ja vaihoidoin sen myöhemmin Slimiin,MYÖHEMMIN KUIN OTHEROS-ominaisuus poistettin eli voisinko saada sen 100e takaisin?

MaveZ14/48

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti VaraHerra:

Ostin alkuperäisen 40gb pleikan silloin 2008, ja vaihoidoin sen myöhemmin Slimiin,MYÖHEMMIN KUIN OTHEROS-ominaisuus poistettin eli voisinko saada sen 100e takaisin?

Miksi ihmeessä? Ostit laitteen tietäen ettei siinä ole OtherOS -ominaisuutta.

Varpomaa15/48

Entä jos ei tiennyt?

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti MaveZ:

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti VaraHerra:

Ostin alkuperäisen 40gb pleikan silloin 2008, ja vaihoidoin sen myöhemmin Slimiin,MYÖHEMMIN KUIN OTHEROS-ominaisuus poistettin eli voisinko saada sen 100e takaisin?

Miksi ihmeessä? Ostit laitteen tietäen ettei siinä ole OtherOS -ominaisuutta.


VaraHerra16/48

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Varpomaa:

Entä jos ei tiennyt?

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti MaveZ:

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti VaraHerra:

Ostin alkuperäisen 40gb pleikan silloin 2008, ja vaihoidoin sen myöhemmin Slimiin,MYÖHEMMIN KUIN OTHEROS-ominaisuus poistettin eli voisinko saada sen 100e takaisin?

Miksi ihmeessä? Ostit laitteen tietäen ettei siinä ole OtherOS -ominaisuutta.

Sitä ihmettä, että minulta poistettiin otheros ominaisuus ennen kuin ostin slimin, ehkä vähän halpaa ja vähän trollailua, mutta olen aika varma, että 0-1 enintään täältä käytti tuota omaisuutta hyväkseen.

Varpomaa17/48

Minä käytin OtherOSia. 60Gb mallissa ja siihen tuli YLOD, ja sitten slim. Eipä ollutkaa siinä OtherOSia.

harryy18/48

Joo ja hommahan ei ole niin pojjaat että marsitte paikalliseen markettiin esittämään vaateitanne. Ensin on käytettävä kuluttajariitalautakuntaa jotta voitte haaveilla edes rahan saamisesta.

mjk19/48

Homma pojat menee näin, jos sony on luvannut että ko laitteessa on os-tuki sitä EI SAA POISTAA päivityksellä se rikkoo selvästi sopimusta mutta tilenne muuttuu jos uudemmassa laitteessa (tai sen soppareissa) ei ole os-tukea niin sitä ei ole pakkolisätä.

Siis JOS SONY MYY laitteen versio 1-4:n os-tuella se on oltava ja jos ei silloin on laite/softa vika ja silloin täytyy antaa hinnan alennusta viallisesta laitteesta, kuten nyt vaaditaan se 100 ekee. Mielestäni se on kohtuullinen summa.

Vai ostaisikos pojat auton ilman renkaita? Kun veriossa 1-2 ne pitäisi olla mutta versio 3:a ei asiasta puhuta mitään, tämä iänikuinen auto vertaus :p

SakkeMO20/48

Ylläolevat kommentoijat eivät nyt ymmärrä että vaikka silloisen esim 2008 ostetun konsolin jossa on ollut OtherOS tuki, olisikin hävittänyt/särkenyt/myynyt/ostanut uuden. tai mitätahansa muuta, jos kuitit löytyy tai jokin muu todistus että on aikoinaan kyseisen laitteen ostanut, on oikeutettu saamaan 100e takaisin. Jos tämä homma nyt toimi niin että saa rahaa takaisin eikä ns. "alennusta"

Luonnollisesti slimmikoneista ei saa mitään koska niissä tukea ei ollut.

Pitää itse soittaa tiistaina giganttiin ja kysäistä asiasta.

toope21/48

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti SakkeMO:

Ylläolevat kommentoijat eivät nyt ymmärrä että vaikka silloisen esim 2008 ostetun konsolin jossa on ollut OtherOS tuki, olisikin hävittänyt/särkenyt/myynyt/ostanut uuden. tai mitätahansa muuta, jos kuitit löytyy tai jokin muu todistus että on aikoinaan kyseisen laitteen ostanut, on oikeutettu saamaan 100e takaisin. Jos tämä homma nyt toimi niin että saa rahaa takaisin eikä ns. "alennusta"


Varsinkin myyntitilanteessa jos Pleikan on myynyt pois juuri sen takia kun Other OS tuki poistettiin. Jos pleikan on ostanut juuri tuon Other OS tuen takia niin mitä sillä enään tekee jos sitä ei ole joten myyntiin vaan. Kyllä jotain korvausta pitäisi saada. Itsekkään en Pleikkaa ostanut pelien takia enkä pelejä sillä olekkaan pelannut. Laite on hankittu elokuvien katsomiseen ja säilytykseen. Jos tuki elokuvien katseluun poistettaisiin niin kyllä minun siitä pitäisi jotain hyvitystä saada kun laitteella ei enään olisi käyttöä minulle. Päivityksiähän ei saa päivitettyä alaspäin jos tulee sellainen uusi päivitys mitä ei haluaisikaan käyttää. Kuka aina tietää mitä on tulossa kun laite ilmoittaa päivityksestä.

SakkeMO22/48

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti toope:

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti SakkeMO:

Ylläolevat kommentoijat eivät nyt ymmärrä että vaikka silloisen esim 2008 ostetun konsolin jossa on ollut OtherOS tuki, olisikin hävittänyt/särkenyt/myynyt/ostanut uuden. tai mitätahansa muuta, jos kuitit löytyy tai jokin muu todistus että on aikoinaan kyseisen laitteen ostanut, on oikeutettu saamaan 100e takaisin. Jos tämä homma nyt toimi niin että saa rahaa takaisin eikä ns. "alennusta"


Varsinkin myyntitilanteessa jos Pleikan on myynyt pois juuri sen takia kun Other OS tuki poistettiin. Jos pleikan on ostanut juuri tuon Other OS tuen takia niin mitä sillä enään tekee jos sitä ei ole joten myyntiin vaan. Kyllä jotain korvausta pitäisi saada. Itsekkään en Pleikkaa ostanut pelien takia enkä pelejä sillä olekkaan pelannut. Laite on hankittu elokuvien katsomiseen ja säilytykseen. Jos tuki elokuvien katseluun poistettaisiin niin kyllä minun siitä pitäisi jotain hyvitystä saada kun laitteella ei enään olisi käyttöä minulle. Päivityksiähän ei saa päivitettyä alaspäin jos tulee sellainen uusi päivitys mitä ei haluaisikaan käyttää. Kuka aina tietää mitä on tulossa kun laite ilmoittaa päivityksestä.

No saahan siitä vieläkin sen 100e pois eli kaikki voittaa. Ja kuitenkin laite on luonteeltaan pääosin pelaamiseen tarkoitettu laite joten tästä ei pitäisi nostaa niin suurta haloota.

Eikeksi23/48

Tiedustelisin, onko täällä foorumeilla ketään jolla on ps3 vanhempi malli ja joka olisi saanut korvauksia.

Itselläni korvauksien saanti tyssäsi vuosi sitten erään liikkeen & maahantuojan haluttomuuteen maksaa mitään korvauksia/ hinnan alennuksia, kunnes kuluttajariitalautakunta tekee päätöksen asiasta.

Onko käräjäoikeus ainut väylä saada asia etenemään?

mjk24/48

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Eikeksi:

Tiedustelisin, onko täällä foorumeilla ketään jolla on ps3 vanhempi malli ja joka olisi saanut korvauksia.

Itselläni korvauksien saanti tyssäsi vuosi sitten erään liikkeen & maahantuojan haluttomuuteen maksaa mitään korvauksia/ hinnan alennuksia, kunnes kuluttajariitalautakunta tekee päätöksen asiasta.

Onko käräjäoikeus ainut väylä saada asia etenemään?

Siltä tuo pikkuisen näyttäisi. Naapurin poika osti heti uutena ko laitteen ja penää myös Sony Centeriltä ko summaa ja sony ei ole kuulemma korviaan lotkauttanut, harmi sinänsä pojan isä on yrityslakimies joten saapi nähdä mitä tapahtuu seuraan asiaa mielenkiinnolla ja kertoilen lisää kunhan saan asiasta jotain "Irti".

Eikeksi25/48

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mjk:

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Eikeksi:

Tiedustelisin, onko täällä foorumeilla ketään jolla on ps3 vanhempi malli ja joka olisi saanut korvauksia.

Itselläni korvauksien saanti tyssäsi vuosi sitten erään liikkeen & maahantuojan haluttomuuteen maksaa mitään korvauksia/ hinnan alennuksia, kunnes kuluttajariitalautakunta tekee päätöksen asiasta.

Onko käräjäoikeus ainut väylä saada asia etenemään?

Siltä tuo pikkuisen näyttäisi. Naapurin poika osti heti uutena ko laitteen ja penää myös Sony Centeriltä ko summaa ja sony ei ole kuulemma korviaan lotkauttanut, harmi sinänsä pojan isä on yrityslakimies joten saapi nähdä mitä tapahtuu seuraan asiaa mielenkiinnolla ja kertoilen lisää kunhan saan asiasta jotain "Irti".

Toivottavasti edes hän saisi korvauksensa isänsä avustuksella. Tuli muuten mieleen sellainen 'Amerikan malli, että kuluttajat vaatisivat oikeuttaan joukkokanteella. Olisikohan tämä paras tie, jotta kaikki vanhan ps3:n omistajat saisivat korvauksensa? Kun vertaa siihen, että jokainen yksin yrittäisi penätä rahojaan ja mennä oikeuteen.

Periaatteessahan tämä olisi kuluttajalle se paras tie, mikäli joku lakimies/ firma ottaisi asian ajaakseen ja häneen voisivat ottaa yhteyttä kaikki asianomaiset. Palkkiota maksettaisiin sitten noista 100e korvauksista tietty osuus jokaiselta.

Voisitko kysäistä tältä naapuriltasi asiasta, että olisiko joukkokanne mitenkä realistinen vaihtoehto?

Eikeksi26/48

Hieman tutkailtuani asiaa huomasin, että ryhmäkannehan olisi mahdollista asiassa Sonya kohtaan. Tilannehan on kaikilla asianomaisilla samantapainen: jokainen vaatii korvauksia Sonylta/ jälleenmyyjiltä.

http://www.oikeus.fi/41279.htm tässä asiaa kanteesta.

Lainaus:

Asian käsittely ryhmäkanteena edellyttää, että usealla henkilöllä on samaa vastaajaa koskeva vaatimus, joka perustuu samoihin tai samankaltaisiin seikkoihin. Kuluttaja-asiamies nostaa ryhmäkanteen ja toimii ryhmän edustajana. Oikeudenkäyntikulut eivät tule ryhmän jäsenten maksettaviksi, vaan ne maksaa joko kantaja eli kuluttaja-asiamies tai vastaaja.

Ryhmäkanne on mahdollinen esimerkiksi kulutustavaran virhettä tai sopimusehtojen tulkintaa koskevissa riidoissa

Ehdot täyttyvät, nyt vain moni muukin ottamaan yhteyttä kuluttajavirastoon: posti@kuluttajavirasto.fi

Uskoisin, että mikäli tulee useita yhteyden ottoja ja tiedusteluja ryhmäkanteen mahdollisuudesta niin asiaa lähdetään ajamaan eteenpäin kuluttaja-asiamiehen avulla ryhmäkanteena.


mjk27/48

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Eikeksi:

Hieman tutkailtuani asiaa huomasin, että ryhmäkannehan olisi mahdollista asiassa Sonya kohtaan. Tilannehan on kaikilla asianomaisilla samantapainen: jokainen vaatii korvauksia Sonylta/ jälleenmyyjiltä.

http://www.oikeus.fi/41279.htm tässä asiaa kanteesta.

Lainaus:

Asian käsittely ryhmäkanteena edellyttää, että usealla henkilöllä on samaa vastaajaa koskeva vaatimus, joka perustuu samoihin tai samankaltaisiin seikkoihin. Kuluttaja-asiamies nostaa ryhmäkanteen ja toimii ryhmän edustajana. Oikeudenkäyntikulut eivät tule ryhmän jäsenten maksettaviksi, vaan ne maksaa joko kantaja eli kuluttaja-asiamies tai vastaaja.

Ryhmäkanne on mahdollinen esimerkiksi kulutustavaran virhettä tai sopimusehtojen tulkintaa koskevissa riidoissa

Ehdot täyttyvät, nyt vain moni muukin ottamaan yhteyttä kuluttajavirastoon: posti@kuluttajavirasto.fi

Uskoisin, että mikäli tulee useita yhteyden ottoja ja tiedusteluja ryhmäkanteen mahdollisuudesta niin asiaa lähdetään ajamaan eteenpäin kuluttaja-asiamiehen avulla ryhmäkanteena.

Joukkokanne kuulemma sopii ko asiaan...eli ei kun toimimaan vaan ps3:n omistajat.

veega28/48

Eli olisko jollain pohja, minkälainen posti lähetetään kuluttajavirastoon? millä ihmiset yhdistetään helposti tän asian tiimoillta?

mjk29/48

Ainakin naapuri sanoi että kuluttajaviraston sivuilla olisi valmis pdf-kaavake ja sitten se sisään ja kuluttajavirasto hoitaisi sen (siis heidän lakimies) tai ainakin tuollaisen käsityksen sain.

Eikeksi30/48

Näin yötöiden jälkeen heränneenä nopeasti kuluttajariitalautakunnan sivuilla palloiltuani törmäsin tälläiseen:
link

Eli tuolta vasemmalta löytyy valituslautakuntaan osio, jossa on lomakkeita. Olen itsekkin hieman hämilläni tuosta, että mitä kanavaa kautta sille kuluttaja-asiamiehelle tulisi ottaa yhteyttä: eli onko se kuluttajariitalautakunta vai kuluttajavirasto, josta lähdetään ajamaan eteenpäin näitä ryhmäkanteita.

Kuitenkin tuo kuluttajariitalautakunta osallistuu asian ajamiseen

Lainaus:

Kuluttajariitalautakunta (KRIL)

ratkaisee kuluttajien ja elinkeinonharjoittajien välisiä erimielisyyksiä, jotka koskevat kulutustavaroita ja -palveluja, asuntokauppaa, huoneenvuokraa, asumisoikeuden luovutusta ja takaus- ja panttaussitoumuksia.


Lainaus:

sekä kuluttaja-asiamiehen lautakuntaan tuomia ryhmävalituksia
antaa tuomioistuimille lausuntoja lautakunnan toimivaltaan kuuluvissa riita-asioissa.

Kuitenkin ilmeisesti ennen kuluttajariitalautakuntaan valittamista tulisi asia yrittää sopia yrityksen kanssa, josta konsolin on ostanut:

Lainaus:

Muista ennen valituksen tekemistä ilmoittaa virheestä myyjälle tai muulle vastapuolelle ja varmistua, että sovintoratkaisu ei ole mahdollinen.

Ellei sovinto onnistu osapuolten kesken, on hyvä yrittää sitä kuluttajaoikeusneuvojan avustuksella. Valtakunnallinen neuvontanumero on 071 873 1901. Kuluttajaneuvontaan voi ottaa yhteyttä myös sähköisellä lomakkeella, joka on osoitteessa www.kuluttajaneuvonta.fi. Tietoja kuluttajan oikeuksista löydät kuluttajaviraston sivuilta.

Eli itsekkin otan yhteyttä vielä tähän omaan yritykseeni ja penään tuota 100e korvausta, mikäli ei onnistu niin sitten lähden ajamaan asiaa eteenpäin valittamalla. Tehkää muutkin samoin. Paras varmaankin olisi odottaa, että tarpeeksi moni on koittanut oma-alotteisesti periä saataviaan ja jossei se reitti toimi niin jollakin tapaa järjestyä ja yhdessä valittaa samaan osoitteeseen (ryhmäkanne).

Minulle voi pistää yksityisviestiä omasta tilanteestaan saiko vai ei korvauksia yritykseltään. Tämän jälkeen katsotaan minne lähdetään valittamaan yhdessä.

Ps. Pahoittelen mikäli viesti on joidenkin mielestä hieman sekavasti kirjoitettu, mutta tämä yötyö pistää hieman väsyttämään.

Eikeksi31/48

Noniin nyt löytyi lisää agendaa tuosta ryhmävalituksesta link

Lainaus:

Kuluttaja-asiamies tuo vireille

Ryhmävalituksen kuluttajariitalautakuntaan voi saattaa vireille vain kuluttaja-asiamies. Kuluttaja-asiamies tekee valitsemastaan tapauksesta hakemuksen kuluttajariitalautakuntaan.

Hakemuksessa kuluttaja-asiamies määrittelee sen kuluttajaryhmän, jota hakemus koskee.

Kuluttajaryhmän jäseniä ei kuitenkaan tarvitse yksilöidä niin tarkasti, että heidät mainittaisiin nimeltä.

Kuluttajariitalautakunnan annettua suosituksensa kuluttaja-asiamies voi harkintansa mukaan avustaa ryhmän jäseniä suosituksen toimeenpanossa.

Asia voidaan käsitellä ryhmävalituksena vain, jos kuluttajien vastapuoli on elinkeinonharjoittaja.

Ryhmävalituksena ei voida käsitellä asioita, joissa vaatimukset kohdistuvat yksityishenkilöön, vaikka asia muuten kuuluisikin lautakunnan toimivaltaan.

Kokeillaan nyt jokainen ensin ystävällisesti vaatia 100e saataviaan kukin omalta yritykseltään. Tämän jälkeen mikäli vieläkin on vastaansanomista sieltä suunnalta, vaikkakin kuluttajariitalautakunnan päätöksien pohjalta n.80% yrityksistä suostuu korvaamaan niin sitten ajetaan asiaa eteenpäin ottamalla yhteyttä kuluttaja-asiamieheen.

Tämä on kyllä jo nyt ihan periaatekysymys, oma yritykseni kohteli sen verta nuivasti vuosi sitten minua, että nyt haluan oikeutta vaikka sitten pitemmän kaavan kautta.

toope32/48

Toivottavasti ulkomaillakin päädytään tai on päädytty samaan ratkaisuun. Itse toivon lähinnä että Sony joutuisi maksamaan niin paljon korvauksia että Other OS tuen palauttaminen tulisi Sonylle halvemmaksi. Minä todella haluan että tuo ominaisuus palautetaan.

evotietaa33/48

.

Meizuman34/48

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/111500-riita-26890-€n-pleikkarista-–-sai-100-€-takaisin

"268,90 euron hintaisen PlayStation 3 -konsolipelin ostaja sai hinnanalennusta 100 euroa ohjelmistopäivityksen aiheuttaman ongelman takia, kertoo uutispalvelu Edilex."

United35/48

Juu...emailia lähetetty kuluttajariitalautakuntaan..odotellaan vastausta.

MikMas36/48

Kävin e-mail - kirjeenvaihtoa sekä Gigantin että maahantuojan kanssa ja tulos tähän saakka on se, että (takuu siis oli voimassa kun päivitys tuli) olisi pitänyt reklamoida 2 kk:n sisällä tuosta päivityksestä. Eli oikeutta pitäisi käydä jos haluaa jotain saada.

Olikos se joukkokanne meneillään?

Eikeksi37/48

Tänään vastaili eräs aikaisemmin asiaani kuluttajavirastossa hoitanut virkailija.

Lainaus:


Palaan joukkokannekysymykseesi (tarkoitat varmaankin joko ryhmävalitusta tai ryhmäkannetta) tarkemmin seuraavassa yhteydenotossani, mikäli tarve vaatii. Kuluttajaneuvonnan kautta asiaa ei olisi mahdollista kuitenkaan edistää tehtävän kuuluessa yksinomaan kuluttajaviraston kuluttaja-asiamiehen toimivaltuuksiin:
http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/kuluttajavirasto/tehtavat-ja-toimintatavat/kuluttajaoikeus/avustustoiminta/

Noniin eli ryhmäkanne mahdollisesti alkaa piakkoin edistyä, mikäli en saa omalta liikkeeltäni minulle kuuluvia korvauksia. Ilmoittelen asiasta lähipäivinä.

Toinen virkailija on ilmeisesti kysellyt tältä asiaa aikaisemminkin hoitaneelta, että onko (minulla) jo ryhmä kasassa:

Lainaus:


Mitenkäs tuo joukkokanneasia nyt meneekään? Eli pitääkö kuluttajan ottaa yhteyttä suoraan kuluttajavirastoon? Vai pitäisikö tällä ... olla kasassa jo ryhmä, joilla on sama ongelma ja kaikki haluavat valittaa samaisesta asiasta..? Tuosta linkistähän nyt jotain tietoa löytyy, mutta ei aivan täysin auennut mulle:. Kirjoittaisitko sä sen kohdan tuohon, ja lähetä mulle sit nähtäväksi. :)


toope38/48

Minä kyselin Gigantilta hyvityksiä muutama päivä sen jälkeen kun tuo other os tuen poistava päivitys ilmestyi. Vastaus oli silloin ettei euroakaan hyvitetä ja ettei asia kuulu heille vaan Sonylle. Viime viikolla kyselin Gigantilta uudestaan noista korvauksista. Onko heidän mielipide muuttunut kuluttajariitalautakunnan päätöksen jälkeen. Vastaus oli tälläkertaa "Selvitämme asiaa ja olemme teihin päin yhteydessä heti kun tilanne on selvitetty" Saas nähdä kauan pitää odotella että asiaa on selvitetty.

Mehustin39/48

Itse tilasin PS3:n yksityishenkilöltä Saksasta heinäkuussa 2007, joten otin suoraan yhteyttä Nordisk Filmiin hyvityksen toivossa.

Pyysin 200 euron korvausta 536 euroa maksaneesta konsolista, joka vastasi kuluttajariitalautakunnan suositusta 100 euroa 268,90 euron hintaisesta konsolista (noin 37%).

Vähemmän yllättäen sain seuraavanlaisen vastauksen:

Lainaus:

Kuluttajasuojalaissa todetaan, että reklamaatio on tehtävä kohtuullisessa ajassa siitä, kun ostaja havaitsi virheen tai olisi pitänyt havaita virhe. Kuluttajavalituslautakunnan käytännön perusteella voidaan tässä tapauksessa arvioida kohtuulliseksi ajaksi noin kaksi kuukautta. Lisäksi on huomioitava, että kyseessä ei varsinaisesti ole ollut ”virhe” vaan ohjelmistopäivitys, josta on ilmoitettu kuluttajille 1.4.2010. Voidaan siis katsoa että kuluttajat ovat havainneet tai heidän olisi pitänyt havaita muutokset 1.4.2010 alkaen ja tarvittaessa reklamoitava niistä kohtuullisen ajan eli noin kahden kuukauden sisällä ja viimeistään kesällä 2010.

Kuluttajariitalautakunnan antamat ratkaisut eivät ole oikeudellisesti sitovia, vaan ainoastaan suuntaa antavia suosituksia.
Sony Computer Entertainment Europe (SCEE) ei ole hyväksynyt Kuluttajariitalautakunnan näkemystä tai ratkaisuehdotusta asiasta. Nordisk Film on virallisena PlayStationin maahantuojana Suomessa samaa mieltä SCEE:n kanssa, emme ole tai tule hyvittämään OtherOS -toiminnon poistoa hinnanalennuksena kuluttajille.

Olen kiinnostunut liittymään mahdolliseen ryhmäkanteeseen ja tiedän lähipiiristä useita muitankin kiinnostuneita.

Eikeksi40/48

Omakin liike ilmoitti nyt tylysti ensiksi tämän "tutkimme asiaa" -tyylisen viestin jälkeen, että eivät ole aikeissa maksaa, koska syy on Sonyn. Olivat saaneet ohjeistuksen, että kuluttajariitalautakunta voisi tutkia asiaani.

Jotta asia etenisi kaikkien muidenkin kannalta paremmin, niin uskoisin että tämä ryhmäkanne olisi se paras tie. Pistäkääpäs yksityisviestiä minulle ne henkilöt, ketkä ovat vastaavassa tilanteessa kuin minä.

Kun olen seuraavan kerran yhteydessä tähän virkailijaani niin välitän hänelle tiedon, että näin ja näin monta henkilöä haluaisi kanssani tehdä ryhmäkanteen. Hän varmaankin tarttuu asiaan ja rupeaa opastamaan kenelle meidän tulisi ottaa yhteyttä ja viemään tätä asiaa eteenpäin.

kellog41/48

Itse ostin PS3:n samana päivänä kun se Suomessa julkaistiin Gigantista 680,- e hintaan ja Linux oli käytössä alusta asti. Olisi vähintään kohtuullista saada jonkinlainen hyvitys poistetusta toiminnosta, mutta yksin en minäkään jaksa alkaa 100e takia kohtuuttomasti vaivaa näkemään.
Joukkokanteessa tms. olisin kyllä mielelläni mukana, jos sellainen päätetään tapauksesta nostaa.
Mieluimmin ottaisin kuitenkin Other OS takaisin. Varalla on tarjouksesta ostettu slim konekin, joka tullee saamaan Linuxin sisäänsä jossain vaiheessa vaikka väkisin, jos ei Sony suostu other OS tukea vapaaehtoisesti palauttamaan.

Eikeksi42/48

Selvennykseksi vielä, kun otatte yhteyttä yksityisviestillä.

1. Kertokaa siinä tilanteenne eli oletteko jo esim. vuosi sitten kun other-os tuki lopetettiin niin yrittäneet silloin kysellä korvauksia liikkeeltänne, vai vasta nyt olette vedonneet kuluttajariitalautakunnan päätökseen ja koittaneet saada korvauksianne.

2. Onko liike vastannut tiedusteluihin ja mikä oli heidän kantansa, eivätkö suostu korvaamaan?

3. Mieluusti pistäkää nimenne (etunimi ja sukunimi), sekä sähköpostiosoitteenne. Tämä mahdollistaa sen, että voin välittää yhteystietonne tälle virkailijalleni ja hänen kanssaan/ mikäli hän ohjaa ryhmäkanteen toiselle henkilölle niin voitte käydä viestien vaihtoa myöskin. Vähän hankalaksi menee näet, mikäli minä jokaisen viestin joudun välittämään.

Nyt on tullut jo kolmisen yhteydenottoa, ottakaahan loputkin ketkä olette oikeutettuja korvauksiin yhteyttä minuun. Sitä paremmin varmaan asiaan tartutaan mitä useampi henkilö olisi valmis lähtemään ryhmäkanteeseen + ryhmäkanteella korvauksien penääminen on kuluttajan kannalta helpompaa kuin tapella loputtomiin liikkeensä kanssa ja yksin lähteä oikeuteen.

kellog43/48

Taisi sony kuulla uhkailun, kun samana päivänä paukahti koko PS3 rikki. YLOD paukuttaa, eikä edes levyä saa ulos. 195,- kuulemma vaihtokone Sonyltä :(
Samaan hintaan saisi jo uuden slimmin.

toope44/48

Näin vastasi Gigantti. En oikein ymmärrä miten takuun umpeutuminen vaikuttaa asiaan.

Lainaus:

Olitte ollut asiakaspalveluumme yhteydessä Playstation 3-konsolin tiimoilta. Selvitimme asiaa tarkemmin: tässä tapauksessa konsoli oli ostettu 07-02-2009 ja siinä on ollut yhden vuoden takuu. Koska laitteen 1 vuoden takuu oli jo umpeutunut mainitun päivityksen tullessa 1.4. 2010, emme tässä tapauksessa pysty myöntämään asiassa korvausta. Pyydämme huomioimaan, että mahdollisen hinnanalennuksen määrää harkittaessa on otettava huomioon myös ostajan tavarasta saatava hyöty. Esillä olleessa kuluttajariitalautakunnan päätöksessä asiakas oli ostanut konsolin juuri ennen päivitystä, kun tässä tapauksessa konsoli on ollut käytössä ennen päivityksen tuloa jo n. 1 vuoden ja 2kk.

Eikeksi45/48

Noniin eli muutama ilmoitusluontoinen asia, itse sain vihdoin ja viimein omalta liikkeeltäni tuon 100e hyvityksen pitkällisen puhelinkeskustelun jälkeen. (nauhoitin koko puhelun mahdollisen ristiriita ja poliitikkomaisen "unohtelun" varalta ja ilmoitin siitä myöskin keskustelun ohessa)

Eli korvauskiista on omalta osaltani vihdoin ohi. Lisäksi tämä kuluttajaneuvoja on nyt ottanut minuun yhteyttä viime viikon ryhmäkanne tiedusteluista. Vastaus ei ollut ihan niin yksinkertainen, vaan tämä mahdollinen kanne vaatisi toimia jokaiselta itseltään. Kopioin osan viestistä tähän alle.

Lainaus:

Ilmoitit minulle nimeltä henkilöitä, joilla on sama ongelma kanssasi Playstation 3:n ohjelmistopäivityksen vuoksi. Jollei nämä henkilöt ole omin keinoin saaneet asiaa eteenpäin hyvitysten saamiseksi, niin he voivat vielä pyytää asiaansa sovitteluapua kuluttajaneuvonnasta valtakunnallisen puhelinnumeron (071 873 1901) kautta tai lähettää vaihtoehtoisesti sähköisen yhteydenoton kuluttajaneuvonnalle täältä: https://qune.kuluttajavirasto.fi/kuluttajaneuvonta/web_lomake.aspx.

Mikäli itse haluat, niin voin edelleen yrittää sovitella omaa asiaasi ***** suuntaan. Itse en voi valitettavasti hoitaa sovittelua joukon puolesta, ja hankalaahan tuo olisi jo siksikin, että pelikoneet on oletettavasti ostettu useammalta eri jälleenmyyjältä. Tämä kuluttajaneuvonnan sovittelu on siis eri asia kuin kuluttaja-asiamiehen ryhmäkanne tai –valitus.



Mikäli haluaisitte nimenomaan aikaansaada tuon ryhmäkanteen, niin silloin jokaisen olisi itse ilmoitettava halukkuutensa ryhmäkanteen tekemiseksi kuluttajavirastolle (nähdäkseni tuota ilmoittamaasi ja käyttämääsi sähköpostia posti@kuluttajavirasto.fi voi näihin yhteydenottoon myös käyttää), jonka jälkeen kuluttajavirasto arvioi tilannetta. Minulla ei valitettavasti ole antaa sinulle ketään tiettyä yhteyshenkilöä tähän asiaan enkä myöskään pysty arvioimaan, lähteekö kuluttajavirasto viemään ryhmäkannetta eteenpäin. Saatte kuitenkin siitä suoraan tietoa kuluttajaviraston kautta. Tarkempaa tietoa näistä menettelytavoista saatte täältä kuluttajaviraston sivulta:

http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/kuluttajavirasto/tehtavat-ja-toimintatavat/kuluttajaoikeus/avustustoiminta/



Toivottavasti näillä neuvoilla pääsette eteenpäin omien korvaustenne penäämisessä. Eli käytännössä ilmoitatte jokainen halukkuutenne ryhmäkanteeseen kuluttajavirastolle tai pyydätte sovitteluapua kuluttajaneuvonnasta.

mk47446/48

Hei onko kukaan vienyt ryhmäkannetta eteenpäin? Itse otin yhtettä myyjääni konsolinettiin ja he vetosivat siihen etten ollut valittanut ongelmasta tarpeeksi aikaisin eli viime keväänä. Tuolloin jäin kuitenkin tarkoituksella odottamaan juuri kuluttajariitalautakunnan päätöstä ennen kuin valitin, koska ajattelin että edessäni on loputon sähköpostien ja puheluiden suo jos tuolloin olisin korvauksia yksin vaatinut. Onko kenelläkään siis ehdotuksia että miten tästä kannattaisi edetä?

1st ylod 2nd jäätyy (vahvistamaton)47/48

siis mulla oli ekat 2 ps3 jotka oli ensimmäisiä malleja niin niillä pystyn vielkäkin katsomaan dvd itä ja pelaamaan ps2 pelejä vaikka kaikki päivitykset on tehty

Smanci48/48

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti 1st ylod 2nd jäätyy:

siis mulla oli ekat 2 ps3 jotka oli ensimmäisiä malleja niin niillä pystyn vielkäkin katsomaan dvd itä ja pelaamaan ps2 pelejä vaikka kaikki päivitykset on tehty

Tässä on kyse nyt ihan toisesta jututsta, nimittäin Other OS-tuesta.

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT