1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Viallinen pikseli?

Viestiketju Tietokoneen näytöt -osiossa. Ketjun avasi AnLait 21.12.2010.

  1. AnLait

    AnLait Member

    Liittynyt:
    14.10.2009
    Viestejä:
    10
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Nyt tarvittaisiin apua läppärin näytön kanssa. Minulla on Sonyn Vaio Z12Z9E/X, jossa 13,1" näyttö ja 1920x1080 reso. Koneessa hyrisee GeForce GT330M näyttis. Käyttöjärjestelmä on Windows 7 Pro 64bit.

    Ja ongelma on yksi pikseli näytön ylälaidassa ja vaakasuunnassa n. 1/4 näytön leveyttä oikealta. Kyseessä ei ole kuollut pikseli, koska se vaihtaa väriä tilanteen mukaan. Jos koneella näkyy pelkkä työpöytä, niin myös pikseli on lähes huomaamaton. Mutta kun avaan esim. jonkun kansion tai muun windowsin ikkunan, niin tuo pikseli alkaa hohtaa kirkkaan punaisena (kun taustakuva on harmaa). Testailin erilaisilla kuvilla ja väreillä, niin esim. keltaisella tuo pikseli muuttuu vaalean siniseksi. Vaalealla taustalla se ei juurikaan erotu. Olen koittanut näitä ohjelmia ja videoita, joilla jumissa olevia pikseleitä voi herätellä, mutta mikään ei ole vielä auttanut.

    Osaisiko joku auttaa? En oikein sulata sitä, että n. 3000€ maksaneessa koneessa on tällainen vika, jota ei ole ollut ikinä minun aikaisemmissa koneissa, vaikka olisivat maksaneet vain kymmenesosan tuosta hinnasta.
     
  2.  
  3. Pc_P

    Pc_P Regular member

    Liittynyt:
    28.07.2010
    Viestejä:
    2,517
    Kiitokset:
    3
    Pisteet:
    48
    Se on viallinen, koita saada takuuseen.
     
  4. JustGamer

    JustGamer Regular member

    Liittynyt:
    02.06.2010
    Viestejä:
    4,757
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Jep, takuuseen vain. Muuten, eikös noin tarkka reso ole aika pientä tihrua tuollaisella mininäytöllä?
     
  5. AnLait

    AnLait Member

    Liittynyt:
    14.10.2009
    Viestejä:
    10
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    En ole kokenut tuota resoa ongelmaksi. Toki aluksi sai totutella, mutta olen kyllä tyytyväinen, sillä näytön kuva on todella tarkka. Ja tekstiä saa esim selaimessa zoomattua jos on tarvetta.

    Saahan sitten nähdä, että millainen pikselipolitiikka Sonyllä on. Eli vaihtavatko yhden pikselin takia takuuseen, vai onko niillä joku minimiraja noissa pikseleissä. Oletan kyllä, että n. 3000€ hintaan saan koneen jossa toimii joka ikinen pikseli.
     
  6. apek

    apek Regular member

    Liittynyt:
    15.01.2007
    Viestejä:
    567
    Kiitokset:
    46
    Pisteet:
    38
    Takuuseen ei välttämättä mene, jos ei ole kuin yksi pikseli kuollut/jumissa. Ellei kyseessä ole etämyyntinä myyty tuote ja ostosta on alle 14 vuorokautta aikaa.

    Yleensä eri valmistajat taitavat pitää pikselitakuun rajana muutamaa pikseliä.

    Toisaalta useat valmistajat tarjoavat laajennetun takuun, jolloinka takuu kattaa jo yhdenkin kuolleen pikselin. Usein tämä takuu vain maksaa erikseen ja se pitää ostaa laitteen oston yhteydessä.

    Joten helpoiten asia selviää ottamalla laitteen myyneeseen tahoon yhteyttä ja kysymällä heiltä kuinka takuun kanssa toimitaan.

    edit:
    Kannattaa tutustua ISO 13406-2 määritelmään ja tarkistaa mihin luokkaan näyttö kuuluu,
    http://en.wikipedia.org/wiki/ISO_13406-2

    edit2:
    Netistä löydettyjen "tietojen" mukaan Sonyn pikselitakuu on seuraava:

    Zone A on keskiosa
    Zone B on 25% näytön ylä, ala, sekä sivuista

    Zone A:ssa on yksi musta pikseli sallittu, ei yhtään kirkasta.
    Zone B:ssä on 3 mustaa pikseliä sallittu, ei yhtään kirkasta tai värikästä.
     
    Viimeksi muokattu: 21.12.2010
  7. JustGamer

    JustGamer Regular member

    Liittynyt:
    02.06.2010
    Viestejä:
    4,757
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Aika törkeetä myydä 3000€ josta menee näyttö rikki. Luulisi sillä hinnalla saavan laatuakin ja varmuutta siitä että asiat korjataan :D

    Ainakin mä käsitin että toi pikseli on kirkas (?) joten takuuseenhan sen pitäisi mennä. OT, eka tietokoneeni '93 maksoi suunnilleen 21 000mk eikä sen mukana tullut CRT ole vieläkään viallinen ^^
     
  8. Joensuu

    Joensuu Active member

    Liittynyt:
    08.05.2007
    Viestejä:
    2,545
    Kiitokset:
    4
    Pisteet:
    68
    Minä törmäsin vastaavaan hehkuvaan punaiseen pixeliin mutta kuitenkin tv puolella, mutta se hävisi yhtä mystisesti kun oli siihen tullutkin olisko korjaantunut kun ajelin väriasetuksia laidasta toiseen ja senkoommin sitä ei ole näkynyt??
     
  9. makkela

    makkela Regular member

    Liittynyt:
    09.06.2010
    Viestejä:
    111
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Joensuu kiitos muute neuvosta täs näytössä oli vaivannu mua 2vuotta jo pieni pikseli rykeelmä.
     
  10. velho434

    velho434 Regular member

    Liittynyt:
    11.06.2009
    Viestejä:
    316
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    No minä sain joululajhaksi nyt uuden heinon nnäytön, mutta huomasin lotroa pelatessani että aivan pieni punainen (oli tilanne mikä tahansa) pikseli on siellä, sitä ei huomaa jos ei kiinnitä siihen huomiota, mutta mistä saattaa johtua? kun kyllä se lotrossa vähän häiritsee kun on punainen piste keskellä ruutua, saanhan minä siihen jonkun palkin sen päälle siirrettyä.. mutta silti olisi kiva saada se pois? ja sitten pieni kysymys, onkos HDMI kaapeli niin tärkeä tietokoneella? kyllä pleikalla huomasi eron selvästi kun laitto hdmin, mutta entäs koneessa?
     
  11. AnLait

    AnLait Member

    Liittynyt:
    14.10.2009
    Viestejä:
    10
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
  12. velho434

    velho434 Regular member

    Liittynyt:
    11.06.2009
    Viestejä:
    316
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    aivan samanlainen pikku pikseli on mullakin kuin tuo
     
  13. vps358

    vps358 Active member

    Liittynyt:
    14.11.2009
    Viestejä:
    4,530
    Kiitokset:
    232
    Pisteet:
    93
    Ei ole, jos ne "herätysyritykset" mitä olet jo tehnyt eivät ole auttaneet...
    Paa takuuseen vaan...

    T: Vesku
     

Jaa tämä sivu