1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Kuollut pikseli jo laatikossa avatessaan

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi kalle1986 12.01.2010.

  1. kalle1986

    kalle1986 Regular member

    Liittynyt:
    26.08.2007
    Viestejä:
    122
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
  2.  
  3. Kellopeli

    Kellopeli Guest

    No eiköhän tuo nyt ole selvä juttu, että palautat sen?
     
  4. MikroMake

    MikroMake Active member

    Liittynyt:
    03.02.2006
    Viestejä:
    3,864
    Kiitokset:
    4
    Pisteet:
    68
    Riippuu ihan siitä millainen takuu näytössä on.

    Vertailuna esim. Tietoasemalla on hyvä pikselitakuu:

    http://i45.tinypic.com/qraq6u.png
     
  5. jartar

    jartar Senior member

    Liittynyt:
    07.04.2004
    Viestejä:
    8,485
    Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
    Mennyt jotakin ohitse takuuehdoista. Se on ihan selvä juttu että takuuseen se ei mene ja expertillä ei ole minkäänlaista velvollisuutta ottaa näyttöä takaisin.

    Mutta voihan sitä aina kysyä liikkeestä ottavatko takaisin tai antavatko alennusta. Sehän ei mitään maksa :)
     
    Viimeksi muokattu: 12.01.2010
  6. beget

    beget Regular member

    Liittynyt:
    15.10.2005
    Viestejä:
    646
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    28
    Kokeile ajaa tätä applettia viisi minuuttia kerrallaan koko näytön kokoisena (painamalla F11). Jotkut näytön kiteet saattavat jumiutua ja tälläinen rääkki saa ne taas liikkeelle. Huonompi vaihtoehto on kiteen täysi hajoaminen johon ei auta mikään.

    http://www.jscreenfix.com/applet.php?width=1920&height=1080
     
  7. PeteTK

    PeteTK Active member

    Liittynyt:
    20.06.2004
    Viestejä:
    3,061
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Jumittunut pikseli ei kuollut.
     
  8. Ozss

    Ozss Regular member

    Liittynyt:
    03.05.2007
    Viestejä:
    391
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    28
    Jos se on vasta ostettu, niin sinullahan on 14-päivän palautus oikeus ja myyjä on velvollinen palauttamaan rahat. :)
     
  9. PeteTK

    PeteTK Active member

    Liittynyt:
    20.06.2004
    Viestejä:
    3,061
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Palautusoikeus koskee vain etämyyntiä.
     
    Viimeksi muokattu: 12.01.2010
  10. apek

    apek Regular member

    Liittynyt:
    15.01.2007
    Viestejä:
    567
    Kiitokset:
    46
    Pisteet:
    38
    Aivan, 14 päivän palautusoikeus koskee vain etämyyntiä:

    Ja allaoleva lainaus hieman muokattuna Expertin sivuilta:
    Kokonaisuudessaan, http://www.expert.fi/Kysy-expertilta?forumid=27&threadid=218

    Kuitenkin kyseessä on Acerin näyttö ja Acerin oma DOA takuu kertoo seuraavaa:
    En äkkiseltään löytänyt paljonko Acerin näytöissä on pikselitakuu, mutta homma selvineet kun soitat Acerin tukeen ja kysyt asiasta. Mikäli siis Expert ei myönnä takuuta jumittuneelle pikselille.

    http://www.acer.fi/acer/service.do?...ryISOCtxParam=FI&ctx1.att21k=1&CRC=4013396040
     
  11. MaRc0oLi0

    MaRc0oLi0 Regular member

    Liittynyt:
    06.09.2009
    Viestejä:
    443
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Ei ne yhen pikselin takia sitä uuteen vaiha. se ois eri asia jos niitä olis 5 mutta expert + acer + kuollut pikseli = ostajan ongelma... oon kuullu et kevyesti sormella pyörittämällä vois, palautua...
     
  12. wipe2000

    wipe2000 Senior member

    Liittynyt:
    05.08.2002
    Viestejä:
    6,109
    Kiitokset:
    5
    Pisteet:
    118
    Käsittääkseni Acerin ja useimpien muidenkin näyttöjen valmistajien mielestä kuluttajanäytöissä saa olla muutama viallinen pikseli. ISO 12406-2 standardi määrittelee näytöille rajat, paljonko viallisia pikseleitä saa olla. Luokan 2 näytöissä, joita nuo ns. tavalliset kaupan näytöt kai ovat, saa olla useita viallisia pikseleitä, valitettavasti.

    Sitä en tiedä kuinka ko. standardi sitten sitoo valmistajaa, myyjää tai ostajaa, ellei siitä erikseen ole puhuttu ostohetkellä. Eli kyllähän sitä voisi niinkin ajatella, että ellei myyjä ole kertonut, että näytössä saattaa olla viallisia pikseleitä, niiden ilmeneminen olisi virhe, joka myyjän pitäisi korjata. Ehkä joku viitsii kysyä asiaa Kuluttajaviraston kuluttajaneuvojalta?
     
  13. apek

    apek Regular member

    Liittynyt:
    15.01.2007
    Viestejä:
    567
    Kiitokset:
    46
    Pisteet:
    38
  14. aamuli

    aamuli Regular member

    Liittynyt:
    21.08.2009
    Viestejä:
    468
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Jos olisin se on ollut heti "viallinen", kun oot paketista ulos ottanut, niin kauppaan vaan takaisin. Jos se tuote on heti "rikkinäinen" on mun mielestä sen mentävä takuuseen! Ja jos siellä alkaa jotain valittelee, sano että pistät netissä liikkeelle, ettei niiden näytöt toimi.
    Eipä tartte tota liikkeelle laittoa sanoa, mutta kuitenkin :p
    Mutta siis onhan se niiden ongelma, jos tuote on heti viallinen, rohkeesti sinne ja ku myyjä alkaa vikisee pysy kovana.
     
  15. PeteTK

    PeteTK Active member

    Liittynyt:
    20.06.2004
    Viestejä:
    3,061
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Takuuvaihtoon ei yleensä riitä yksittäinen pikseli.
     
    Viimeksi muokattu: 13.01.2010
  16. wipe2000

    wipe2000 Senior member

    Liittynyt:
    05.08.2002
    Viestejä:
    6,109
    Kiitokset:
    5
    Pisteet:
    118
    On se tietysti myyjän ongelma, jos tuote olisi viallinen. Mutta mikäli määritellään, että esim. vasta 5 viallista pikseliä tekee näytöstä rikinäisen, ei yksittäisen pikselin perusteella myyjä sitä varmaankaan vaihda. Kyse on siis sen viallisuuden määritelmästä.

    Mutta edelleen, se olisi kiva tietää, voidaanko olettaa asiakkaan ymmärtävän, että näytöissä saa olla viallisia pikseleitä, ellei myyjä siitä erikseen kerro?
     
    Viimeksi muokattu: 13.01.2010
  17. polku

    polku Regular member

    Liittynyt:
    02.11.2004
    Viestejä:
    138
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    http://en.wikipedia.org/wiki/ISO_13406-2

    Juu ei ihan riitä että on yksi alipikseli kuollut. Toki kai jotkut valmistajat kilpailevat sillä pikselitakuulla.

    Omassa näytössäki näköjään sais olla 4 valkoista, 4 mustaa ja 8 punaista, sinistä tai vihreää pikseliä maksimissaan.

    Onneksi niitä nyt ei ole kuin yksi sininen ja yksi punainen :D
     
  18. Kellopeli

    Kellopeli Guest

    En nyt oikein ymmärrä koko konseptia. Kaupassa mydään rikkinäistä kamaa, mutta kukaan ei ole muka vastuussa tästä? Kuulostaa aika eriskummalliselta.

    Tottahan tuo silti näyttää olevan. Voi helvetti kaikkee sitä joutuu huomaamaan! Toihan on kun arvan ostamista ärrältä. Itse menisin silti kauppaan pitämään puheen.
     
    Moderaattorin viimeksi muokkaama: 14.01.2010
  19. FORWARD

    FORWARD Active member

    Liittynyt:
    11.02.2005
    Viestejä:
    3,670
    Kiitokset:
    18
    Pisteet:
    68
    HEHEH...sitähän se on!! En tiedä sitten, onko näyttöjen tuotantoprosessi niin alkukantainen,että eivät voi tarkistaa näyttöjä etukäteen-helppoahan sen luulisi olevan jossakin vaiheessa tuotantoa-piuha kiinni ja taas pois tai jokin scanneri...
     
  20. PJL78

    PJL78 Member

    Liittynyt:
    02.01.2010
    Viestejä:
    76
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Itelläni on kolme kuollutta pikseliä, ei ne pilaa elämääni, eikä takuuseenkaan mene. Näytöissä saa olla muutamia kuolleita pikseleitä, virheettömät näytöt on kalliimpia, eikä niitä löydy joka myymälästä.
     
  21. MarsWin

    MarsWin Regular member

    Liittynyt:
    24.04.2008
    Viestejä:
    651
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Sinuna kumminkin veisin takuuseen ja jos he valittavat vastaan, ota yhteys kuluttuja-asiamieheen, he sitten kyllä asian hoitavat kuntoon.
     
    Viimeksi muokattu: 14.01.2010

Jaa tämä sivu