AfterDawn logo

Oikeus kiinnostunut DVD Jonin ja Applen kommunikoinnista FairPlay-oikeudenkäynnissä

Ilkka Ketola Ilkka Ketola
2 kommenttia

Aikoinaan DVD:n kopiosuojauksen murtamalla julkisuuteen noussut Jon Lech Johansen, DVD Jon, on saanut oikeudelta kirjeen, jossa häntä vaaditaan toimittamaan hänen ja Applen välinen viestintämateriaali oikeuden käyttöön. Oikeudenkäynnissä selvitetään, onko Applella ollut laiton monopoli iTunes-musiikkikaupan ja iPod-soittimien kanssa. Oikeusprosessi käynnistyi vuonna 2007, kun Applen tuotteita käyttävä Melania Tucker haastoi yhtiön oikeuteen. Myöhemmin kanteeseen on liittynyt myös muita asianomistajia.

Oikeusjutussa Applea syytetään laittoman monopolin luomisesta, koska iTunesista ostettua musiikkia tai videoita aikeisemmin voinut soittaa muilla kuin iPodeilla. Apple ei myöskään halua tukea iPod-soittimissa muita DRM-tekniikoita kuin omaa FairPlayta. Apple poisti iTunesin DRM-suojaukset vuoden 2009 alussa.


Oikeus on kiinnostunut DVD Jonin tiedoista siksi, että mies on onnistunut murtamaan Applen FairPlay-suojauksen. Oikeutta kiinnostaa DVD Jonin ja Applen välinen kommunikointi, joissa käsitellään iPodien ja iTunesin yhteensopivuuden parantamisyrityksiä. Erityisesti oikeutta kiinnostaa keskustelut, jotka koskevat FairPlaytä ja Applen yrityksiä estää miestä murtamasta suojausta. Oikeus on pyytänyt Johansenia toimittamaan kaiken viestintämateriaalin: kirjeet, sähköpostit, videot, nauhoitetut puhelut, mikrofilmit tai mille tahansa muulle medialle tallennetun viestinnän.

Haasteesta ei selviä, miten oikeus aikoo hyödyntää Johansenilta vaadittua materiaalia.

Johansen on myös kehittänyt doubleTwist-nimisen ohjelman, joka osaa kiertää FairPlayn ja Microsoftin Windows Media Protection -DRM:n. Ohjelmalla saa helposti ja nopeasti muunnettua mediatiedostot omalle laitteelleen (mm. Nokian kännyköille, Android-puhelimiin tai Sony PSP:lle) ja jaettua tiedostot kavereilleen. Ohjelman sanotaan myös olevan täysin laillinen, sillä se toistaa kopioitavan tiedoston alkuperäisessä ohjelmassa (kuten iTunesissa) ja toiston aikana nauhoittaa kopiosuojauksista vapaan version.

DoubleTwistillä on parhaillaan käynnissä jokseenkin raflaava mainoskampanja, joka lupaa lääkettä iPhone-kateuteen. DoubleTwist vuokrasi mainoksilleen näyteikkunan Apple Storen alakerrasta:


Kuva: Jon Lech Johansen, Flickr.

2 KOMMENTTIA

Netti1/2

Kuulostaa järki hommmalta tuo double twister, toisen hyöty on toisen haitta. En osta applen tuotteita. Enkä aijo koskaan ostaa ipodia
creativen tuotteita olen aina käyttäny ja tulen aina käyttämäään.

nbsih2/2

PISTE.

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT