1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

EOS 500D + objektiivi hakusessa

Viestiketju Digikamera ja valokuvaus -keskustelualue -osiossa. Ketjun avasi teppoI 05.06.2009.

  1. teppoI

    teppoI Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    30.04.2005
    Viestejä:
    4,166
    Kiitokset:
    4
    Pisteet:
    48
    Olen tässä kuukauden, vähän päälle, yrittänyt hakea suht edullista luontokuvaukseen sopivaa kameraa ja objektiivia.

    Kameran suhteen olen päätynyt Canonin EOS 500D:hen (runko) lähinnä videokuvaus-ominaisuuden vuoksi (tiedän, 1080i@20fps), mutta valokuvaus on tietysti etusijalla. Panasonicin GH1:stäkin olen vahdannut, mutta pelkän rungon hintaa ei ole selvinnyt eikä kittiputken laadustakaan ole minulle tullut kunnollista kuvaa. Ei ole 500D:n 18-200 mm vakioputken laadustakaan löytänyt mitään, joten en tiedä onko 600€ hinnan väärrti, ilmeisesti ei.

    Objektiivin suhteen olen iskenyt silmäni Sigma APO 150-500mm F5-6.3 DG OS HSM:ään. Testikuvien perusteella tuo on hakemani, mutta koska kyseessä on ensimmäinen kamera, niin konkareilla lienee sanottavaa tähänkin kohtaan.

    Siis lyhyesti, onko hyvä paketti, vai saisiko samaan hintaan jotakin parempaa? Kamerassa on oltava mielellään videokuvaus, mikä tietysti vähentää vaihtoehtoja.
     
  2.  
  3. paspalo

    paspalo Regular member

    Liittynyt:
    09.07.2006
    Viestejä:
    212
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Panasonic GH1:tä ei tosiaan taida saada pelkkänä runkona. Toisaalta se on ymmärrettävää, koska kyseessä on kuitenkin vain pokkari hyvillä säädöillä ja objektiivinvaihtomahdollisuudella. Hyvä kamera kuitenkin. Panasonicin kittioptiikan laadussa ei ole moittimista, joskin koko paketin hinnoittelu on vähän hassu. Pientä kameraa haluava saa enemmän vastinetta rahoilleen ostamalla vaikka tämän http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=32348
    Olympus ja Panasonic kulkevat muutenkin käsikkäin ja Panaan käy Olyn optiikat sovitteella.
    Jos taas Canoniin päädyt niin onko videokuvaus sulle oikeasti noin tärkeä. Hintaero 450D:n kanssa on melkoinen, vaikka kamerat muuten ovat ominaisuuksiltaan hyvin lähellä toisiaan.
    ...ja tämä sigman mahtitötterö http://www.objektiivi.info/objektiivi_info/Sigma/apo+150+500mm+f5+6+3+dg+os+hsm/495 on mielestäni ensimmäisen kameran keulille aika raju laite... osta sitten ainakin hyvä ja tukeva jalusta, ettei tarvitse ensimmäiseksi punttisalille lähteä ;o)
     
    Viimeksi muokattu: 06.06.2009
  4. JiiPeee

    JiiPeee Member

    Liittynyt:
    22.10.2008
    Viestejä:
    10
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    500D on kyllä suhteellisen hintava, mutta kun kerran tarvitset videokuvausta niin se lienee sitten hyvä ostos.

    Toi sigman putki on todellakin melkoisen raskas kannella mukana (~2kg).
    Lisäksi tossa on aika iso suodinkierre, 86mm = kalliit suotimet.
    Valovoimakin aika heikko, riippuu toki mitä kuvaat ja onko valovoimalla kuinka suuri merkitys. Itse laittaisin aavistuksen enemmän rahaa ja ostaisin Tälläisen. Mutta jos tarviit tollasen 500 milliin yltävän, niin sitten toi ei ole hyvä vaihtoehto. :)

    Tässä heräsikin yksi kysymys. Etkö tarvitse yhtään laajakulmaisempaa objektiivia, jos kerran luonnossa kuvaat? Maisemat jne...?
     
  5. teppoI

    teppoI Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    30.04.2005
    Viestejä:
    4,166
    Kiitokset:
    4
    Pisteet:
    48
    En huomannut tarkentaa luontokuvaukseni luonnetta, eli lähinnä eläimiä ja maantieteellisistä muodostelmista tulee otettua kuvia. Varsinaisia maisemia vähemmän.

    Ilta- ja aamuhämäräkuvauksissa paremmasta valovoimasta voisi olla hyötyä, eikä kevyempi putki olisi lainkaan pahitteeksi. Kuvaukset painottuvat lähinnä aikavälille myöhäinen kevät - alkusyksy, jolloin päivien pitäisi olla pitkiä.

    Tuossa JiiPeen ehdottamassa 100-300 mm Sigmasta näyttäisi puuttuvan kuvanvakain, joten se pistää hieman mietityttämään. Jonkinlainen kompromissiratkaisu olisi Sigma APO 120-400mm, oikeastaan kaikkien ominaisuuksien suhteen ja hintakin näyttäisi olevan hieman alhaisempi.
     
  6. SigfridK

    SigfridK Member

    Liittynyt:
    22.10.2008
    Viestejä:
    17
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11

Jaa tämä sivu