AfterDawn logo

Olympus: 12 megapikseliä riittää

Matti Robinson Matti Robinson
18 kommenttia

Kameravalmistaja Olympus on ilmoittanut, että ei aio enää taistella kameramarkkinoiden megapikselisodassa. Yritys aikoo megapikseleiden sijasta panostaa muun muassa parempaan ISO-valikoimaan ja värien toistoon.

Yrityksen SLR-kameroiden suunnitteluosaston johtaja Akira Watanabe, kertoi CNETin haastattelussa, että tärkeintä ei ole tuottaa suuria megapikselimääriä. Tarkat kennot kun vaativat kameran myös muilta osa-alueilta enemmän. Tämä tarkoittaa sitä, että megapikseleistä voi olla haittaakin varsinkin halvemmissa hintaluokissa eli pokkareissa, joiden tekniikasta tingitään.

Kameramarkkinoiden kilpailu on kovaa ja se käy ilmi myös Watanaben kommenteista. Tulevien kameroiden tekniikasta käydään keskustelua ammattikuvaajien ja studioiden kanssa. Jos ja kun he tarvitsevat lisää megapikseleitä, niin he saavat niitä ammattikameroista. Olympus aikoo kuitenkin panostaa erityisesti keskivertokuvaajiin.

18 KOMMENTTIA

Ddarud1/18

Pakon edestä tuon megapikselikehityksen lopettavat, kun ei ole varaa pysyä kilpailun tahdissa. Mutta ihan totta tuo että etenkin pokkareissa megapikseleitä on aivan liikaa. Hyvä Olympus. Toivottavasti ei vaan tipu markkinoilta tämän päätöksen takia, kun tietämättömät ostajat uskovat tietysti että isompi luku on aina parempi. Riippuu myös myyjistä, että markkinoivatko he megapikseleitä vai laatua.

esavolai2/18

Järkevä päätelmä, turha hankkia noita yli 10 megan kameroita tavalliseen käyttöön. Joku erikoiskamera voi olla asia erikseen.

Quiote3/18

Lainaus:

Kameravalmistaja Olympus on ilmoittanut, että ei aio enää taistella kameramarkkinoiden megapikselisodassa.... Tarkat kennot kun vaativat kameran myös muilta osa-alueilta enemmän. Tämä tarkoittaa sitä, että megapikseleistä voi olla haittaakin varsinkin halvemmissa hintaluokissa eli pokkareissa, joiden tekniikasta tingitään.

Asia on varmasti aivan päivänselvä kaikille kameravalmistajille mutta kuka haluaisi hyvää myyntikikkaa siirtää syrjään? Olympuksella muutenkin saattaisi olla syytä alkaa panostaa muuhunkin kuin megapikseleihin, hienoa että se on ymmärretty ja toimiin ryhdytty. Ja megapikselisota on ääliömäistä varsinkin pienillä kennoilla varustettujen pokkareiden keskuudessa, tässä olisikin hyvä aihe uudelle sodalle, kilpaillaan kameran optiikalla ja kuvanlaadulla.

LaLLi804/18

Uskaltaisin väittää, että 90% kuvaajista ei tarvitse 4Mpix enempää tarkkuutta. Ei se lanzarotella kuvattu aasi hotellin edessä ole sen upeampi enemmillä pixeleillä jos optiikka suksii ja kuvaustaidot vielä enemmän.

tuhero5/18

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti LaLLi80:

Uskaltaisin väittää, että 90% kuvaajista ei tarvitse 4Mpix enempää tarkkuutta. Ei se lanzarotella kuvattu aasi hotellin edessä ole sen upeampi enemmillä pixeleillä jos optiikka suksii ja kuvaustaidot vielä enemmän.

Aivan. Myönnän että en kuvata juuri osaa, enkä edes kameraa omista, mutta tiedän myös sen, että hirmumäärä pikseleitä ei tee kuvasta hyvälaatuista.

Tarviskin keksiä jostain kamera mistä löytyy hyvä optiikka ja jolla saa hyvälaatuisia kuvia (myös pimeässä!) niin voisi alkaa harjoittelemaan vähän sitä kuvaamistakin :P

PS. Linkit arvosteluihin yms olisi erittäin tervetulleita ;)

alakoo6/18

Järkevä päätös, jos se kaikki aika ja energia käytettäisiinkin optiikan parantamiseen kuluttajien kusettamisen sijaan. Oma EOS 300D "vain" 6.3mpix kennolla kyllä päihittää kuvanlaadultaan liudan noin kymmenen megan kameroita.

trevil7/18

Olympukset koijjarit vois kanssa siirtyä käyttämään sd:tä sen xd:n sijaan.

wipe20008/18

Eipä minulla sinänsä olisi mitään suuria pikselimääriä vastaan, mutta:
- optiikan laatu rajoittaa useimpien pokkareiden kuvat ~5 Mpix tasolle, vaikka kennossa olisi enemmänkin pikseleitä, joten loppu menee aivan hukkaan
- isompi pikselimäärä vaatii enemmän signaalikäsittelytehoa ja tallennustilaa, mikä lisää tehonkulutusta ja komponenttien hintaa
- tiheässä kennossa kohina kasvaa, eikä sitä ongelmaa ole saatu ratkaistua kunnolla edes ~7 Mpix kameroissa
- kennojen tuotekehitys maksaa, mikä tietysti maksetaan tuotteiden hinnoissa

Itse olen kyllä odotellut ja haaveillut, että joku kehittäisi halvan ja laadukkaan 256 Mpix kennon, jolloin pokkareista voisi jättää optisen (mekaanisen) zoomin kokonaan pois, ja rajata sen 4 Mpix kuvan 1-8x digitaalisellazoomauksella ihan kennon voimalla, laadun lainkaan huonontumatta. Mutta optiikan laatu ja kennon kohina on tässäkin ongelma, joten eipä tuo taida kovin realistista olla.

kata139/18

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti LaLLi80:

Uskaltaisin väittää, että 90% kuvaajista ei tarvitse 4Mpix enempää tarkkuutta. Ei se lanzarotella kuvattu aasi hotellin edessä ole sen upeampi enemmillä pixeleillä jos optiikka suksii ja kuvaustaidot vielä enemmän.

Kuvankäsittelyvaiheessa tulee tarve aika lailla rajata, että kuvasta tulisi silmää miellyttävä. Jos sitten sen rajatun aasin haluaa tulostaa A4:nä, niin pikseleitä tulee ikävä. Hyvillä kuvaustaidoilla tietenkin tuo rajaamistarve jäisi pois ja pärjäisi paremmin neljällä.

LaLLi8010/18

Lainaus:

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti LaLLi80:

Uskaltaisin väittää, että 90% kuvaajista ei tarvitse 4Mpix enempää tarkkuutta. Ei se lanzarotella kuvattu aasi hotellin edessä ole sen upeampi enemmillä pixeleillä jos optiikka suksii ja kuvaustaidot vielä enemmän.

Kuvankäsittelyvaiheessa tulee tarve aika lailla rajata, että kuvasta tulisi silmää miellyttävä. Jos sitten sen rajatun aasin haluaa tulostaa A4:nä, niin pikseleitä tulee ikävä. Hyvillä kuvaustaidoilla tietenkin tuo rajaamistarve jäisi pois ja pärjäisi paremmin neljällä.


Uskoisin, että suurin osa ihmisistä ei koskaan rajaa tai tulosta A4 tulosteita kuvistansa. Kunhan räpsivät useamman kuvan niin voivat valita parhaiten onnistuneen. Sitten ehkä parhaat tilataan kymppikuvina albumia varten.

Sokar8011/18

Lainaus:

Hyvä Olympus. Toivottavasti ei vaan tipu markkinoilta tämän päätöksen takia, kun tietämättömät ostajat uskovat tietysti että isompi luku on aina parempi

yhen tutun oli pesu konekauppiaat niin hyvin aivo pessyt että ei uskonut että mun 5 vuotta vanha olympus e-1 5mb oli parempi kuin hänen 8mb pokkari

otetti samasta kohtaa kuva ihmetteli että mun pc näytöllä oli värikäämpi ja teravämpi vaikka hänellä 3mb enemmä no oli marketti kauppiaat tehnyt työnsä "hyvin"

Lainaus:

Ja megapikselisota on ääliömäistä varsinkin pienillä kennoilla varustettujen pokkareiden keskuudessa

niin liian suuri pixeli määrä pienessä kennos tuo kuvakohinaa lisää mitä kukaan ei kaipaa

Lainaus:

Ei se lanzarotella kuvattu aasi hotellin edessä ole sen upeampi enemmillä pixeleillä jos optiikka suksii ja kuvaustaidot vielä enemmän.

ite olen jo Nokian N95 kuvan laatuun perus kuvissa tyytyväinen esim -> tähän kuvaan

Lainaus:

Tarviskin keksiä jostain kamera mistä löytyy hyvä optiikka ja jolla saa hyvälaatuisia kuvia (myös pimeässä!) niin voisi alkaa harjoittelemaan vähän sitä kuvaamistakin :P

canon G sarja on kunkku osta käytettynä jostain esim G5 ->> G7 tai G9 koska G10 on jo aika kallis pokkariksi

itellä oli G5 mut myin pois kun ostin N95

Canon G10

Lainaus:

Itse olen kyllä odotellut ja haaveillut, että joku kehittäisi halvan ja laadukkaan 256 Mpix kennon

no ihan tohon ei vielä päästä mut Hasselblad H3D on kohta lähellä

Lainaus:

Uskoisin, että suurin osa ihmisistä ei koskaan rajaa tai tulosta A4 tulosteita kuvistansa

mulla on 10mb järkkäri oli 5mb järkkäri enkä ole koskaan tulostanut A4 tosin 40" töllössä SLR kuvat näyttää hienolta

puupää kuvannut puuta

poppah12/18

Onko toi N95 kuva otettu yökuvauksella tai jälkikäteen kirkastettu? On vain hiukan hailakat värit, kuin olisi valkoinen harso päällä -> tummat kohdat erottuvat aika hyvin...

Sitten jos vaikka yöllä tms hiukankaan haastavimmissa olosuhteissa kuvaa niin ei sillä kännykällä tee yhtään mitään. Valitettavasti. Mulla on 5800 XpressMusic ja 450 EOS, ei voi verrata.

Kuvasin kaupunkia yöllä ja yöasetuksella tuo känny ei antanut mitään.

Mutta täytyy sanoa, että tuo 12Mpix piisaa mulle aivan täysin, olisin iloinen jos Canonissani olisi vaikka vain 10Mpix ja paljon kohinattomampi ja herkempi kenno. :/

Sokar8013/18

Lainaus:

Onko toi N95 kuva otettu yökuvauksella tai jälkikäteen kirkastettu? On vain hiukan hailakat värit, kuin olisi valkoinen harso päällä -> tummat kohdat erottuvat aika hyvin...

Ei ole tuo on muokaamaton päivä kuva

N95 päivä kuva


N95 yö kuva

Lainaus:

Sitten jos vaikka yöllä tms hiukankaan haastavimmissa olosuhteissa kuvaa niin ei sillä kännykällä tee yhtään mitään

voi sillä soittaa


mut joo eihän känykkä -> pokkari -> järjestelmä kameroita voi verrata keskenään
tosin känny on aina mukana joten päivällä saa yllättävistä tilanteista kuvia kun ei järkkäri mukana

Lainaus:

Mulla on 5800 XpressMusic ja 450 EOS, ei voi verrata.

kaveri vaihto vanhan N95 tohon tubeen kuulemma muuten hyvä mut kamera on tuplasti huonompi kuin n95

mut Oishan se ollut nokialta tyhmää laittaa tubeen (5800) hyvä kamera kuka sitten ostaisi N97

5800 (tuben) ja N97 erot on vain parempi kamera & Qwerty-näppäimistö ja 32g Flash muisti

wipe200014/18

Lainaus:

Itse olen kyllä odotellut ja haaveillut, että joku kehittäisi halvan ja laadukkaan 256 Mpix kennon


Lainaus:

no ihan tohon ei vielä päästä mut Hasselblad H3D on kohta lähellä


Idea oli, että pokkarista tulisi halvempi, pienempi, kevyempi ja vähemmän sähköä vievä (tai sitten vaikka kännykän kameraan saisi 8x zoomin), kun mekaaninen zoomi korvautuisi digitaalisella, ja näin tehtynä ilman laadun huonontumista.
Hasselblad ei oikein yhdisty halpaan hintaan...

Mutta joo, jos optiikka tuhraa kuvan, kennon kohina sotkee tummat kohdat ja "älykäs" kohinanpoistoprosessointi pilaa kuvasta lopunkin tarkkuuden, on oikeastaan ihan sama, paljonko pikseleitä on talletettu.
Nykypokkareiden "tarkkuus" hiemankaan huonommassa valossa ei varmaan pääse edes neljään megapikseliin, ja hyvässäkään valossa niiden koko pikselikapasiteettia ei yleensä päästä hyödyntämään, ainakaan kaikilla polttoväleillä.

(edit: typot)

poppah15/18

Lainaus:


tosin känny on aina mukana joten päivällä saa yllättävistä tilanteista kuvia kun ei järkkäri mukana

Tuo pitää kyllä paikkansa ja hyvissä olosuhteissa niillä on kiva räpsiä JOS pääsee kohdetta lähelle (vituttaa vammaset jokka jossain konsersissa kuvaa 100m päästä laulajaa kännykällä etkä näe takaa mitään).

Pitää vaihtaa termi yökuvaus -> hämäräkuvaus niin ei tarvi elvistellä valaistuksessa otetuilla yökuvilla doh.

http://xs.to/xs.php?h=xs137&d=09113&f=pieni_koivu972.jpg

teme56516/18

Itsellä on vanhassa kamerassa viisi megapikseliä ja ihan hyvin riitti sekin. Uudessa on 10 megapikseliä, ja kyllähän sen huomaa että vähän turhan paljon on niitä pieneen kennoon tungettu, kohinaa tulee.

Hybridi17/18

Mihin ainakaan yli 10 Megapikselin kameroita tarvitsee kotikäyttäjä?
Kuitenkaan ne näytöt niin isoja ole tai jotain sinnepäin.. :D

Sokar8018/18

poppah miks sun tossa kuvassa on niin kellertävä ? verraten oma kuva alla

jos 2:30 eli poul kolmen aikaa yöllä ei ole yö kuva niin mikä sitten

YÖ kuva 2:30

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT