1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Nikon Coolpix P80 vai Olympus SP-560 UZ?

Viestiketju Digikamera ja valokuvaus -keskustelualue -osiossa. Ketjun avasi cyrie 04.10.2008.

  1. cyrie

    cyrie Member

    Liittynyt:
    04.10.2008
    Viestejä:
    3
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Elikkä olisin ostamassa itselleni uutta digikameraa, vähän tehokkaampaa kuin "tavis" kamerat. Kuvailisin luontoa, ihmisiä, rakennuksia ja kaikkea mielenkiintoista mitä eteen sattuu, harrastusmielessä.

    Ongelma onkin, kumman kameran hankin. Olen etsinyt paljon tietoa molemmista vaihtoehdoista, mutta tietoa on todellakin niin paljon, että on liian vaikeaa päättää. Kumpaa suosittelisitte?

    Olympuksessa epäilyttää nuo muistikortit, kun käsittääkseni siihen käy vain Olympus-muistikortit..

    Myös muita malleja saa toki ehdottaa, mutta budjetti on n. 300-400e.

    Kiitän vastauksista!
     
  2.  
  3. teme565

    teme565 Active member

    Liittynyt:
    10.05.2002
    Viestejä:
    3,306
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Itse tilasin Olympus SP-565:n tuossa jokin aika sitten. Lähti torstaina tulemaan saksasta, toivottavasti saa heti ensi viikon alussa, että pääsee kokkeileen.
    Tuo 565 on siis 570:n "pikkuveli", joskin ominaisuuksiltaan käytännössä samanlainen. Ainoat erot, mitä itse löysin on, että tämä 565 on fyysisesti hiukan pienempikokoinen kuin 570 ja 565:ssä on xD-paikan lisäksi Secure Digital-korttipaikka (liekö sitten mini vai micro)

    Spekseiltäänhän nuo näkyy kaikki olevan hyvin lähellä toisiaan. Tuossa Nikonissa ja Olyn 565:ssä on 10 megapikselin kennot, 560:ssä "vain" 8mpix. Zoomi taasen tuossa 565:ssä on vähän pidempi (20x).

    Nikonin kohdalla isoksi miinukseksi lasken, että siinä on käytössä tuollainen mallikohtainen akku, jolloinka joudut investoimaan heti (kalliseen) vara-akkuun, jos haluat, että kamera on kaiken aikaa kuvausvalmiina.
    Nuo Olympukset käyttävät AA-akkuja/paristoja, jotenka virtaa on periaatteessa saatavilla kaiken aikaa.

    Omasta mielestäni hinta ja se, kumpaa koulukuntaa tuossa virta-asiassa olet, ratkaisevat minkä noista kameroista ostat.
     
  4. cyrie

    cyrie Member

    Liittynyt:
    04.10.2008
    Viestejä:
    3
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Nuo Olympuksen 565 ja 570 vaikuttavat kyllä kanssa hyviltä vaihtoehdoilta. 570 saattaisi sopia budjettiin, Kodin Ykkösessä saa Plussa-kortilla alennusta näköjään ihan kivasti.

    Kyllä minun mielestä tuo patterisysteemi on parempi kuin akku ja vara-akut, käytännöllisempi ja halvempi.

    Pitää etsiä lisää tietoa noista eri Olympuksista, mutta luulen kyllä että ennemmin sen hankin kuin Nikonin. Käsittääkseni tuo 565 malli on ainut Olympuksen malli mihin käy nuo SD-muistikortit, joten tietäisikö kukaan saako noita muille malleille käyviä xd-kortteja millä hinnalla/mistä/paljon maksaa? Rajala Pro Shopissa myydään 2gb:n Olympus-muistikortteja, mutta entä muualla?
     
  5. teme565

    teme565 Active member

    Liittynyt:
    10.05.2002
    Viestejä:
    3,306
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Itse asiassa 570:n sijaan suosittelen harkitsemaan 565:sta. On monessa liikkeessä halvempi kuin tuo 570, halvimmalla taitaa saada Cyberphotosta 351EUR.
    Noita xD-kortteja saa monesta paikasta. Tosin Anttila nyt kannattaa ainakin unohtaa, siellä on ihan törkeän hintaisia kortteja. Muistaakseni parin gigan korttikin oli paikallisessa jotain 40 euron luokkaa vähintään. 20-30 euroa näkyy aika monessa nettikaupassa olevan hintaa.

    Itse tilasin kameran ja 2 gigan kortin saksalaisesta Computeruniversestä, mutta tuo Cyberphoto tulee suurinpiirtein yhtä halvaksi ja on suomenkieliset sivut ja asiakaspalvelu. Ruotsista vissiin kuitenkin lähettävät tavarat.
     
  6. hentriz

    hentriz Guest

    Ainakin tuotekuvaukset eivät ole täysin virheettömiä > ruotsinkielistä henkilökuntaa, jotka osaavat suomea :) Noh, kyllä kuitenkin selvää saa.
    Ainakin itse olen tyytyväinen omaan, vanhempaan SP-550-malliin, eikai uudemmat olisi huonompia?
     
  7. cyrie

    cyrie Member

    Liittynyt:
    04.10.2008
    Viestejä:
    3
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Kiitos kaikille vastauksista! Nyt teinkin yllättävän ratkaisun, pitkän selailun jälkeen löysin Nikon D40 digijärjestelmäkameran, joka on aloittelijakkin helppokäyttöinen ja antaa hyvät mahdollisuudet kuvaamistaidon kehittymiseen. Näillänäkymin tähän järkkäriin päädyn, mutta jos en sitä jostain syystä onnistu saamaan niin sitten se on tuo Olympus (565 tai 560).

    Että näin tällä kertaa! Kiitokset vielä.

    /edit. D40:n tarjous oli jo loppunut, oli niin kova kysyntä. Tilasin sitten Nikon D60:n.
     
    Viimeksi muokattu: 07.10.2008
  8. teme565

    teme565 Active member

    Liittynyt:
    10.05.2002
    Viestejä:
    3,306
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Itsekin puoliksi tosissani harkitsin järkkäriä, mutta totesin, että ihan niin fanaattinen kuvaaja en ole. Eikä niitä kaikkia romppeita (objektiiveja) kuitenkaan tulisi mukana pidettyä. Sen lisäksi, tuossa Olyssa houkutteli tuo järkyttävän pituinen zoomi. Tiedä sitten, kuinka laadukasta jälkeä siellä telepäässä tulee.
    Hitto, ei ole vielä kamera tullut. On se kumma, kyllä jenkeistä tulee tavara kuudessa päivässä kotiovelle älyttömän halpaan hintaan, mutta euroopassa saa venailla ja venailla.
     

Jaa tämä sivu