Tossa jokunen päivä sitte päätin alkaa kellotteleen tätä nykystä konetta, noh nostin kelloja tonne 3600MHz ja jänöä 1.2v niin orthosilla testatessa lämmöt on kummankin ytimen osalta 75'C 100% loadissa ja itse prosessorin osalta 65'C. Idlessä lämpöä löytyy kummaltaki ytimeltä 49'C ja itse prosessorin lämpö 35C. Onko tuo liikaa tolle prossulle? Omasta mielestä ainakin liikaa siinä suhteessa, että käytössä on kuitenkin tuo Xigmatekin HDT-S1283 jäähy.. Mistä luulette suurehkojen lämpöjen johtuvan? kotelosta on toinen sivu auki ja takana on tuuletin. Itse epäilisin hiukan tahnaa joka on prossun ja coolerin välissä, mutta mene ja tiedä. eli kertokaa mielipiteenne lämmöistä ja mahdollisesti vinkkejä miten saan lämpöjä laskettua ps. lämmöt mitattu everestillä ja coretempillä
onko sopivasti tahnaa sielä prossun välissä? oliko lämmöt normaalia korkeammalla vakiocoolerilla? prosessorin hs saattaa olla epätasainen ja sitä pitää hioa. http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/627780
Tuota tahnaa joo saattoi olla liian vähän + se oli paketin mukana toimetettua shaibeloa, toisekseen on jännää että lämmöt nousevat 100% orthos rasituksessa heti 70 asteeseen, joten tähän ei jäähylläkään ole merkitystä? Parinkymmenen sekunnin päästä tästä lämmöt saavuttaa 75:n asteen maksimin. HS näyttää ainakin omille silmille kyllä ihan suoralta / naarmuttomalta, joten eikai tässä auta muuta ku jimssistä tilata vähän tahnaa, mitä suosittelisitte? [edit] Muuttaako asiaa mitenkään että esim. Crysistä pelattaessa ytimien lämmöt ei nouse yli 60'C ollenkaan? Vai pitäisikö tosiaan orthosin 100% rasituksessakin lämpöjen pysyä alle 70'C?
Vielä pari kyssää ennen tilausta. Mitä käytännön merkitystä on sillä että tahna johtaa sähköä? Mistä huomaan helpoiten, jos prossun HS on vino? johtaako tuo zalmanin tahna sähköä? ja kuinka paljon artic silver 5 johtoteho nousee sen puhutun 200 tunnin jälkeen (vaikutus asteissa) ? [edit] Onkohan tuo Xigmatekin tappikiinnitys varmasti luotettava, että se on siis tarpeeksi lujasti kiinni tuossa prossukannassa? Tuli vaan mieleen ku noihi muron testeihi vertailin, heillä oli käytössä tollanen LGA775 Bolt-thru Kit -modi jonka avulla ne kiinnitti sen ruuveilla toho systeemii. Eli voiko tolla olla vaikutusta lämpötiloihi? onko käyttäjä kohtasia kokemuksia?
Siis noitten tahnojen idea on parantaa lämmön johtavuutta CPU cooleriin (korjaamalla mahdolliset epätasaisuudet ja korvata ilma paremmalla lämmönsiirto aineella). CPU coolerissa sen lämmön on idea sitten hajota&haihtua jonka jälkeen idea on puskea se koneen ulkopuolelle. Ei siinä sähkön siirtymistä tarvita "Performance: 3 to 12 degrees centigrade lower CPU full load core temperatures than standard thermal compounds or thermal pads when measured with a calibrated thermal diode imbedded in the CPU core." Oleellisesti hopea tahnat toimii paremmin, koska niissä on vielä parempia lämpöäjohtamiseen tarvittavia hiukkasia. Kultahan toimisi vielä paremmin, mutta varmaa alkais käydä liian kalliiks jo Vinoudet&kierot pinnat huomaa varmasti parhaiten peileillä, laseilla, mattovetsil jne. Zalmanin manualis ainakin lukee et paras suorituskyky saadaan ~7päivän kulutta laitosta/asennuksesta, johtuen varmasti siitä että tahna kerkee vähän alottua paremmin prossun että coolerin pintaan.
tjooh, meni nyt sitte jimmsiltä tilauksee seuraavat tuotteet: AS5-3.5G Arctic Silver Arctic Silver 5 3.5g ACCELEROS1 Arctic Cooling Näytönohjaincooleri, Accelero S1 Rev.2, TURBO-MODULE Arctic Cooling Turbo Module Accelero S1/2 coolereille ZM-F1 Zalman ZM-F1 80mm fan eli samalla kertaa näyttiksee uus jäähy med turbomoduuli + hiljasempi kotelotuuletin, toivotaa että tää ratkasis tän pulman. Kyllähän tossa lämmönjohdatuksessa tosiaankin tuntuu olevan joku häikkänä, kun ei tuo koko jäähdytyselementti edes lämpene lähellekkään mm. entisen freezer 64 tasoa / emon piirisiilien tasoa. Kommailen tänne lisää, kunhan on nuo lyöty koneeseen kiinni... ps. heittäkääs tähä viel et paljon pitäs olla lämmöt tolla meisin kokoonpanolla sitte tahnanvaihdon jälkeen?
Tarkastappas vielä että se cooler on kunnolla kiinni ja istuu emolla hyvin. Sen pitäisi olla niin tiukalla että voit nostaa koko emolevyn siitä coolerista ilman että se heiluu. Tahnat ei kyllä vaikuta kuin muutamia asteita parhaimmillaankaan. Tosiaan se hs voi olla myös epätasainen. Eroaako corejen lämpötilat paljon toisistaan? Edit: hyvin usein Xigmatekilla suuret lämmöt ovat johtuneet siitä että cooler ei ole kunnolla kiinni emolla.
Corejen lämpötilat ovat lähes identtiset 100% rasituksessa ja muutenkin, kun kumpaakin rasitetaan samanverran. Kiinnityksestä sen verran, että kyllä se on siinä tukevasti kiinni, tosin kädellä kiinniotettaessa ja ihan kevyesti liikuttamalla se heiluu siinä eli ei ole täydellisen nafti, tosin ei se voi ihan täysin liikkumaton siinä ollakkaan? ps. Asennuksessa kyllä tuskailin paskojen kiinnikkeiden kiinnitämiseksi sen verran kovasti, että urakan valmistuessa toinen käsi oli puoliksi verinen... Pitää varmaan nyt uuden kiinnityksen ja mömmöjen laiton yhteydessä irrottaa emo ja laittaa jäähy kiinni kotelon ulkopuolella, jos menis paremmin kun emo vaa vääntyilee tossa kotelossaan ollessa..
Luultavasti olet tunkenut niitä kiinnikkeitä väärässä asennossa, jolloin niitä ei saa kunnolla edes väkisillä niihin reikiin. Ne urat siinä kiinnikkeen päällä täytyy osottaa sinne heatsinkiin päin ennenku alkaa painamaan niitä kiinni. Ja tietysti ne klipsut auki. Veriseksi homma ei kyllä mene jos sen tekee oikein. Melko tiukassa ne ovat mutta menevät silti helpohkosti kun painaa silloin kun ne tapit ovat oikeassa asennossa siinä reikien päällä. Ja ne pitää napsahtaa kunnolla kiinni. Epäilen että sulla on huono kontakti. Ja se cooler on pirun tiukasti siinä kun se on kunnolla kiinni. Ei pitäisi kyllä heilua ollenkaan ilman voiman käyttöä. Emo menee melkeenpä mutkalle, niin tiukka se cooler on oikein asennettuna.
Mitäköhän helvettiä? Real Tempillä mitatessa lämmöt pysyy orthos 100% rasituksessakin 60 astetta maksimissaan, vaikka samaanaikaan esim. core temp väittää 70 astetta samaanaikaan. Kumpaan softaan nyt oikeesti kannattaa luottaa? Sen puoleen tuo core tempin lämpötila tuntus luotettavammalta et myös everest antaa saman :|, mutta tiedä sitä sitten...
Coretemp näyttää liikaa koska sen käyttämä Tjunction arvo on liian korkea. Ct:llä 105c ja Realtempillä 95c.
eli e8400 tjunction on 95'C, jos real temppiin on uskominen. Core temp sen uskoo olevan 105 [edit] Tollasta settii @ everest forumit eli mihin tässä nyt luottaa? jos mulla on paskana toi lämpömittaus tuolla nii saanko jotenki varmuuden oikeista lämmöistä? tuo teksti murobbstä.. eli ei taia ihan toikaa softa oikeita lämpöjä näyttää? ja tässä viel ossa kuvaan josta selkiää specsejä ja noiden ohjelmien resultsei http://jum8o.wippiespace.com/temppii.jpg
noniin.. sain tilatut osat eilen ja löin ne viimeyönä kiinni koneeseen. Ensimmäinen operaatio oli lyyä näyttikseen uus jäähy ja kotelotuuletin koteloon, kumpiki prosessi onnistui ongelmitta ja tungin osat kiinni. Näyttiksen lämmöt tippuivat selvästi eli ~20'C rasituksessa (80->60). Tämän jälkeen myöhemmin päätin instaa jäähyn uudelleen, purin koko koneen ja nostin emon jäähyineen pöydälle. Kyllähän sen heti huomas, että yks klipsu ei ollu kunnolla lukkiutunu. Ei muuta ku uudet tahnat välii ja asettamaaa sitä uudestaa. Aika tuskaahan se taas oli, varmaan 30min meni siinä säätäessä niiden vitunmoisten klipsujen kanssa, mut menipähän lopulta sit kiinni kunnolla. Tämän jälkeen kasasin koneen uudelleen ja pistin hyrräämään, kone valitti ekaks "CPU changed or unworkable" tästähän vähä säikähin ku en mitää cputa ollu irti repiny. Parin buuttikerran jälkee kone kuitenki suostu windowsiin lopulta menemään. Windows toimi aivan saatanan hitaasti, olin ihan varma et prossu on täysin paskana. Lopulta se heitti bluescreenii ja en kerenny ees lukee mitä siin luki, kun se heitti nii nopee sen rebootin ja nyt oli taas uutta erroria tiedos buutin yhteydes "boot error" tjsp... olin, et mitäköhän vittua? noh about 50 reboot yrityksen jälkeenkään windows ei suostunu käynnistyy, säädin kovoja ja kaikkea muutaki, mikää ei tuntunu auttavan... Lopulta sitte tuli mielee et oiskoha kovot paskana ja heti ku testas ilma niitä nii suostu menee vineemättä biossii etc. Noh, lopuks asensin toiselle uudemmalle kovolle uuen windowsin ja nyt näyttäs skulaavan... lämmötki laskenu jokusen asteen idlessä, pitää tota rasitusta koht tsiigaa eli idle 35'C Real tempin mukaan. [edit] 12min 100% Orthosrasitust anto maksimissaa kokoaja 49-51'C Real tempillä, joten parannusta on tapahtunu
Edelleenkin: ne tapit kyllä menevät niihin reikiin suht vaivattomasti kun vain painat ne oikeassa asennossa niihin reikiin. Noh toivottavasti sait coolerin tukevasti kiinni. Ainakin lämmöt näyttävät nyt paremmilta.