1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

XP asennusongelma SATA-kovalevylle (WD Caviar SE16)

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi Yottabyte 22.02.2008.

  1. Yottabyte

    Yottabyte Regular member

    Liittynyt:
    12.06.2013
    Viestejä:
    2,363
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    en nyt tiedä onko tämä rauta-, vai windows ongelma, mutta joka tapauksessa kasasin nyt tässä koneen johon tuli Western Digital SE16 500gb kovalevy, jonka mukana ei toimitettu mitään, eli paketissa oli vain kovo, ei mitään ohjeita, eikä mitään softaa. Yritin asentaa XP:tä, mutta hetken etsittyään XP:n asennusohjelma valittaa seuraavaa:

    "Windows XP reguires a hard drive volume with at least 543 megabytes (569409536 bytes) of free space. Setup will use part of this space for storing temportary files during installion. The drive must be on a permanently attached local hard disk supported by Windows XP, and must not be compressed one.

    Setup was unable to locate such a drive with the required amount of free space

    Setup cannot continue. Press ENTER to exit"


    ...Niin eli tosiaan mitään ajuria kovon asennukseen (esim SATA ajuria) ei tullut mukaan, emolevyn (Asus P5K SE) mukana ei myöskään tullut käsittääkseni mitään ajuria tähän, enkä löydä Western Digitalin sivuilta tälle mallille ylipäänsä mitään softaa, mitäköhän tässä nyt sitten pitäisi tehdä? Lisäksi toisena kysymyksenä vielä, että tarvitseeko XP aina SATA-ajurin jos sitä ollaan asentamassa SATA-levylle ja onko olemassa universaalia ratkaisua, jos tarvitsee (eli sellaista ajuria joka käy esim. kaikkiin SATA-kovalevyihin, tai osaan niistä)?
     
  2.  
  3. Tuksu82

    Tuksu82 Active member

    Liittynyt:
    20.02.2006
    Viestejä:
    1,485
    Kiitokset:
    19
    Pisteet:
    68
    Tyhmä kysymys, mutta olethan alustanut levyn ennen kun yrität asentaa windowsia?
     
  4. Yottabyte

    Yottabyte Regular member

    Liittynyt:
    12.06.2013
    Viestejä:
    2,363
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    En ole itse tehnyt minkäänlaista alustusta, eikö sitten noita nykyään jo alusteta valmiiksi tehtaalla? Jos minun täytyy alustaa itse niin millä se kannattaa tehdä?
     
  5. Nortti

    Nortti Regular member

    Liittynyt:
    19.06.2004
    Viestejä:
    580
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Käynnistä sen kone WinXP:n asennus-CD:ltä ja formatoi sitten sillä (eli BIOS:ista first boot device CD/DVD-ROM).

    CD koneeseen ja kone uudelleen käyntiin jolloin se käynnistyy siltä asennus-CD:ltä.
     
    Viimeksi muokattu: 22.02.2008
  6. Yottabyte

    Yottabyte Regular member

    Liittynyt:
    12.06.2013
    Viestejä:
    2,363
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Pääseekö XP asennuslevyllä tuohon vaiheeseen, jos levy ei tunnista koko asemaa, ainoa kohta joka minulla ei ole asennusohjelmassa täysin automaattinen on se kohta jossa kysytään että missä ovat asennustiedostot (en kylläkään käytä CD:tä vaan USB-tikku-asennus-viritystä, ongelma voi olla myös siinä, mutta en usko, koska yleensä ihmiset ovat päässeet kyllä asennusvaiheeseen USB tikullakin)
     
  7. MissBlue

    MissBlue Regular member

    Liittynyt:
    11.10.2004
    Viestejä:
    982
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Käypä koneen BIOS-asetuksista laittamassa se SATA-väylän kovo IDE-yhteensopivaksi, voipi olla esim. nimellä compatible mode. XP ilman mitään SP2:sta ei tunnista SATA-levyä, jos emon SATA-ohjain on vähänkään eksoottisempi. Kun XP on sisällä, niin hae emon valmistajan sivuilta SATA-ohjaimen XP-ajuri ja masenna se. Sen jälkeen voit koettaa BIOS:sta asettaa taas väylän tyypiksi enhanced tms.
     
  8. Yottabyte

    Yottabyte Regular member

    Liittynyt:
    12.06.2013
    Viestejä:
    2,363
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Tässä manualissa on kyllä että emo käyttää oletusarvoisesti ilmeisesti jonkintyyppistä "Marwell IDE Control"-juttua joka perjaatteessa configuroi SATA-asemat IDE-asemina, mutta voin kyllä koittaa säätää näitä jotain, "SATA Configuration" vois koittaa laittaa sille "Compatible"-asetukselle ja tarkistan nämä muutkin SATA-säädöt. Palaan kohta kertomaan mitä seurasi...
     
  9. Yottabyte

    Yottabyte Regular member

    Liittynyt:
    12.06.2013
    Viestejä:
    2,363
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    ei lähteny tolla toimimaan, mutta nyt huomasin tämmösen jutun, BIOS sanoo käynnistyksen yhteydessä näin:

    "Marvell (-numerosarja, ilmeisesti versio-) Adapter1.
    BIOS VERSION (numerosarja, BIOS:n versio)

    Disk Information:
    No Hard disk is detected!"

    Eli voisko vika jopa ehkä olla mun kiintolevyssä, BIOS kumminki tunnistaa kiintolevyn siinä mielessä, että BIOS:ssa se on listattu ja sen tiedot näkyy. Lisäksi käynnistyksen ja sammutuksen aikana HDD-valokin pariin otteeseen välähtää. BIOS antaa tän "Marvell"-viestin käynnistyksessä:

    a) jos painaa DEL, eli menee BIOS setuppiin, ni just ennen kun pääsee sinne setuppiin ja se hakee kaikkien laitteiden tiedot ni tää teksti tulee screeniin

    b) sillon ku pitäs käynnistää järjestelmä, jollaista ei siis vielä ole tällä koneella. Sillon tää teksti myös tulee screeniin
     
  10. Kakikello

    Kakikello Active member

    Liittynyt:
    15.10.2007
    Viestejä:
    1,116
    Kiitokset:
    22
    Pisteet:
    68
    Pääset siis biossiin?
    Jos pääset niin tee usb tikusta "1ST boot device" ja käynnistä kone uudelleen, nyt käynnistyessä koneen pitäisi kysyä että bootataanko sieltä minkä asetit biosista. Siihen enter ja sit vaan eteenpäin ja tosiaankin pitää se levy formatoida, mut se menee samalla kunhan vaan saat käyttiksen asennuksen alkamaan.
     
  11. Yottabyte

    Yottabyte Regular member

    Liittynyt:
    12.06.2013
    Viestejä:
    2,363
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    no jos mä pääsen XP asennusohjelmaan, ni kyllähän mä sillon pääsen biosiinki, koska mun on ollu pakko jo laittaa USB tikku 1st. boot device jos oon kerran oon kato asennusohjelman sieltä käynnistäny, ei ole ongelmana se etten saisi asennusohjelmaa käyntiin, vaan ongelma on se ettei asennusohjelma tunnista kunnolla kovoa. Voiko muuten olla ettei asennusohjelma juuri siksi tunnista kovoa, koska kovo ei ole nyt 1st. boot device
     
  12. Kaskii

    Kaskii Member

    Liittynyt:
    29.01.2008
    Viestejä:
    73
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Anteeksi jos keskeytän, mutta jos koneessasi on esim 2 SATA kaapelin paikkaa? Niin koita vaihtaa se kaapeli siihen toisee paikkaan, jos se kerran ei tunnista kokolevyä =).
     
  13. Yottabyte

    Yottabyte Regular member

    Liittynyt:
    12.06.2013
    Viestejä:
    2,363
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    eipä tuo nyt keskeytys ollut, mutta harmi kyllä olen jo kokeillut, koneessa on neljä paikkaa, olen kokeillut niissä kahdessa jota ehdotettiin, toiseen SATA-paikka pariin (paikat 3 ja 4) kytkemistä ei suositeltu, mutta ei kielletykään, kannattaakohan niitäkin kokeilla.

    Lisäks jos joku tietää kovalevyn testausohjelmia (jotka testaa että onko siis kovo kunnossa) nii kertokaa. Semmonen ohjelma pitäs olla että lähtee käyntii muistitikulta, eikä luonnollisesti tartte käyttistä, vinkit tervetulleita!
     
    Viimeksi muokattu: 22.02.2008
  14. Nortti

    Nortti Regular member

    Liittynyt:
    19.06.2004
    Viestejä:
    580
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
  15. Yottabyte

    Yottabyte Regular member

    Liittynyt:
    12.06.2013
    Viestejä:
    2,363
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Meinaatko Nörtti että johtuis muistitikku-virityksestä
     
  16. chatboy

    chatboy Regular member

    Liittynyt:
    10.02.2006
    Viestejä:
    373
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kiitos vinkkistä! Yritin asentaa winxp win7 tilalle. Jostain syystä winxp asennus ei tunnista kiintolevyä. Vinkistä menin biosiin asettaa IDE-väyläksi. Sen jälkeen winxp asennus alkoi mennä niinkuin pitäisi.
     
  17. BforeDusk

    BforeDusk Senior member

    Liittynyt:
    15.09.2006
    Viestejä:
    6,570
    Kiitokset:
    7
    Pisteet:
    118
    Muistaakseni edes SP2 ei riitä xp:ssä että tunnistaa sata kovon.
    1) Imutat sata ajurit emon sivulta ja F6 asennuksen alussa ja annat disketillä ne ajurit. (usb-tikku / cd ei käy.)
    2) 'Käyttäjien tekemät oppaat' osiossa on SP3 ymmpäys xp:cd:hen. Samaisessa ohjeessa on sata ajurien ymppäys cd:lle.
    3) Asennetaan kovo ide-moodissa ja lisätään sata ajurit myöhemmin ja pannaan biosista kovo sata tilaan.
     

Jaa tämä sivu