"System is running in fail-safe state". Tämä ilmoitus tulee näytölle heti kun koneen pistää käyntiin. Sen voi ohittaa F1-painikkeella ja kone käynnistyy ihan normaalisti. Toimintakin tuntuu olevan ihan ok. Laitehallinnassa kaikki ok. Taustaa asialle. Kokosin koneen käytetylle emolevylle jossa oli prossu ja muistit paikoillaan. Lisäsin siihen siis vaan näytönohjaimen (uusi), cd- ja dvd-aseman (käytettyjä), lisäksi tietysti kiintolevyn (uusi), ja varmuuden vuoksi vanhasta koneesta vielä korppuaseman. Käyttöjärjestelmä on Win XP pro SP2 engl. Onko ongelma jossain biosissa vai muualla? Biosissa olen ajanut toiminnon optimaaliset asetukset ja olenpa vielä yrittänyt varulta resetoida emolta jumppereillakin biosin. Tuloksetta.. Asiaa on yritetty selvittää ja biosin asetukset on läpi käyty jollain tapaa. Laitteistot toimivat ok. Onko kukaan törmännyt vastaavaan ongelmaan tai osaako joku muuten vain auttaa? En oikein tiedä mitä tarkempia tietoja pitäisi vielä antaa. Varulta emon tyyppi: Abit AN8 SLI.
Mietin tässä että halusitko suomennosta tuolle herjalle? Näyttäisi siltä että koneesi toimii vikasietotilassa. Saatko käynnistäessä muutettua vikasietotilan pois?
En halunnut suomennosta, vaan pyytäisin neuvoja jos jollain on käynyt samalla tavoin. Ongelma on lähinnä häiritsevä sillä joka kerta kun koneen käynnistää tulee heti tuo ilmoitus. Siitä pääse kyllä ohi kun painaa F1-painiketta ja kone käynnistyy ja toimii täysin normaalisti, mutta ärsyttää painaa joka kerta sitä. Epäilen että ilmoitus liittyy biosiin. Mutta en vaan itse hoksaa mikä siellä herjaa.. kyselty kyllä on muiltakin vaan vielä ei ole ratkennut.
Tossa vaihheessa tuleva ilmo ja F1 näppäin kertoo, että Bios ilmo. Emon manuaalista kannattais lukea, kun säättää biosia. Sisällys luettelossa on Load Fail-Safe defaults, siis yksi "välilehti" Biosissa. En jaksa 104 sivuista manuskaa alkaa selaamaan. Ja sun oppimisen kannaltakin on parempi, että luet itse manuskasta, mitä toi Fail-Safe tila on ja mistä se pois kytketään. Opit myös muuttamaan oikeat asetukset itsellesi, se jumpperi bootin jälkeen. Jos paperi manuaalia ei ole, niin Abitin sivuilta supportista minäkin ton just latasin. Ja googlettamalla emon tyyppin näin mikä prossukanta jne. siinä, kun Abitilla tuki menee niin. Saatoit valita just viereisen, fail-safen.