1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Xbox 360 & Mirai DTL-632E500 ongelmia

Viestiketju Xbox 360 -osiossa. Ketjun avasi Lelson 03.01.2008.

  1. Lelson

    Lelson Member

    Liittynyt:
    03.01.2008
    Viestejä:
    2
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Ärsyttää olla tietämätön aloittelija, mutta kaikki on sellaisia jossakin vaiheessa.
    Olen tässä yrittänyt opiskella alaan liittyviä juttuja, mutta informaatiota on vähän liikaakin ja sen sisäistämiseen menee aikaa. Xbox 360 minulla on tähän asti ollut kiinni joko Viesonicin pienessä laajakuvanäytössä tai 28" Panasonicin CRT-televisiossa. Nyt päätin ostaa ja ostinkin Mirain DTL-632E500, koska halusin hieman paremman pelinäytön itselleni verrattuna tuohon pieneen tietokonenäyttöön ja crt ei luonnollisesti tue suurempia resoja.

    Tv ulos pahveista ja jalustalle omalle paikalleen ja virta päälle. Kaikki näytti olevan kunnossa, onneksi. Ei kuolleita pikseleitä (ainakaan minun silmieni mukaan), enkä huomannut muutakaan erikoista, kunnes päätin testata Xbox360:n liittämistä kyseiseen televisioon.

    Xboxissani ei ole HDMI-liitintä, eli se ei ole aivan uusin malli. Liitin sen sitten VGA/HD/AV-kaapelilla tuohon Miraihin. Xboxin asetuksista oli päällä 1366 x 768 resoluutio, mutta jo Dashboardilla liikkuessa sivulta toiselle huomaa ruudun keskiosan yläpuolella, varsinkin ruudun laidoissa sellaista "repeämistä". Kuva ikäänkuin halkeaa vaakasuunnassa, mutta palaa normaaliksi yhtä nopeaa kuin ilmestyykin. Sitten laitoin testiksi sisään ensimmäisen DVD-elokuvan joka sattui käsiin ja se oli LoTRin ensimmäisen osan extended versio. Ikäväkseni huomasin, että elokuvaakin katsoessa samaa repeämistä tapahtuu, ja käytännössä jatkuvasti. Vaikutti siltä, että mitä enemmän/nopeampaa liikettä ruudulla oli, sitä enemmän repeilyä tapahtui. Tämän jälkeen testasin pelata Bioshockia, sama ongelma.

    Päätin kokeilla seuraavaksi tuota boksin mukana tullutta komposiitti AV-kaapelia, meniköhän nimi nyt oikein :D. Tämän myötä laski toki resoluutio, koska sen kautta ei HD-hommelit hoidu. Kuvan repeily katosi täysin kaikista kolmesta eri paikasta joissa se aikaisemmin ilmeni (dvd-elokuva, peli, dashboard). En kuitenkaan saanut tällä kaapelilla näkymään Pal-60 modea normaalisti. Värit olivat ihan sekaisin ja kuvan tarkkuuskin taisi olla huonompi. Eli piti laittaa takaisin Pal-50 ja sillä se on tälläkin hetkellä. Eli mikähän tässäkin on vikana.

    Seuraavaksi testasin liittää PC:n Miraihin vga-kaapelilla. Jostakin syystä repeilyä ei esiinny PC - Mirai välillä, vaikka Xbox 360 - Mirai esiintyy. Noh hyvä niin, yksi huoli vähemmän.

    Eli tiivistettynä nyt on 2 ongelmaa. En saa siis teräväpiirtoa käyttöön Xboxilla, jos käytän tuota Miraita näyttönä (Viewsonicin 19" se mielestäni toimi) ilman tuota kuvan hajoamista. Toinen ongelma on, ettei Pal-60 toimi kunnolla. Eikös jokainen vähänkään uudempi tv tue Pal-60:stä?

    Googlettelin tuota vga-ongelmaa ja ainakin termillä "screen tearing" löytyi samansuuntaisia ongelmia jonkin verran, mutten saanut mikään faktaa irti mistään, pelkkää arvailua. Vika tuskin on tv:ssä, koska VGA kuitenkin toimii, kun PC:n kovalevyltä pistää videomateriaalia pyörimään Mirain ruudulle.
     
  2.  
  3. vapatius

    vapatius Regular member

    Liittynyt:
    04.12.2005
    Viestejä:
    190
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Siis oletko kokeillut XO:n mukana tullut komponentti-kaapeli, jolla saat hd-kuvan? Siis ne kuusi liitintä (tosin viisi laitetaan vain kiinni). Kokeileppa sillä.
     
  4. Lelson

    Lelson Member

    Liittynyt:
    03.01.2008
    Viestejä:
    2
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Taidan olla uskomattoman nolo jätkä. En itsekään ymmärrä miten voi missata kaapelin 3 liitintä. Mulla siis todellakin on komponentti-av kaapeli. Luulin, että mun kaapelissa on vain 3 liitintä ja että se olis komposiitti-av tai jotain. Olin kaiken lisäksi laittanu scart-adapteriin 3 noista liittimistä,eli punaisen, valkoisen ja keltaisen ja pelannut tällaisella systeemillä crt tv:n kautta jo kohta vuoden hahah :) 3 liitintä roikkui siis toimettomana ja jostakin syystä en nähnyt niitä, vaikka ehdin tuossa jo vaihdella VGA-kaapelin ja tuon välillä pari kertaa. Taitaa olla aika tutkituttaa silmät ja ja samalla koko pää. Kaiken lisäksi ehdin jo luulla, että mua on ehditty kusettaa jälleenmyyjän toimesta, komposiitti-av komponentti-av:n tilalta Premium boksissa!

    Okei, revin tuon scart adapterin tuosta nyt pois ja kytkin 5 johtoa Mirain taakse Mirain ohjekirjan neuvon mukaan. Keltainen liitin jäi yli. X0 päälle ja menoksi. Kaikki näytti hyvältä, sain jopa Pal-60 päälle ja kunnon reson, eikä sitä ruudun repeilyä enää näkynyt! MUTTA missä ovat värit? Nyt kaikki näkyy mustavalkoisena. Todennäköisesti jälleen joku idioottimainen moka, mutta asia voisi nopeutua jos joku neuvoisi :) Yriteenpä googletella vastaus tässä seuraavaksi.

    edit: Okei asia kunnossa. Otin johdot irti Mirain takaa ja pistin takas, ilmesesti perinteinen "liittimet huonosti kiinni" -moka. Pitää vielä testailla elokuvien ja pelin kanssa, että näkyykö ruudun repeämistä enää. Toivottavasti ei. Ainakin Dashboard toimii hyvin.
     
    Viimeksi muokattu: 04.01.2008
  5. finck

    finck Regular member

    Liittynyt:
    10.12.2004
    Viestejä:
    218
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    mites on pelittänyt? kiinnostaisi kuulla lisää mielipiteitä tästä.
     

Jaa tämä sivu