1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Telewell TW-EA200 ja D-LINK DI-514 eivät kohtaa

Viestiketju WLAN ja lähiverkot -osiossa. Ketjun avasi plikpaur 25.03.2007.

  1. plikpaur

    plikpaur Member

    Liittynyt:
    20.06.2005
    Viestejä:
    3
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Niin, minulla on ongelma. Hommasin tuollaisen D-Linkin switchin, kun alunperin oli tarve vain saada XBOX kiinni verkkoon niin, ettei tarvitsisi aina riepoa koneen piuhaa irti modeemista. Nyt tarve on vain lisääntynyt, kun työläppärissä olisi WLAN, sitä olisi mukava päästä hyödyntämään kanssa.

    Mutta, en saa tuota switchiä asennettua mitenkään. Ensin löin sen vaan ohjeitten mukaan tuohon väliin ja näpyttelin nappia velhon ohjeitten mukaan. Ei toiminut. Nyt resetoin modeemin asetukset ja sitten taas kytkin kiinni - ei.

    ISP on Sonera, modeemia olen koettanut sekä siltaavassa että reitittävässä tilassa, switchin asetuksista olen kokeillut internetyhteyden tyyppinä Dynamic IP Addressia ja PPPoE:ta, mutta mikään ei muuta tilannetta: modeemin ja switchin välillä ei tapahdu mitään. Kone kyllä tunnistaa, koska johto on kiinni ja koska ei, mutta switchin ollessa kytkettynä en saa edes pingattua mitään siitä eteenpäin. Switchin merkkivaloista WAN-valo, jonka pitäisi palaa ei pala kuin resetoidessa, muulloin se ei edes vilkahda.

    Onko jotakin, mitä olen tehnyt väärin tai unohtanut? Vai maalaanko switchin vihreäksi ja heitän järveen? Ja minä kun luulin, että sen kotiverkon tekemisessä ne hermot vasta menisivät...
     
  2.  
  3. Lihi

    Lihi Regular member

    Liittynyt:
    17.01.2007
    Viestejä:
    232
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Eli modeemisi toimii... lähdetään siitä liikkeelle.
    Modeemin asetukset saavat olla niinkuin ne nyt on, kun se kerran yhteys toimii.

    Sitten siihen switchiin.. Ei nyt ihan vielä kannata siitä kalan pyydystä tehdä. :D
    Se pitäisi asettaa siltaavaan tilaan, jotta kaikki siihen kytketyt koneet saavat IP osoitteen modeemilta.
    Internet yhteyden tyypillä ei ole mitään valiä, koska kytkin hoitaa vain sisäverkon reititykset. Modeemi hoitaa sitten tuon internet liikenteen.
    Kannattaa varmaankin resetoida reititin tehdas asetuksille(jos olet sattumalta muuttanut jotain asetuksia) ja sitten vain asettaa se siltaavaan tilaan.
     
  4. plikpaur

    plikpaur Member

    Liittynyt:
    20.06.2005
    Viestejä:
    3
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    En parhaalla tahdollanikaan löytänyt reitittimen asetuksista mitään siltaavaan tai reitittävään viittaavaa. Resetoin sen ja kävin läpi jokaisen asetuksen, miettien mikä voisi olla siltaamiseen liittyvää. Ei vaan tullut vastaan.

    Sitten muistelin kaikkea, mitä olen googlaamalla löytänyt aihetta koskien tai edes sivuten. Jossakin joku kertoi kytkeneensä piuhat kokeeksi "väärin päin" eli modeemista tulevan piuhan LAN-reikään ja koneelle menevän WAN-reikään. Mielestäni olin tuotakin kokeillut jo joskus aikaisemminkin, mutta ajattelin että what the heck, kokeillaan nyt vielä kerran kaikkea mahdollista. Ja BINGO! Kun näin tein, syttyi tuo aiemmin mainitsemani WAN-valo ensi kerran palamaan. Tässä vaiheessa olin jo muistaakseni ajellut asennusvelhoakin, joten switchi ei ollut enää tehdasasetuksissaan. Sitten vaihdoin piuhat päikseen, WAN-valo jatkoi palamistaan ja sen jälkeen homma yhtäkkiä toimi.

    Tästä tarinasta tuskin kenellekään on mitään apua, eikä kukaan varmaan minullekaan pysty selittämään, mitä tapahtui. Minä kuitenkin seurailen, toimiiko yhteys vai oliko tämä vain hetken huumaa - WLANia en vielä päässyt testaamaan, kun läppäri ei ollut eilen illalla mukana kotona. Täältä ehkä tähän - tai sitten huudan apua vihreän maalipurkin avaamiseen...
     

Jaa tämä sivu