Rupesin tuossa miettimään kun Oblivionin grafiikka-asetuksia säädin, että mitä tämä "Vertical sync"- asetus oikein tekee? Samaan syssyyn sitten muittenkin pelien asetuksia katselin ja monissa on tämä säätö. Oblivionissa en huomannut asetuksen tekevän mitään, suositus asetuksena se on kuitenkin päällä. F.E.A.R.:issä taas asetuksen pois ottaminen tuo huomattavaa parannusta fps:ään, mutta taaskaan en huomannut kuvanlaadussa enkä grafiikassa mitään muutoksia. Sama juttu oli Quake 4:ssa, Doom 3:ssa ja Far Cry:ssa, ei mitään eroa sillä oliko asetus päällä vai ei, paitsi pieni lisä fps:ään sen pois ollessa. CS: Sourcessa asetuksen "Wait for vertical sync" pois ottaminen parantaa fps:ää, mutta siinäkään en huomannut grafiikassa muutoksia. Eli kysymys kuuluu, mitä tämä asetus ylipäätään tekee ja kannattaako sitä pitää päällä, vai ei..?
http://en.wikipedia.org/wiki/Vertical_synchronization Yleensä parantaa FPS:ää, kannattaa ehdottomasti pitää poijes päältä.
Eli ilmeisesti mikäli ei esiinny mitään häiriöitä tai muita sellaisia niin asetus kannattaa pitää pois päältä, vaikka jokin sovellus sitä suosittelisikin käyttämään? Jossakin luki, että asetus määrittää ruudunpäivitysnopeuden näytön Hz:n mukaan, mutta itselläni fps nousi asetuksen ollessa päällä reilustikin korkeammalle, kuin mitä näytön Hz- lukema on. Vaikuttaako asetukseen siis se, onko käytössä litteä- vai "tavallinen" näyttö? Ite käytän litteää.
Kyllä se mulla ainakin rajotti juuri siihen näytön virkistystaajuuteen sen fps:än, ja mulla on littu näyttö.