AfterDawn logo

Apple uhoaa – Arpa on heitetty

Manu Pitkänen Manu Pitkänen
7 kommenttia

Applen toimitusjohtaja Tim Cook valoi osakkeenomistajiin tulevaisuudenuskoa kehumalla yhtiön nykytilaa ja tuotekehityksessä olevia tuotteita yhtiökokouksen aikana. Cookin mukaan arpa on nyt heitetty ja tulevaisuuden tuotteiden siemenet on kylvetty.

Cook lupasi yhtiökokouksessa, että kehityksessä olevat tuotteet tulevat ällistyttämään osakkeenomistajat aikanaan. Odotukset on siis viimeistään nyt hilattu korkealle ja Applen odotetaan myös lunastavan ne. Cook ei luonnollisestikaan vielä paljastanut mistä tuotteista osakkeenomistajien tulisi olla tarkalleen ottaen innoissaan. Vaihtoehtoja on tietysti monia: itsestään ajava auto, AR-lasit tai Applen nykyisen tuotevalikoiman päivitetyt versiot.

Yhtiökokouksen aikana Cook kuitenkin paljasti sen, että Apple Watchin ja AirPods-kuulokkeiden pitkän aikavälin roadmap vaikuttaa hyvin lupaavalta.

Applen tavoitteena on kaksinkertaistaa palveluliiketoiminnan liikevaihto vuoden 2016 tasosta vuoteen 2020 mennessä. Yhtiö uskoo pystyvänsä tähän.


7 KOMMENTTIA

Sierra1171/7

Tuo ei merkkaa kyllä yhtään mitään. Se pitää vaan osakkeenomistajat uskollisina ja osakkeen kalliina.
Cook on aiemminkin sanonut (noin 4 vuotta sitten) että tulossa on tuotteita jotka ällistyttävät ihmiset.

_Kk_2/7

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Sierra117:

Tuo ei merkkaa kyllä yhtään mitään. Se pitää vaan osakkeenomistajat uskollisina ja osakkeen kalliina.
Cook on aiemminkin sanonut (noin 4 vuotta sitten) että tulossa on tuotteita jotka ällistyttävät ihmiset.

Tuleekin mielenkiintoista nähdä miten Apple vastaa Samsungin luomaan haasteeseen kokonäytön puhelimesta. Tietysti tuo on maku kysymys, mutta käsittääkseni moni kehunut Samsungin ratkaisua paremmaksi/hienommaksi.

iPhonen aiempaa huonompi menestys kuitenkin käsittääkseni syy miksi Apple otti turpiinsa markknioilla (saa toki korjata jos olen väärässä).

Lisäksi tuo Cookin strategia luoda aina isompaa bisnestä ihmeellisempien tuotteiden sijaan ei ainakaan omasta mielestäni pitkällä aika välillä ole niin hyvä, kuin Jobsin innovaatiot, jotka Applen aikanaan nostivat mobiilimaailman ykköseksi.

pentsu3/7

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti _Kk_:



iPhonen aiempaa huonompi menestys kuitenkin käsittääkseni syy miksi Apple otti turpiinsa markknioilla (saa toki korjata jos olen väärässä).

No mä en tiedä onko tämä korjaus kun en tiedä mihin viittaat tuolla "aiempaa huonommalla menestyksellä" mutta Apple rankattu maailman 4. arvokkaimmaksi yritykseksi ja maailman arvokkaimmaksi brändiksi. Mutta kyllä, toimitusjohtajan tärkein tehtävä on pitää sijoittajat tyytyväisinä.

_Kk_4/7

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti pentsu:

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti _Kk_:



iPhonen aiempaa huonompi menestys kuitenkin käsittääkseni syy miksi Apple otti turpiinsa markknioilla (saa toki korjata jos olen väärässä).

No mä en tiedä onko tämä korjaus kun en tiedä mihin viittaat tuolla "aiempaa huonommalla menestyksellä" mutta Apple rankattu maailman 4. arvokkaimmaksi yritykseksi ja maailman arvokkaimmaksi brändiksi. Mutta kyllä, toimitusjohtajan tärkein tehtävä on pitää sijoittajat tyytyväisinä.

Tuolla siis viittasin siihen, että iPhonen myyntimäärät ovat kääntyneet laskuun juurikin ylihinnoittelun takia (vaikkakin huomion arvoisa seikka on se, että liike voitto ei käsittääkseni juuri ole muuttunut koska nämä uudet luurit maksavat enemmän). Ihmiset eivät enää osta päälle 1k€ luuria, jossa ei ole oikeastaan mitään ihmeellistä edellis vuoteen verrattuna (pl Apple fanit, joille kelpaa mikä tahansa missä on Applen logo) ja juuri siksi väittäisin, että pidemmän päälle on parempi innovoida uutta ja ihmeellistä (kuten Jobs teki aikanaan) sen sijaan, että nostetaan luurin hintaa ja näin yritetään tasoittaa tappioita, jotka tulevat myyntimäärien vähenemisestä.

pentsu5/7

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti _Kk_:

väittäisin, että pidemmän päälle on parempi innovoida uutta ja ihmeellistä (kuten Jobs teki aikanaan) sen sijaan, että nostetaan luurin hintaa ja näin yritetään tasoittaa tappioita, jotka tulevat myyntimäärien vähenemisestä.

Veit sanat suustani. Oli kyseessä sitten puhelin tai perunankuorimaveitsi, niin kehitys ja uudet innovaatiot ovat menestyksen tae (useimmiten)

_Kk_6/7

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti pentsu:

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti _Kk_:

väittäisin, että pidemmän päälle on parempi innovoida uutta ja ihmeellistä (kuten Jobs teki aikanaan) sen sijaan, että nostetaan luurin hintaa ja näin yritetään tasoittaa tappioita, jotka tulevat myyntimäärien vähenemisestä.

Veit sanat suustani. Oli kyseessä sitten puhelin tai perunankuorimaveitsi, niin kehitys ja uudet innovaatiot ovat menestyksen tae (useimmiten)

Näinhän se on, vaikkakin valitettavasti nykyisin ilmeisesti arvostetaan bisneksen tekijää enemmän, kuin innovaatioita. Onneksi suurin osa ihmisistä osaa kuitenkin äänestä lompakollaan, joka osaltaan edesauttaa jälkimmäisen kehitystä. Ihmisiä kun ei voi kusettaa ikuisesti (ainakaan suurinta osaa).

arivesa7/7

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti _Kk_:

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti pentsu:

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti _Kk_:

väittäisin, että pidemmän päälle on parempi innovoida uutta ja ihmeellistä (kuten Jobs teki aikanaan) sen sijaan, että nostetaan luurin hintaa ja näin yritetään tasoittaa tappioita, jotka tulevat myyntimäärien vähenemisestä.

Veit sanat suustani. Oli kyseessä sitten puhelin tai perunankuorimaveitsi, niin kehitys ja uudet innovaatiot ovat menestyksen tae (useimmiten)

Näinhän se on, vaikkakin valitettavasti nykyisin ilmeisesti arvostetaan bisneksen tekijää enemmän, kuin innovaatioita. Onneksi suurin osa ihmisistä osaa kuitenkin äänestä lompakollaan, joka osaltaan edesauttaa jälkimmäisen kehitystä. Ihmisiä kun ei voi kusettaa ikuisesti (ainakaan suurinta osaa).

Vanha viisaus kuuluu: Kaikkia voi sumuttaa jonkinaikaa, joitakin kaikenaikaa, mutta ei kaikkia kaikenaikaa. Kuluttajat oppii vaatimaan rahalle vastinetta. Emblemi ei ole substanssia, ainoastaan pelkkä kuva.

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT