Windows Phone -käyttäjä? Pian sovelluksia ei voi enää ladata, eikä päivittää

12
Petteri Pyyny

Windows Phone -käyttäjä? Pian sovelluksia ei voi enää ladata, eikä päivittää
Microsoft on ilmoittanut, että Windows Phone 8.1 -käyttöjärjestelmän sovelluskaupan tuki lakkaa 1. heinäkuuta, 2019. Tämän jälkeen sovelluksiin ei tule enää lainkaan päivityksiä, eikä mitään sovelluksia voi enää ladata puhelimeen lainkaan.

Jo aiemmin, lokakuun 31. päivä tänä vuonna, Microsoft sulkee kokonaan uusien sovellusten lisäämismahdollisuuden sovelluskehittäjiltä. Tämän jälkeen Windows Phone 8.1:lle tai sitä vanhemmille tarkoitettuja uusia sovelluksia ei yksinkertaisesti enää ole mahdollista tehdä tai jaella.

Viimeinen niitti Windows Phone 8.1 -alustalle isketään, kun alustan virallinen tuki loppuu Microsoftin osalta 1.7.2023. Tuohon on toki teknologiamaailmassa aikaa vielä pieni ikuisuus, joten todennäköisyys, että alustaa kukaan enää tuolloin käyttäisi, on varsin marginaalinen.

Muutokset eivät koske Windows Mobile 10 -käyttöjärjestelmää, johon osan Windows Phone -puhelimista on voinut päivittää. Kympin osalta sovelluskauppa toimii edellämainittujen päivämäärien jälkeenkin. Asiasta uutisoi MSPoweruser.


Tilaa Puhelinvertailun uutiskirje!

Lähetämme noin kerran viikossa uutiskirjeen, joka sisältää viikon ajalta tärkeimmät uutisemme.

Tilaamalla uutiskirjeemme hyväksyt sääntömme ja tietosuojakäytäntömme.

Parhaat kännykkätarjoukset

Xiaomi 13 Pro – hinta laskenut -33%

Xiaomi 13 Pro
1115 € RDE.FI
1252 € CDON
1299 € Proshop

Alin hinta viikko sitten: 1676 €

Oppo A38 (4G) – hinta laskenut -20%

Oppo A38 (4G)
99 € Veikon Kone
116 € RDE.FI
139 € Euronics

Alin hinta viikko sitten: 124 €

Oppo Reno 7 5G – hinta laskenut -17%

Oppo Reno 7 5G
333 € RDE.FI

Alin hinta viikko sitten: 398 €

Motorola Lenovo ThinkPhone – hinta laskenut -12%

Motorola Lenovo ThinkPhone
539 € Proshop
557 € RDE.FI
950 € Dustin Home

Alin hinta viikko sitten: 633 €

Kommentit (12)

Derwatt
Derwatt

1

Windows Phonea koskevassa huonossa uutisessa ei ole mitään uutta. Puhelin on ollut täysi paska from Day One. Dna lupaa hyvittää toimivasta kännykästä kunnon korvauksen joka Lumian kohdalla on tänä päivänä 2 (kaksi) euroa. Hip Hei Hurraa! Ostin Lumiani Elisalta aikoinaan jollain viidelläsadalla eurolla, mikä varmaan tarkoittaa, että kohtaloni on sidottu Windows Phoneen vielä kauan aikaa. Elisaa en valitettavasti voi moittia sillä minä itse nimenomaan halusin Windows Phonen. Ajattelin, että kirjoitan siihen näppärästi kuolemattomia tekstejäni, jotka voin näppärästi siirtää läppärille. Niin myös tein ja hyvin toimi. Miksi siis kutsun Windows Phoneani täydeksi paskaksi, vaikka se on tehnyt juuri sitä mitä olen halunnutkin? En tiedä, jokin vain minussa sanoi, että Windowsia pitää haukkua, jos haluaa olla trendikäs. Anteeksi Windows. Olen kiitollinen, että Windows Phonessani ole ollut kertaakaan mitään vikaa, vaan se on toiminut moitteetta koko ajan. Entä ne Appsit? Mitä niistä? En aio ostaa niitä jatkossakaan. Kaikki on hyvin.

Vastaa
AhKeefas
AhKeefas

2

Ostin viime vuonna muutamia Windows-puhelimia.

Käytetty Nokia Lumia 1020 on WP 8.1 laite,
enkä aio päivittää uuteen Mobile kymppiin,
koska ohjelmisto juuri tähän on parempi wanhassa.

Isoäiti kinuaa pienempää puhelinta,
joten hän joko saa juuri tuon laitteen
tai sitten Alcatel Idol 4S for Windows puhelimen,
jonka mukana oli paketissa juuri sopivat 3D-lasit.

Koko tusina kokoelmassani on kestänyt hyvin.
Droidi on ollut rinnalla 2012 alkaen.
Yleensä käytän selainta enkä appeja,
joten 2019 Windows Phone 8.1 KAUPAN lopetus on ok.

10 kpl Windows Mobile 10 Lumiaa ja "klooneja"
jatkavat pitkälle 20-luvulle.
Katsotaan sitten milloin viimeinen kipinä sammuu.

KAUPAN tuen lakkauttaminen ei tapa puhelinta.
Android "Nokiaa" (HMD) saa joka sitä haluaa.

Vastaa
Erlemmayer
Erlemmayer

3

Lumiaan kohdistui kummallinen parjauskampanja alusta asti. Olen ollut todella tyytyväinen Lumiaani ja sen vakaaseen ja erittäin selkeään käyttöjärjestelmään 8.1.
Nykyään aktiivikäytössä on Android -puhelin, mutta en ole siihen kovin ihastunut. Jotenkin epävakaa ja varsin sekava. Soveltunee parhaiten koululaisille, jotka tykkää tehdä Androidilla erilaisia temppuja.
Surullinen olen hyvän Lumian hautaamisesta.

Vastaa
perhana
perhana

4

Tuo parjauskampanja ja sen jatkuminen on hyvin havaittavissa myös tämänkin uutisen otsikossa josta saa vaikutelman että sovelluskaupan lopettaminen koskisi kaikkia windows-puhelimia vaikka sitten itse jutusta kyllä selviääkin asian koskevan vain vanhempaa 8.1 versiota.

Vastaa
Anonyymi käyttäjä
kalleOrava (vahvistamaton)

5

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti perhana:

Tuo parjauskampanja ja sen jatkuminen on hyvin havaittavissa myös tämänkin uutisen otsikossa josta saa vaikutelman että sovelluskaupan lopettaminen koskisi kaikkia windows-puhelimia vaikka sitten itse jutusta kyllä selviääkin asian koskevan vain vanhempaa 8.1 versiota.

Jännä, että mobiili.fi teki ihan vastaavanlaisen päätöksen sotkea otsikossa homman koskevan kaikkia Windows puhelimia. Saataisiinkohan tällä viimeisetkin vastarannan kiisket vaihtamaan puhelintaan?

Vastaa
dRD
dRD

6

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti perhana:

Tuo parjauskampanja ja sen jatkuminen on hyvin havaittavissa myös tämänkin uutisen otsikossa josta saa vaikutelman että sovelluskaupan lopettaminen koskisi kaikkia windows-puhelimia vaikka sitten itse jutusta kyllä selviääkin asian koskevan vain vanhempaa 8.1 versiota.

Windows Phone kuolee, mutta Windows Mobile 10 jää henkiin, eli otsikossa ei ole sinänsä mitään väärin..?

Vastaa
perhana
perhana

7

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti dRD:

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti perhana:

Tuo parjauskampanja ja sen jatkuminen on hyvin havaittavissa myös tämänkin uutisen otsikossa josta saa vaikutelman että sovelluskaupan lopettaminen koskisi kaikkia windows-puhelimia vaikka sitten itse jutusta kyllä selviääkin asian koskevan vain vanhempaa 8.1 versiota.

Windows Phone kuolee, mutta Windows Mobile 10 jää henkiin, eli otsikossa ei ole sinänsä mitään väärin..?

Juu eihän siinä kirjaimellisesti tulkiten mitään väärin ole, sen aiheuttama mielikuva vain on harhaanjohtava ja saa varmasti monella muullakin ensimmäisenä mieleen windows puhelimet yleisesti (windows phone) kun perästä on jätetty pois versionumero. Uutisen viitekuvasta ja sen sopivuudesta kuvaamaan windows phone 8.1 järjestelmää voidaan myös olla montaa mieltä, en olekkaan itse moista työpöytää windows phonessa vielä nähnyt ;-)

Vastaa
figo10
figo10

8

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti perhana:

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti dRD:

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti perhana:

Tuo parjauskampanja ja sen jatkuminen on hyvin havaittavissa myös tämänkin uutisen otsikossa josta saa vaikutelman että sovelluskaupan lopettaminen koskisi kaikkia windows-puhelimia vaikka sitten itse jutusta kyllä selviääkin asian koskevan vain vanhempaa 8.1 versiota.

Windows Phone kuolee, mutta Windows Mobile 10 jää henkiin, eli otsikossa ei ole sinänsä mitään väärin..?

Juu eihän siinä kirjaimellisesti tulkiten mitään väärin ole, sen aiheuttama mielikuva vain on harhaanjohtava ja saa varmasti monella muullakin ensimmäisenä mieleen windows puhelimet yleisesti (windows phone) kun perästä on jätetty pois versionumero. Uutisen viitekuvasta ja sen sopivuudesta kuvaamaan windows phone 8.1 järjestelmää voidaan myös olla montaa mieltä, en olekkaan itse moista työpöytää windows phonessa vielä nähnyt ;-)

Samaa mieltä tästä. Mielikuva otsikosta on harhaanjohtava. Versionumeron olisin itsekkin tuohon otsikkoon lisännyt ja laittaisin jopa vain 8, koska ihmiset ei ajattele 8.0 ja 8.1 eroavaisuutta.

Vastaa
AhKeefas
AhKeefas

9

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti figo10:

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti perhana:

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti dRD:

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti perhana:

Tuo parjauskampanja ja sen jatkuminen on hyvin havaittavissa myös tämänkin uutisen otsikossa josta saa vaikutelman että sovelluskaupan lopettaminen koskisi kaikkia windows-puhelimia vaikka sitten itse jutusta kyllä selviääkin asian koskevan vain vanhempaa 8.1 versiota.

Windows Phone kuolee, mutta Windows Mobile 10 jää henkiin, eli otsikossa ei ole sinänsä mitään väärin..?

Juu eihän siinä kirjaimellisesti tulkiten mitään väärin ole, sen aiheuttama mielikuva vain on harhaanjohtava ja saa varmasti monella muullakin ensimmäisenä mieleen windows puhelimet yleisesti (windows phone) kun perästä on jätetty pois versionumero. Uutisen viitekuvasta ja sen sopivuudesta kuvaamaan windows phone 8.1 järjestelmää voidaan myös olla montaa mieltä, en olekkaan itse moista työpöytää windows phonessa vielä nähnyt ;-)

Samaa mieltä tästä. Mielikuva otsikosta on harhaanjohtava. Versionumeron olisin itsekkin tuohon otsikkoon lisännyt ja laittaisin jopa vain 8, koska ihmiset ei ajattele 8.0 ja 8.1 eroavaisuutta.

Tai 8.x
Samaa mieltä.
Kai se kuolee jos vuosikausia ihmisille sitä toitotetaan.
Erikoinen homma kun ajattelee PC maailmaa.
iPhone ja Windows Phone/Mobile ajetaan "hiekkalaatikossa" eli varsinaista järjestelmää sotkevaa virusta ei voi tehdä toisin kuin Androidissa tai pöytäkoneen käyttiksissä.

Äärimmäinen harmi koska kyse oli myös kokoluokaltaan merkittävästä viennistä ja bruttokansantuotteesta sekä insinöörien työpaikoista. Sinne meni ja kalliiksi tuli.

"Suosi Suomalaista!"

Vastaa
aapii
aapii

10

Tiedän pari firmaa, joille oli johdosta annettu käsky, että työntekijöillä ei saa olla muita puhelimia, kuin Lumiat (tämä tilanne noin 2v sitten). Syynä oli laitteiden tietoturva, virusten puute ja hyvä yhteensopivuus firman sisäisten verkkojen kanssa, mm. sähköpostin ja tiedostojen osalta.
Sen verran kookkaita firmoja, että pelkäävät teollisuusvakoilua ihan tosissaan. Androidit oli silloin ehdoton No-No!.
En ole nyt kysellyt viime kuukausina, että mikä on tämän päivän tilanne, onko nyt sit applet joka tehdas-työläisellä, vai mikä on tilanne?

Vastaa
Anonyymi käyttäjä
user_org (vahvistamaton)

12

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti dRD:


Windows Phone kuolee, mutta Windows Mobile 10 jää henkiin, eli otsikossa ei ole sinänsä mitään väärin..?


Samaa mieltä, harvinainen esimerkki ettei suoranaista virhettä tai kirjaimellista vedätys (jos tällä alalla pian on liki vuoden päästä). Siinä mielessä jännä että juuri tämä sai huomiota, uutis listassa esimerkki otsikoita joihin ei edes vastausta itse uutisessa.

Mutta harhaanjohtava tämäkin toki, ja varmaan ihan tarkoituksella.

Vastaa

Kommentoi artikkelia

Pysy aiheessa ja kirjoita asiallisesti. Epäasialliset viestit voidaan poistaa tai niitä voidaan muokata toimituksen harkinnan mukaan.

Haluan ilmoituksen sähköpostitse, kun ketjuun kirjoitetaan uusi viesti.