1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Media PC

Viestiketju Uutta tietokonetta ostamassa -osiossa. Ketjun avasi Kalle2 25.04.2013.

  1. Kalle2

    Kalle2 Member

    Liittynyt:
    07.03.2004
    Viestejä:
    30
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Muutaman hankalan kokeilun (mediasoittimet) jälkeen olen ajatellut hankkia erillisen mediakäyttöön pyhitetyn PC:n - tarkoituksena siis pelkästään TV-kaistan kautta talletettujen ohjelmien katselu tai myöhemmin mahdollisesti Voddler palvelusta ja vastaavista streamin katselu.

    Verkkolevy löytyy ja sinne talletetaan videotiedostot joten massiivista sisäistä levyä ei tarvitse ja HDMI liittymän kautta olen noita kälyisiä mediasoittimia käyttänyt ja se on mielestäni riittävä tässäkin yhteydessä.

    Eli vaatimuksena olisi hiljainen (mieluiten ei edes tuuletinta) ja kohtuu edullinen hinta - luonnollisesti hyvä kuva olisi toiveena kun TV on kuitenkin laadukas. DVD tai Blueray asemaa ei tarvitse, niille on oma soitin.

    Peleja ja muita ei ole tarkoitus pelata lainkaan joten tehon tarvitsee riittää vain normaaliin TV-kuvaan. Ei siis mitään nörtin unelmaa vaan tylsä, huomaamaton mutta toimiva ja edullinen vaihtoehto hakusessa

    Mitä suosittelisit lähtökohdaksi?
     
  2.  
  3. Gereti

    Gereti Senior member

    Liittynyt:
    08.10.2011
    Viestejä:
    8,356
    Kiitokset:
    426
    Pisteet:
    163
    suosittelisin amd:n apu settiä+ssd levyä,kun kerta tehoa ei tarvitse paljoa,eikä kiintolevytilaakaan,lähtökohtana siis apu+ssd
     
  4. Lurluck

    Lurluck Active member

    Liittynyt:
    14.11.2010
    Viestejä:
    3,422
    Kiitokset:
    117
    Pisteet:
    73
    [​IMG]

    Aloitetaan vaikka tälläisellä ratkaisulla. Eli FM2 kanta ja prosessori sisältää näytönohjaimen.

    Kotelo on pieni 22.2 cm x 32.8 cm x 9.6 cm

    Omaan silmään parempaa...

    [​IMG]
    = Poweriksi Seasonic G360 tai Super kukka 400W
    = Hiljaisempi ja laadukkaampi...
    = Kotelo pieni 199 x 245 x 210 mm
     
    Viimeksi muokattu: 25.04.2013
  5. jons81

    jons81 Regular member

    Liittynyt:
    29.07.2010
    Viestejä:
    229
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    28
    Mä olen kohta viikon katsellut telkkua Raspberry Pi:lle asennetun XBMC:n kautta. Toimii tosi hyvin, ei pidä minkäänlaista ääntä. Tukee myös usb liitäntäisiä digi virittimiä. Mulla ei ole TV-Kaistaa, mutta näytti sillekin plugin löytyvän eli luulisi toimivan. Mä olen katsellut lähinnä Yle Areenaa ja muita ilmaisia verkko streameja. Pientä odotusta tulee kun vaihtaa palvelua tai lataa videota, mutta muuten toiminut tosi hyvin ja nopeasti. Hintaa laitteelle kertyi vajaa 51 eur sisälsi laitteen, kotelon ja hdmi piuhan. Muistikortti, langaton mini-näppis&hiiri ja usb-laturi löytyi kaapista ennalta. Muut vastaavat vaihtoehdot voisi olla boxee box tai apple tv. Olisivat paljon halvempia ja hiljaisempia kuin kokonainen pc.
     
  6. Kalle2

    Kalle2 Member

    Liittynyt:
    07.03.2004
    Viestejä:
    30
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Tuo Raspberry on ehkä aavistuksen hintelä tarkoitukseen - vaikea tosin sanoa kokeilematta.
    Media PC:tä olen hankkimassa kun nuo boxeet ja muut ovat kuitenkin hieman rajoittuneita ominaisuuksiltaan ja vaativat kikkailua aina silloin tällöin ja laadukkaimpien hintaero on sitten jo aika vähäinen kevyeen PC:hen verrattuna.
    Katselin hyviä kommentteja Arctic Media center Barebone koneesta mutta se näyttää olevan loppu tällä hetkellä - olisi ollut hiljainen vaihtoehto
     
  7. Lurluck

    Lurluck Active member

    Liittynyt:
    14.11.2010
    Viestejä:
    3,422
    Kiitokset:
    117
    Pisteet:
    73
    Barebone

    Intel Atom D525 1.8GHz
    Mobility Radeon HD5430

    = Todella laiska ja juuri riittää HD kuvan katsomiseen. Muista että nettiselain vie tehoa jo kohtuullisesti nykyisin ja varsinkin huonosti tehdyt "flash" sun muut...

    AMD FM2

    Jos haluat sulavaa ja nopeaa toimintaa, niin suosittelen todella harkitsemaan AMD FM2 kannan prossuja ja SSD levyä.

    A6-5400K 3600MHz dual core + GPU Radeon HD 7540D + SSD, tälläinen ratkaisu toimii pitkän aikaa tuossa käytössä ja tehoa / nopeutta riittänee.

    Prossuksi voi myös ottaa heikomman A4-5300, joka on myöskin dual core ja näyttis HD 7480D.

    AMD Fusion

    Itsellä kokemusta (AMD Fusion) E-350 prossu / näyttiksestä ja sekin kyllä toimii. Leffa ja netti käytössä riittänee, mutta hiemankin raskaampi asia hyydyttää koneen täysin (asennukset yms). Vanhoja Intel atom romuja en ottaisi enään mihinkään käyttöön.

    Hiljaisuus

    Suhteellinen käsitys ja nykyisin saadaan hyvin hiljaisia kokoonpanoja tehtyä tuulettimillakin. 120mm tuulettimet ja ~800-900rpm, ovat todella hiljainen ratkaisu jo.

    Barebone laitteissa yleinsä muuntaja perässä ja nämä muuntajat tykkäävät hyvin usein alkaa vikisee tietyssä iässä. Itsellä tätä tekeekin jo tuo E-350 koneen muuntaja.


    Kaikki on tietysti rahasta kiinni ja jos ei ole enempää, kuin ~300€ laittaa, niin kyllähän se noihin Barebone laitteisiin kääntyy...
     
    Viimeksi muokattu: 25.04.2013

Jaa tämä sivu