1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Mac book prosessorin vaihto?

Viestiketju Kannettavat tietokoneet -osiossa. Ketjun avasi lofi 30.08.2012.

  1. lofi

    lofi Member

    Liittynyt:
    21.12.2009
    Viestejä:
    48
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Moi! Ongelmana on macbookin käyttö djuced softassa. Softa tökkii ja on hidas, prosessorin palkki näyttää melkein täyttä.
    Koneessani on seuraavat tiedot:


    Mallin nimi: MacBook
    Mallin tunniste: MacBook4,1
    Prosessorin nimi: Intel Core 2 Duo
    Prosessorin nopeus: 2.1 GHz
    Prosessorien määrä: 1
    Ytimien kokonaismäärä: 2
    L2-välimuisti: 3 Mt
    Muisti: 4 Gt
    Väylänopeus: 800 MHz

    Mac untuvikkona kysymys, onko mahdollista vaihtaa macbookin prosessoria?
    Ohjelman pitäisi toimia, sillä prosessori täyttää minimivaatimukset, mutta tökkii silti. Kone on vuodelta 08 tai 07.

    Kiitos vastauksista jos joku nero keksii jotain.
     
    Viimeksi muokattu: 30.08.2012
  2.  
  3. vps358

    vps358 Active member

    Liittynyt:
    14.11.2009
    Viestejä:
    4,533
    Kiitokset:
    232
    Pisteet:
    93
    Omput tuntien, ei ole, tai voi olla mutta niin hankalasti, ettei se kannata tai tavallinen tallianen hallitse/omaa työkaluja....
    Ylipäänsä läppäreihin ei noin vaan vaihdeta helposti muita kuin muisteja, oli Mac tai joku muu....

    T: Vesku
     
  4. zunzzi

    zunzzi Member

    Liittynyt:
    30.12.2008
    Viestejä:
    16
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Vesku pätee näissä topiceissa ihan turhaan. Jos oikeasti hiukankin tietämystä löytyy koneista ja niiden toimintaperiaatteesta (myös läppäreissä..) on mahdollista osat vaihtaa. Läppäreissä (ainakin muissa kuin Mac) on ihan samalla tavalla vaihdettavissa osat. Eli ruuvvi auki, kotelo pois, prosun jäähdytys pois ja tsadam, siinä se prosessori on kädessäsi jo!

    Ainut miinuspuoli on noissa, että osia löytyy käytettynä tosi harvasta.. Eikä sen paremmin käyttämättömänäkään sopuhintaisia.

    Macit on sitten asia erikseen. Tod.näk. vaativat omat työkalut. Kannattaa katsoa youtube:sta joku opas. Aivan varmasti löytyy.

    Ja Veskulle vielä kun muissakin topiceissa jakaa aivottomuuksiaan niin tuota "tavallinen tallaaja" kyselee täältä, että tulisi fiksummaksi. Kukaan ei kaipaa neuvojasi: "Mene kauppaan ja osta uusi"
     
  5. vps358

    vps358 Active member

    Liittynyt:
    14.11.2009
    Viestejä:
    4,533
    Kiitokset:
    232
    Pisteet:
    93
    Kuule, aika harvoin olen moista neuvonut...
    Sitten miksi toppuuttelen näitä "Mistä läppäriin uusi näytönohjain" -tyyppejä, on se että parempi heti lyödä todellisuudella, kuin antaa kaverin pilata koneensa toimimattomaksi.

    Kunnon läppärin voi purkaa ihan atomeiksi ja saada takaisin kasaan, itse asiassa olen niin neuvonutkin toisilla foorumeilla.
    Valitettavasti ns. kuluttajaläppäreitä ei ole tehty purettavaksi ilman oikeita työkaluja ja purkutapoja kuin kerran, viimeisen...

    Ja taidat itse päteä...

    T: Vesku
     
  6. rick79

    rick79 Senior member

    Liittynyt:
    15.02.2009
    Viestejä:
    5,125
    Kiitokset:
    547
    Pisteet:
    193
    Pakko kysyä että mikä on sun mielestä "Kuluttajaläppäri" ja mikä "kunnon läppäri"?
     
  7. vps358

    vps358 Active member

    Liittynyt:
    14.11.2009
    Viestejä:
    4,533
    Kiitokset:
    232
    Pisteet:
    93
    Nämä ysiysihintaan päättyvät joita myydään tanttilassa yms. ovat kuluttajaläppäreitä.

    Kunnon läppäriä voi olla vaikea löytää, mutta hinta jo antaa vähän osviittaa. Samoin valmistajan sivuilta löytyvä informaatio (mm. purku- ja kasausohjeet) auttaa lisää. Peilinäyttö on yksi hyvä mittari, tosin taitaa Ompultakin ammattimallistosta löytyä peilinäytöllinen....
    Itse en ole töitä tehnyt läppärillä kuin pakosta, pöytäkoneeseen saa pienemmällä rahalla enemmän oikeasti työn sujuvuuteen vaikuttavaa...
    Vai suunnitteletko työksesi nn. monimutkaisia koneita läppärillä, niinkuin minä?

    T: Vesku
     
    Viimeksi muokattu: 31.08.2012
  8. welmar

    welmar Regular member

    Liittynyt:
    10.06.2007
    Viestejä:
    103
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Ei onnistu maciin, prossu on integroitu emoon ja emo maksaa sitten yli 500€. Ongelmasi kuitenkin johtuu todennäköisesti jostakin muusta kuin prossusta.
     
  9. rick79

    rick79 Senior member

    Liittynyt:
    15.02.2009
    Viestejä:
    5,125
    Kiitokset:
    547
    Pisteet:
    193
    Vesku: ?????:

    -"Itse en ole töitä tehnyt läppärillä kuin pakosta"

    -"Vai suunnitteletko työksesi nn. monimutkaisia koneita läppärillä, niinkuin minä? "

    Siis mitä hemmettiä?? Eka haukut läppärit ja sanot että et tee niillä töitä kuin pakosta ja sitten kysyt multa että suunnittelenko monimutkaisia laitteita läppärillä niinkuin sinä??? Eli siis vihaatko sä niitä vai et? Et käytä mutta teet työtäsi kuitenkin niillä?

    Ihan sama mutta haluan nyt purkaa pikkusen sitä myyttiä mitä liittyy läppäreihin. Jokainen joka on tarkka ja haluaa hoitaa homman niin läppäriin osien vaihtaminen ei ole mikään ylitsepääsemätön homma. Läppäri aukeaa monen mutkan kautta mutta emon kimppuun kun pääset niin mikä jottei. Youtube on täynnä videoita jotka opastaa eri mallien kanssa. On olemassa poikkeuksia kuten emoon kolvatut näyttikset joiden vaihtaminen vaatii jo ammattityökaluja. En tiedä millaset prossut on macissä mutta sen nyt haluan sanoa että turha sitä on pelätä läppärin avaamista, ei se oo mikään kummallinen laitos joka leviää heti kun jonkun ruuvin avaat. Tarkkaavaisuutta ja hermoja sekä pikkusen opiskelua etukäteen niin homma toimii.
     
  10. Tiger25

    Tiger25 Active member

    Liittynyt:
    13.05.2011
    Viestejä:
    1,574
    Kiitokset:
    72
    Pisteet:
    78
    Rick79, jos vaikka perustaisit oman threadin tolle veskun nälvimiselle, niin me muut saatais rauhassa keskustella siitä mistä threadissa on kyse, eli mäkin prosessorin vaihtamisesta. Jos on tarkoitus tölviä toista sanallisesti, sen voi ihan hyvin tehdä omassa threadissaan.

    Ärsyttää tollaset nipomiehet, jotka pilaa threadin vaan sen takia että toisen mielipiteet asiasta ei miellytä. Olis hyvä jos lopettaisit off-topicin hyvän sään aikana ennen kuin lähtee raporttia moderaattoreille.
     
  11. rick79

    rick79 Senior member

    Liittynyt:
    15.02.2009
    Viestejä:
    5,125
    Kiitokset:
    547
    Pisteet:
    193
    Ei mun tarvi perustaa threadia sille että sanon oman mielipiteeni, eikös se ollu tän jutun ideakin. Yleensä en kyllä kovin paljon kiinnitä huomiota muiden sanomisiin mutta nyt mun mielestä oli aihetta. Toisekseen ei ole off-topiccia sanoa kysyjälle että läppärin avaamista ei kannata pelätä vaan opiskelee vähän niin hyvä tulee. Mun mielestä tuo oli kannustusta ja vaihtelua niihin yleisiin viesteihin ="vie laite huoltoon, osta uus, jne".. (mun mielestä sun viesti oli enemmän off-topiccia kun kenenkään muun, tai sitten haluat vain provota. Mut ihan miten vaan.)

    Ja mä en todellakaan ole mikään nipo, omasta mielestä veskun mielipiteet oli jotenkin sekavia. Yleensähän varsinkin a/v-puolella vesku puhuu johdonmukaisesti, asiantuntevasti ja selkeästi. Kirjoituksesta huomaa että hän tosiaan tietää mistä puhuu.

    Jos haluat modella kanniskella siitä että olin eri mieltä toisen kirjottajan kanssa niin siitä vaan. Tulee vaan aika ykspuolinen palsta tästä jos aina mennään itkemään modelle kun jonkun toisen kirjoitus tai mielipide ei miellytä. Mut voi kai sen asian niinkin sitten hoitaa.

    Mun tarkoitus nyt kuitenkaan ei ollu mollata ketään vaan kiinnitin huomiota epäkohtaan. Toisekseen musta tuntuu että vesku on jo ihan iso poika niin se osaa itekkin kirjottaa mulle jos sillä on sanottavaa.

    Edit: sitäpaitsi ennenkun alat mua haukkumaan niin kattopas ylempää esim. zunzzin kommentit. Mun tekstit ei oo mitään verrattuna niihin, vaan etpä sille sanonu mitään :D
     
    Viimeksi muokattu: 01.09.2012
  12. vps358

    vps358 Active member

    Liittynyt:
    14.11.2009
    Viestejä:
    4,533
    Kiitokset:
    232
    Pisteet:
    93
    Kiireessä kirjoiteltu, en suunnittele (enää MS-taudin takia) monimutkaisia koneita edes pöytäkoneella...
    Aikoinaan on tullut suunniteltua jätteenpolttorummusta, täryseulasta ja mekaanisista vedensuodattimesta lähtien, joten CAD on tullut aika tutuksi ja moneen kertaan tullut myös todettua, ettei läppäri ole sopiva kuin satunnaiseen tarkistuksiin sitellä n. 10 000 km päässä omasta työpisteestä...

    /sarcasm
    Tuliko , _ussittua nyt tarpeeksi?
    /sarcasm

    Asenteesi on muuten kovin kaksijakoinen, ei millään pahalla...

    T: Vesku
     
  13. rick79

    rick79 Senior member

    Liittynyt:
    15.02.2009
    Viestejä:
    5,125
    Kiitokset:
    547
    Pisteet:
    193
    Ok. En vaan tajunnu tuota. siks kysyinkin..
     

Jaa tämä sivu