1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Internet yhteys takkuaa (Zyxel P-660HW)

Viestiketju WLAN ja lähiverkot -osiossa. Ketjun avasi n1kodemus 16.01.2012.

  1. n1kodemus

    n1kodemus Member

    Liittynyt:
    16.01.2012
    Viestejä:
    56
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Ongelmana kaksi identtistä kannettavaa. Yhteys takkuaa langattomana.
    Reitittimessä 5 tietokonetta. 3 fyysisesti ja ne kannettavat langattomasti.

    3 koneen yhteys toimii moitteetta, mutta kannettavat takkuaa minulle vielä tuntemattomasta syystä. Joskus toimii, joskus ei. Pätkii sattumanvaraisesti, ja ponnahtaa ilmoitus "IP-osoitetta ei voida määrittää".

    Johtuisikohan siitä, että reititin on siltaavassa tilassa? Tämä siis välttämätöntä, kun porttien avaus ei reitittävässä toimi ja palvelimien ylläpito siis mahdotonta.

    Reitittävään tilaan en aio vaihtaa, mutta ajattelin täältä kysyä onko jotain muuta ratkaisua saatavilla.
     
  2.  
  3. deathline

    deathline Member

    Liittynyt:
    03.04.2010
    Viestejä:
    69
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Sama reititin, sama ongelma. Paska purkki suoraan sanoen. Afterdawnissakin löytyy kymmeniä tähän modeemiin liittyviä postauksia. (useimmiten ongelmia)

    Onkos sulla sonera?. Ei muuten auta reitittävään tilaan vaihtaa. Mulla ei yhdistä edes nettiin siltaavassa tilassa.
     
  4. n1kodemus

    n1kodemus Member

    Liittynyt:
    16.01.2012
    Viestejä:
    56
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Jep Sonerahan se.. 24/1.
     
  5. Pwz

    Pwz Regular member

    Liittynyt:
    07.09.2011
    Viestejä:
    217
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Johtuu varmaankin siitä, että sun liittymän IP-osoitteet loppuu. Yleensä niitä on 3-4 per liittymä, ja siltaus antaa jokaiselle koneelle yhden niistä. Vaihda vaan suosiolla NAT päälle, ja ohjaa vain tarvittavat portit servulle. Tuskin pidät jokaisella koneella palvelinta. Ja vielä lisäksi ko purkki on luultavasti todella vanha, joten se voi myös alkaa hajota ja aiheuttaa joitain ongelmia.
     
  6. n1kodemus

    n1kodemus Member

    Liittynyt:
    16.01.2012
    Viestejä:
    56
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Ongelmana on ettei NAT päällä portteja voi ohjata laisinkaan.. En tiedä missä vika.
    Aikaisemmin oli ketju täällä asiasta, ei selvinnyt muulla kuin siltaavaan siirtymällä.

    Ja usko pois, on kokeiltu lukemattomia kertoja monella eri tavalla.. Ei vaan toimi porttien ohjaus ollenkaan. Siksi mainitsinkin tästä jo ensimmäisessä viestissä.
     
  7. Pwz

    Pwz Regular member

    Liittynyt:
    07.09.2011
    Viestejä:
    217
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Onko laitteessa mahdollisuus määrittää palvelinkoneen ip DMZ:aan, eli onko valikoissa jotai tyyliin "Demilitarized Zone". Sillä pitäis saada ohjattua servulle oma IP. Toinen vaihtoehto, jos laite tukee VLAN:a, on laittaa servu siitä sillatuksi, mutta jättää muut koneet NAT:n taakse. Jos kumpaakaan mahdollisuutta ei purkissa ole, suosittelen ostamaan uuden purkin. Ei maksa montaa kymppiä, ja vältyt paljolta turhalta säätämiseltä. Tietty firmwaren päivityksiä voi kattoa, jos niillä saa näitä ominaisuuksia käyttöön.
     
  8. Datanen

    Datanen Guest

    Liittynyt:
    21.09.2010
    Viestejä:
    5,322
    Kiitokset:
    68
    Pisteet:
    108
    Minulla kyseinen modeemi ei jaksa pyörittää täydellä nopeudella wlania.. Eli nopeudesta häipyy noin 4 mbit/s........
     
  9. pkaksp

    pkaksp Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    11.01.2005
    Viestejä:
    12,231
    Kiitokset:
    53
    Pisteet:
    128
    Kyllä tuohon purkkiin saa porttiohjaukset tehtyä. Kaiken lisäksi suhteellisen helposti. Ongelmahan tuossa on tosiaan se, että palveluntarjoajan ip-osoitteet loppuvat kesken. Ainoa ratkaisu on laittaa se NAT päälle ja ohjata portit sille palvelimelle.

    Itsellä ollu sama motukka käytössä joitain vuosia. Kaikki pelannut ihan moitteettomasti ja toimii edelleen.

    edit. Muista tehdä myös palomuuriin sääntö WAN -> LAN palvelimen käyttämille porteille. Pelkkä NAT porttiohjaus ei riitä.
     
    Viimeksi muokattu: 16.01.2012
  10. n1kodemus

    n1kodemus Member

    Liittynyt:
    16.01.2012
    Viestejä:
    56
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Ei taida olla kyllä mahdollisuutta kumpaakaan, ei edes firmwaren avulla.
    DMZ ei ainakaan ole, se on varma. VLAN tuskin, mutta ei ole varmaa tietoa.

    Kiitos neuvosta mutta se olisi todella ihanaa jos tosiaan lukisit mitä minulla on sanottavana.
    Saa tehtyä porttiohjaukset helposti, juu, mutta kun ne ei edelleenkään toimi.

    Monen henkilön neuvolla aikasemmin tein niitä ja kaikki kohdat huomioitu.
    Ei toiminut porttiohjaukset siltikään vaikka ei ollut Windows tai modeemin palomuuria edes päällä.
     
    Viimeksi muokattu: 16.01.2012
  11. pkaksp

    pkaksp Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    11.01.2005
    Viestejä:
    12,231
    Kiitokset:
    53
    Pisteet:
    128
    Mjaa olis varmaan pitäny sanoa, että siihen saa tehtyä TOIMIVAT porttiohjaukset helposti.

    Modeemin palomuuria ei ole edes syytä ottaa pois. Säännöt vain muuriin ja sillä selvä. Jos tuo homma ei toimi, niin on se modeemi viallinen ja näin ollen takuuseen vaihtoon/huoltoon. Tietysti jos takuu ei ole enää voimassa, niin uutta purkkia tilalle. Vahvasti vain epäilen, että vika on jossain muualla.
     
  12. Pwz

    Pwz Regular member

    Liittynyt:
    07.09.2011
    Viestejä:
    217
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kyllä munkin mielestä porttiohjaukset toimi ihan suoraan, itellä tosin vuosi pari aikaa siitä, kun toi purkki oli viimeksi käytössä. Ja jos nyt vähänkään palvelimista jotain ymmärrät, niin kyllä noiden asetusten teko on aivan perusjuttuja. Jos et kuitenkaan vieläkään saa sitä toimimaan, niin kerro koko mallinimi (esim. P-660HW-61), niin voin kattoa tarkemmin sen ohjekirjaa.
     
  13. n1kodemus

    n1kodemus Member

    Liittynyt:
    16.01.2012
    Viestejä:
    56
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    keskustelu.afterdawn.com/t.cfm/f-205/kaikki_portit_auki-871936/

    Tuossa ajan kuluksi.. Portin säännöt meni oikein, mutta porttien avaus ei silti onnistunut. (Netti hidastui kun portteja availi, jos avasi esim 10 porttia ei päässyt selaimella mihinkään..)

    Jos osaatte ton perusteella jotain neuvoa antaa niin seuraan. Voin kokeilla laittaa reitittävään ja vielä kerran availla niitä, mutta se on rasittavaa puuhaa etsiä joka sattumanvaraisen pelin ja ohjelman portit ja availla niitä erikseen ja käynnistellä modeemia uusiksi.
     
  14. Pwz

    Pwz Regular member

    Liittynyt:
    07.09.2011
    Viestejä:
    217
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Tosta hitaudesta en osaa sanoa mitään, mutta portteja ei saisi missään olosuhteissa olla enempää auki, kuin on välttämättä tarve.(Riippuu palvelimen palomuurista, mutta auki olevat portit heikentävät tietoturvaa, koska perjaatteessa jokaisesta auki olevasta portista voi tulla hyökkäys). Yleensä palvelinohjelmien ohjeissa kerrotaan tarvittavat portit, joten ei niistä kauheasti vaivaa pitäisi olla.

    Toivottavasti jollakulla on tietoa tosta hidastumisesta, koska en itse huomannut ko laitteella mitään hidastelua. Mulla oli tosin vaan muutama portti auki, kun käytössä olivat vain SFTP, LAMP ja teamspeak/mumble, sekä yksittäisiä pelipalvelimia(vain yksi kerrallaan käytössä).
     
    Viimeksi muokattu: 16.01.2012
  15. deathline

    deathline Member

    Liittynyt:
    03.04.2010
    Viestejä:
    69
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    bump


    Mulla ei töki enää, kun vaihdoin modulointiasetuksista g.dmt:n päälle.

    TÄSSÄ ohjeet.

    n1kodemuksen tapauksessa sen pitää olla adsl2+
     
    Viimeksi muokattu: 21.01.2012
  16. n1kodemus

    n1kodemus Member

    Liittynyt:
    16.01.2012
    Viestejä:
    56
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Minulla on Sonera, eli minun tapauksessani tuo telnet 192.168.1.1 ei toimi.
    Kokeilin kummiskin varmuuden vuoksi..
     
    Viimeksi muokattu: 21.01.2012
  17. deathline

    deathline Member

    Liittynyt:
    03.04.2010
    Viestejä:
    69
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Minullakin on Sonera, sama juttu sillä.

    Onko katkeillut enää?
     
  18. pkaksp

    pkaksp Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    11.01.2005
    Viestejä:
    12,231
    Kiitokset:
    53
    Pisteet:
    128
    Reititin on siltaavassa tilassa, jolloin ip-osoite tulee palveluntarjoajalta ja näin ollen reitittimen asetuksiin ei pääse. Koneen verkkokortille pitää asettaa kiinteä ip asetuksiin pääsemiseksi.

    IP: 192.168.1.100 (esim.)
    Peite: 255.255.255.0
    Oletusyhdyskäytävä: 192.168.1.1
     
  19. n1kodemus

    n1kodemus Member

    Liittynyt:
    16.01.2012
    Viestejä:
    56
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Juu, mutta tämä ei tosin ole ongelmana.
    Kyllä minä reitittimen asetuksiin pääsen, mutta komentoa telnet 192.168.1.1 ei ole minulle saatavilla.
    Ja reitittimeni on jo ADSL2+ ja aina ollutkin.

    Ongelma ei ole mikään suuri, koska netti ei pätki hirmu usein, mutta tekee niin kummiskin sattumanvaraisin väliajoin.
    Näin on pärjätty tähän asti, mutta jos siihen joku helppo ratkaisu olisi löytynyt.
    Katsellaan, jos vaikka ostan uuden purkin jossain välissä.

    Reitittävään tilaan takaisinvaihto kun ei ole minulle vaihtoehto.
     
    Viimeksi muokattu: 21.01.2012

Jaa tämä sivu