1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Videokuva nykii

Viestiketju Näytönohjaimet - Apua, kokemuksia ja vinkkejä -osiossa. Ketjun avasi poeepo 04.02.2012.

  1. poeepo

    poeepo Member

    Liittynyt:
    08.07.2008
    Viestejä:
    48
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    18
    Moi.

    Päivitin tietokonettani tällä otsikossa olevalla näyttiksellä ja uudella näytöllä. Nyt kun olen katsonu elokuvia VLC playerilla, BS playerilla tai Windows media playerilla olen huomannut pieniä lageja kuvassa aina muutamien sekuntien välein. Kuva rullaa aluksi tasaisesti ja sitten näyttää että fps tippuisi reilusti vaajaasta sekunnista noin viiteen sekuntiin. Ajureita olen koittanut sekä vanhempia, uusia ja nyt on käytössä 290.53 beta ajurit eikä ongelma ole muuttunut mihinkään. PC Doctor ei löytäny mitään vikaa järjestelmästä. Furmarkin ja HWMonitor näyttää lämpöjen pysyvän max 80c asteesssa. Netistä olen löytänyt paljon tekstiä siitä, että ko. näyttis ei oikeen suostu toimimaan BF3:n kanssa ja näin on myös minulla(Näytönohjain on sammui ja palautui tjtn virhe ilmotus). Mutta se nyt ei paljoa haitta koska peli vaikuttais olevan muutenkin ******stä. Onkohan samasta viasta kyse?
    Ja mikä tärkeintä, miten videokuvan saisi nykimättömäksi?!?

    Edit: GTX 260:llä mitään nykimis ongelmia ei ollut. Ja näyttiksen vaihtamisen jälkeen nykimistä tapahtui vanhalla ja uudella ruudulla.

    Toinen ongelma on resoluutiot (joka saattaa vaikuttaa ylläolevaan tai sit ei).
    Eli Nvidian asetuksista saa ulos maksimissaan 1600x1200 resot 60 hertsillä ja pienellä mukauttamisella löytyy 1920x1080 60hz. Hertsejä ei pääse muuttamaan, muuten kuin "luo mukautettu tarkkuus" ja silloinkaan yli 60hz ei tuo ruudulle muuta kuin mustaa ja ilmoituksen ettei signaali ole sopiva. Tuo 1920x1080 reso on ainoa joka näyttää hyvältä ruudulla, muut resot aiheuttavat epäselviä rajoja ja tekstiä. Pienemmillä resoilla 1366x768 toimivat myös 70 hz:ä mutta edelleen kuva on epäselvä. Töllö on dvi piuhoilla kiinni. HDMI:llä kun pistää kiinni videokuva on erinomainen mutta muuten lievää epäselvyyttä havaittavissa.



    Speksei:
    HP Pavilion Elite HPE-140sc
    - http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/...foCategory&cc=fi&dlc=fi&lc=en&product=4119564

    Muutokset tuohon ylläolevaan linkin tietoihin:
    PSU vaihdettu Corsair cx-600
    Näyttis vaihdettu Asus GTX 560 Ti DirectCUII TOP

    Näyttönä toimii LG 32" LCD-TV 32LK530N
    - http://www.gigantti.fi/product/tv-ja-aani/televisiot/32LK530N/lg-32-lcd-tv-32lk530n

    Jos joku keksii ratkaisun ongelmaani ja vieläpä selkokieliset ohjeet korjaamiseen tarjoan kaljat tai parit Tampereen alueella. Kiitokset jo etukäteen.
    Lisätietoa saa pyytämällä. En kovin paljoa näistä asioista tiedä joten tarvittavaa tietoa varmasti puuttuu.
     
    Viimeksi muokattu: 04.02.2012
  2.  
  3. jarza_

    jarza_ Regular member

    Liittynyt:
    30.04.2010
    Viestejä:
    129
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Koitas poistaa vanhat ajurit ihan ohjauspaneelista jonka jälkeen ajat DriverSweeperin . Ajurien asennus, uudet 295.51 löytyy myös. Jos tuota pätkimistä ois esiintyny BF3:n kanssa niin HT pois päältä BIOSista. Jos on jotain Asuksen omia ohjemia (Splendid,Gamer OSD ym.) poista ne. Tarkastas tällä tuleeko latenssi piikkejä
     
    Viimeksi muokattu: 04.02.2012
  4. Pikkis123

    Pikkis123 Regular member

    Liittynyt:
    06.11.2011
    Viestejä:
    148
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
  5. poeepo

    poeepo Member

    Liittynyt:
    08.07.2008
    Viestejä:
    48
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    18
    Tein kuin neuvoit, mutta edelleen videokuva nykii. BF3 pyöri ihan sulavasti(ainakin mun silmään) kunnes näyttiksen ajurit/näyttis lakkas pyörimästä (näitä uusia jotka mainitsit en ole vielä ko. pelissä kokeillut). Tuo video kuvan nykiminen vaa häirittee nii perkeleesti et alkaa otsasuoni pullottaa pikkuhiljaa. Kiitos neuvoista.

    Edit: unohtu toi latency juttu. Tulos on aika lailla tasasta 100-200. Nykimisen kohdalla ei mitää ihmeempää.

    Siis toi poweri aiheuttais videokuvan nykimisen?
     
    Viimeksi muokattu: 04.02.2012
  6. Pikkis123

    Pikkis123 Regular member

    Liittynyt:
    06.11.2011
    Viestejä:
    148
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    En väitä että poweri olisi ongelma, vaan että se voi aiheuttaa onglemia, kuten rikkoa komponenttejä. Jos nVidialla on Atin Catalyst center tyylinen ohjelma, niin siitä voisi löytyä noita (en ole käyttänyt vuoteen nVidioita, joten en tiedä).
     
    Viimeksi muokattu: 04.02.2012
  7. poeepo

    poeepo Member

    Liittynyt:
    08.07.2008
    Viestejä:
    48
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    18
    Tää mun setti on yks iso ongelma, ollut ihan alusta asti. Tällä hetkellä mua ei kiinnosta vaikka tuo poweri polttais kämpän alta kunhan nyt pääsis nauttimaan hyvästä ohjelmasta ilman aivoa ja silmiä kierouttavaa nykimistä.
     
  8. Pikkis123

    Pikkis123 Regular member

    Liittynyt:
    06.11.2011
    Viestejä:
    148
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Selvä. Onko nVidialla mitään Atin Catalyst Center tyylisiä ohjelmia? Jos on niin sieltä voisi löytyä säätöjä
     
    Viimeksi muokattu: 05.02.2012
  9. Tinke8

    Tinke8 Active member

    Liittynyt:
    23.01.2010
    Viestejä:
    1,191
    Kiitokset:
    61
    Pisteet:
    78
  10. poeepo

    poeepo Member

    Liittynyt:
    08.07.2008
    Viestejä:
    48
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    18
    Ei siellä Nvidian ohjauspaneelissa paljoo säätöä voi tehdä. Oon niitä muutenki koittanu säädellä tässä päivien mittaan, mutta tuloksetta.

    Tattis tosta linkistä. Kävin kattelemassa vähän ja vaikka suurin osa ko. näyttiksen ongelmista keskittyy BF3:een niin löysin muutaman threadin tästä videokuva ongelmasta. Tosin niihin ei ratkaisua sielläkään ollut, mutta jatkan kaivelua. Ilmeisesti nämä ongelmat liittyvät toisiinsa jollain tasolla ja alan pikkuhiljaa epäilemään, että menee näyttis vaihtoon. Ainoa ratkaisu, joka on poistanut ongelmia näistä ylikellotetuista(joissakin tapauksissa) on tehdaskellotuksen palauttaminen normitasolle(822mhz). Tosin en sen takia ostanu ylikellotettua, jotta voisin kellottaa sen takaisin normaaliks. :D

    Jos jollain vielä on jotain ehdotuksia otan niitä ilomielin kokeiluun. Windowsia en kuitenkaan ala asentelemaan uusiksi, kuten joillain foorumeilla on ehdotettu. ;)
    Ja edelleen kaljat odottaa ratkaisijaa.
     
  11. Rasaz

    Rasaz Regular member

    Liittynyt:
    17.11.2011
    Viestejä:
    364
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kannattaa kokeilla tota näyttistä peruskelloilla. Ei niistä tehdaskellotetuista jutuista kannata maksaa yhtään enempää. Voit myös kokeilla nostaa jännitettä kevyesti.
     
  12. poeepo

    poeepo Member

    Liittynyt:
    08.07.2008
    Viestejä:
    48
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    18
    Kokeilen tota kellottelua ja jännitteen nostoa, kunhan oon soittanu tuonne kauppan ensin ja varmistanu ettei takuut mene. Tehdaskellotetun ostin(15 euroo kalliimpi) kun en itse tajua noista asioista hölkäsenpöläystä.
     
  13. jarza_

    jarza_ Regular member

    Liittynyt:
    30.04.2010
    Viestejä:
    129
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    MSI Afterburner on hyvä ohjelma kellojen vaihteluun. Tuli mieleen onko sulla joku codecpaketti asennettu koneelle? Huono codec kanssa saattaa aiheuttaa moista. Koitas esim. Media Player Classicia jossa on omat codecit valmiina.
     
  14. poeepo

    poeepo Member

    Liittynyt:
    08.07.2008
    Viestejä:
    48
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    18
    On noi mun codecit aikasemmin toiminu ihan ok. Latasin tuon MPC:n ja samaa nykimistä sekin esittää. Soitan huomenna kauppaan ja kyselen tosta ongelmasta josko niillä ois jotain sisäpiiritietoa. Niin ja kellottamisesta kanssa. Kiitos yrityksestä kumminkin :)
     
  15. poeepo

    poeepo Member

    Liittynyt:
    08.07.2008
    Viestejä:
    48
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    18
    Nyt selvis osa ongelmasta. Vika ei ole näyttiksessä vaan resoluutioissa. Eli jos resot on 1920x1080 60hz nykiminen alkaa ja jos vaihdan resot 1366x768 60hz nykiminen katoaa. Olen nyt sen verran paljon säätänyt kaikkea mahdollista, ettei mun aivot enää suostu ymmärtämään missä vika on ja kuinka tämä korjataan. Olisi mukava jos joku viisaampi ohjeistaisi nyt.
    Nvidian ohjauspaneelista suurin "vakio" reso on 1600x1200 ja jouduin mukauttamalla etsimään tuon 1920x1080 ja siitäkin löytyy vain 60hz mahdollisuus. Jos taasen käytän hdmi piuhaa niin nykiminen alkaa taas ja tekstit ovat hieman epäselviä. Tuolla 1920x1080 resolla kuva on selkeästi paras kaikista kokeilemistani vaihtoehdoista, jos videokuvan nykimistä oteta lukuun.
    Koodekeista sen verran ettei codecpackien ja yksittäisten koodekkien kokeileminen auttanut.
    Koitin myös katsella kahdella ruudulla joista toinen oli 1366x768 ja toinen hdmi piuhalla 1080p 1920x1080(taijotain) mutta 1366x768 ruudulla silti videokuva nyki.
    Anteeks jos on epäselvää tekstiä, mutta niin on ajatuksenikin tämän asian tiimoilta :D
     
  16. leinmi

    leinmi Active member

    Liittynyt:
    13.01.2009
    Viestejä:
    3,914
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Onko varmasti kumpikin lisävirta kiinni kortissa ja kortti kunnolla pohjassa, koita jollain pelillä tapahtuuko samaa nykimistä.
     
  17. Pikkis123

    Pikkis123 Regular member

    Liittynyt:
    06.11.2011
    Viestejä:
    148
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Okei. Jos kyse on resoluutiosta, niin ennen videon katsomista voisi resolutiota pienentää vaikkapa 1600x1200 (siis jos ei nyi), ja ennen pelaamista/muuta käyttöä vaihtaa takaisin 1920x1080 resoluutioon
     
  18. leinmi

    leinmi Active member

    Liittynyt:
    13.01.2009
    Viestejä:
    3,914
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    No mutta eihän se noin mene joku vika on nyt jossain, kyllä ton koneen pitää toistaa mitä vaan fullhd kuvaa.
     
  19. poeepo

    poeepo Member

    Liittynyt:
    08.07.2008
    Viestejä:
    48
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    18
    Kiitti nopeista vastauksista.

    Tällä hetkellä pelailen ja muuta tolla isommalla resolla ja sit kun haluan nauttia videokuvasta ni vaihdan pienemmäksi. Ei mikään ideaali ratkasu, eikä varsinkaan lopullinen :D



    Pelit pelittää ihan hyvin isoillaki resoilla. Olen koittanut tiirailla pelien grafiikoita oikeen tarkalla silmällä, mutta en oo huomannu mitää ihmeempää nykimistä.
    Molemmat 6 pinniset virtajohdot on kiinni kortissa ja kortti on kunnolla pohjassa. Suhutin vielä paineilmalla sen rakosen puhtaaks mihin se kortti isketään kiinni. Pitääpä ottaa yhteyttä HP:n supporttii ja kysellä sieltä. Saattaa olla, että tämä vika on ollut jo alusta asti koneella, mutta en oo vaa huomannu sitä kun edellinen töllö tuki max 1366x768 resoluutiota. Ilmottelen sitten kun saan HP:lta jotain tietoa.

    Edit: HP Support ei kuulemma voi tehdä mitään vaan pitäisi ottaa yhteyttä nvidiaan. Ja sit vinkki jonka sain sieltä oli Järjestelmän palautus... Että sillee... No, laitoin takaisin viestiä vihainen pilke silmäkulmassa ja huomenissa saa nähdä mitä tapahtuu, jos mitään. Alan silti valmistelemaan konetta järjestelmän palautusta varten.
     
    Viimeksi muokattu: 08.02.2012
  20. poeepo

    poeepo Member

    Liittynyt:
    08.07.2008
    Viestejä:
    48
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    18
    Laitetaan tähän vihdoinkin selvinnyt ongelma ja ratkaisu. Emolevy ilmeisesti sökönä. Näin HP Tuesta sanottiin kun pyysivät kokeilemaan integroitua näyttistä ja se ei pukannut mitään signaalia ulos + nää muut ongelmat. Huoltoon menee, onneks on takuuta jäljellä.

    Kiitokset kaikille avunantajille!
     

Jaa tämä sivu