1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Avira ajo väittää "aborted" -virheellinen päivitysversioko vai vaatiiko korjausta?

Viestiketju Virukset ja haittaohjelmat -osiossa. Ketjun avasi wildlion 31.03.2014.

  1. wildlion

    wildlion Member

    Liittynyt:
    17.04.2009
    Viestejä:
    73
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    18
    Hei

    Onko kellään tietoa mistä johtuu, että viimeisen viikon aikana 2 kertaa,kun ajoin Aviran full scan väittää aborted eli keskeytetty,eikä viimeisen ajon päivämäärä päivity enää, mutta kuitenkin antoi raportin,joka oli puhdas ja aikaakin kului viimeksi reilut 3 tuntia. Päivitykset lataan päivittäin ja real time protection on päällä. Onko Avirassa jokin vika vai pitäisikö osata asetuksissa muuttaa jotain vai yrttääkö joku tunkeutuja kumota sen tai peräti onnistunut jo kumoamaan sen?
    Onko päivitys voinut muuttaa asetuksia tai ollut peräti viallinen? Mitä pitäisi tehdä?
    Versio on 14.03.350 ja sen päivämäärä 25.2.2014

    Ajoin myös Malwarebytes Anti-Malwaren, jonka raportit on olleet puhtaat.
     
    Viimeksi muokattu: 31.03.2014
  2.  
  3. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,068
    Kiitokset:
    1,200
    Pisteet:
    243
    Tietoa ei minulla ole, koska en ole kyseistä ohjelmaa käyttänyt. Kolme tuntia tuntuu aika pitkältä ajalta täystarkistuksellekin, mutta ei tosin tiedä, miten paljon tarkastettavaa koneellasi on.

    Eihän koneella ole toista virustorjuntaohjelmaa, joka voisi aiheuttaa ongelman? Jos ei ole, eikä virustarkistus suju ongelmitta, kannattaisi varmaan ensin poistaa Avira ja sitten asentaa se uudelleen. Ei virusturvaohjelman pitäisi käyttäytyä oudosti.

    Virustarkistuksen voi ajaa myös vikasietotilassa ja seurata, toimiiko se silloin normaalisti.
     
  4. Datanen

    Datanen Guest

    Liittynyt:
    21.09.2010
    Viestejä:
    5,322
    Kiitokset:
    68
    Pisteet:
    108
    Kokeile Aviran uudelleen asennusta.
     
  5. wildlion

    wildlion Member

    Liittynyt:
    17.04.2009
    Viestejä:
    73
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    18
    Kiitos. Vikasietotilassa Avira-ajo toimi normaalisti ja se auttoi. Sen jälkeen myös normaalikäynnistyksen jälkeen mitään vikoja ei enää ilmennyt ja päivämäärätkin päivittyivät. Kaikki ajot on kestäneet aina kauan. On vähän jo vanha ja lienee hidas minun läppärini. Käyttöjärjestelmänä Vista. Odottelen toiseen läppäriini kovalevyä, johon ois tarkoitus asennuttaa Windows7, mutta niiden saamiseen mennee vielä aika kauan aikaa ennen kuin saan sen kovalevyn ja asentajani työkiireidenkin takia,joten tällä on toistaiseksi pärjättävä.

    Kurkkasin Aviran lataus-sivustolle,mutta sieltä ei ihme kyllä selvinnyt,että mikä ilmaisversio nyt olis tarjolla eli olisiko sama vai uudempi ilmaisversio kuin minulla nyt oleva 14.0.3.350 päivämäärä 24.2.2014. Mistä muualtakaan sen sitten voisi ennen lataamista selvittää ilman,että ainakaan asentaisin,koska tietämättä mitä en ala asentamaan mitään,varsinkaan kun ei ole tietoa jos ei latauskaan olisi sellainen,ettei ala automaattisesti suoraan asentamaankin itseään,jotta voisin ensin katsoa näkyisikö latauksessa tieto?

    Olen myös kuullut,että moniin uusiin versioihin moniin sovellluksiin on nykyisin tulossa mukana lisänä pilvipalveluita, mutta koska en haluaisi kytkeä tietokonettani mihinkään pilvipalveluihin,epäröin ladata ja asentaa vielä,koska en tiedä,että voisiko sen osuuden asentumisen estää eli sulkea pois eli onko se lataus- ja/tai asennusvaiheessa kuitenkin valinnainen tai saisiko sen viimeistään asetuksissa suljettua pois päältä?

    Jos minulla olisi nyt esim. Avirasta versio,joka ei olisi uusin,miten ja mistä sen voisin selvittää ja mistä tiedän,ettei koneeni kytkeydy samalla minulta kysymättä pilvipalveluunkin? En tiedä miksi,mutta nykyisessä versiossa olevat Aviran status-sivulla näkyvät "upgrade-nappula=, ja "Avira community-sivustolle-nappula" eivät nyt toimi. Aiemmin molemmat ovat toimineet.
    Jos Avirasta olisi nyt uudempi versio ja alkaisin asentamaan uutta, pitääkö ensin poistaa ohjauspaneelista vanha lisää/poista sovellus-toiminnolla vai poistaako uusi asennusohjelma itse vanhan? (Malwarebytes AntiMalwarea ei tarvinnut itse poistaa ensin,vaan uuden asennusohjelma poisti vanhan itse.) Jos mukana olisi pilvipalvelu,jota ei voi poissulkea, voinko käyttää vielä vanhaa versiota niin kauan kuin sen päivitykset toimivat?
     
    Viimeksi muokattu: 03.04.2014
  6. Tiger25

    Tiger25 Active member

    Liittynyt:
    13.05.2011
    Viestejä:
    1,574
    Kiitokset:
    72
    Pisteet:
    78
    Pilvipalveluista ei tarvitse olla huolissaan, yleensä noista tiedotetaan hyvin tarkasti ja pilvipalvelun käytön aloittamiseen tarvitaan aina vähintäänkin sähköpostiosoite ja käyttäjän suostumus käyttöehtojen hyväksymisen ohella. Mikään ohjelma ei automaattisesti kytke konettasi pilveen tietämättäsi. Avirasta ei pilvipalvelua tietääkseni löydy, se on ihan normaali koneelle asentuva versio, jonka virustunnisteet päivitetään valmistajan servereiltä.

    Mitä tulee ohjelman versioihin, Upgrade-nappulan toimimattomuus mielestäni viittaa vain siihen, ettei uudempaa versiota ole saatavilla. Community-nappulan toimimattomuus voi taas johtua siitä, että kyseinen ominaisuus ei enää ole käytössä käyttämässäsi versiossa, mutta ohjelman ulkoasua ei ole päivitetty edellisestä versiosta.

    Ohjelman poistamiseen on yleensä joko oma poistotyökalunsa tai vaihtoehtoisesti uudemman version asennusohjelma osaa etsiä ja poistaa vanhan version. Koska ohjelmat integroituvat syvemmälle Windowsiin kuin tavanomaiset käyttäjäohjelmistot, niistä voi jäädä normaalin Windowsin kautta tehdyn poiston jälkeisiä osia Windowsiin pyörimään, jotka voivat estää tai haitata jonkun toisen turvaohjelmiston toimintaa. Tämä estetään joko erillisen poistotyökalun tai asennusohjelman yhteydessä tehdyn poiston avulla, koska molemmissa tapauksissa poistotyökalut on ohjelmoitu poistamaan ohjelma turvallisesti, niin ettei siitä jää tauhkaa jälkeen.
     
  7. wildlion

    wildlion Member

    Liittynyt:
    17.04.2009
    Viestejä:
    73
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    18
    Kiitos.Ei kait niitä versioita ihan joka kuukausi uusitakaan.

    Tuosta kai johtuikin,et Norton,jota en halunnut,mut joka tuli läppärin mukana valmiina, vuosien jälkeen palasi vielä kummittelemaan tyrkyttämällä jotain kai päivityksiä asentamaan,vaikka olin poistanut heti sen ohjauspaneelista ja katsonut, ettei kansioissakaan näkynyt. Kaveri vinkkasi ja poistotyökalulla se loppui - ainakin toistaiseksi.

    Ongelmahan onkin jos ei sovelluksen sivuilla kerrota,että poistaako uusi vanhan vai ei. Pitänee mennä penkomaan viel joku päivä Aviran sivustoakin lisää - josko sinne community-sivullekin löytyis sieltä vaikka linkki. Vois kurkkia sinnekin aina välillä.
     

Jaa tämä sivu