1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Canon Powershot sx210 is vai s90?

Viestiketju Digikamera ja valokuvaus -keskustelualue -osiossa. Ketjun avasi varjo66 25.07.2010.

  1. varjo66

    varjo66 Member

    Liittynyt:
    11.09.2009
    Viestejä:
    7
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Noiden kahden välillä nyt pompin. Ajatuksena on ostaa pokkarikamera, jota voi kuskata matkoilla, festareilla, keikoilla, eli missä vaan (minne ei välttämättä halua/jaksa järkkäriä raahata). G11 on jätetty pois, se on turhan iso, vaikka varmaan noita kahta edellistä parempi olisikin.

    s90 puoltaa paikkaansa raw-mahdollisuudella ja hyvällä f/2.0 valovoimalla. Sen valitsisin varmaan saman tien, jollei zoomi olisi sx210:ssä parempi; ensimmäisessä se on vain 3,8x kun jälkimmäisessä 14x. Mutta onko sillä merkitystä oikeasti? Vaikuttaako kuvan laatuun radikaalisti? ISO-herkkyyksillä tuskin on kummassakaan suuremmin merkitystä, kun pokkarista on kyse, mutta yksi myyjä sanoi että s90:ssä ISO 100 on maksimi, sama tilanne lienee kuitenkin myös tuossa toisessa? Päätös tuntuu mahdottomalta, koska juuri valovoima+raw ja toisaalta zoomi on ne aika tärkeät ominaisuudet.. käsisäädöt on siis joka tapauksessa must.

    Jos jollain on kokemusta, niin saa sanoa kommenttinsa myös Panasonicin Lumix DMC-TZ10:stä. Se on ilmeisesti voittanut jotain testejä viime aikoina ja lyönyt Canonin, mutta siinä on ainakin itselleni täysin turha GPS-ominaisuus, joten se edeltäväkin TZ-8 (?) -malli olisi itselle ihan sopiva. Toi on siis kolmas vaihtoehto, mutta en voi Canon-uskollisuudelleni mitään, siksi meinaan tiedostamattakin kallistua jompaan kumpaan kahteen ensimmäiseen... kysymys kuuluukin, kumpaan??
     
  2.  
  3. Japsu1

    Japsu1 Active member

    Liittynyt:
    05.09.2003
    Viestejä:
    2,563
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Tuo Canon oli minullakin harkinnassa mutta luettuani joitakin testejä jätin sen pois hankintalistaltani. Harmi että hävitin jo ne testit (valokopioita kirjaston Ljud&Bild ja Foto-lehdistä)enkä oikein muista muita yksityiskohtia kuin se että ikininä en huolisi kameraa joka pompauttaa salaman esille joka kerta kuin kameraan kytkee virran. Jotain kuvanlaatuun liittyviä ongelmia tuossa myös oli verrattuna Panasonicin ja Sonyn vastaaviin pitkäzoomisiin pokkareihin.
    Ei silti, itse jätin myös nuo Panan ja Sonyn "testivoittajat" pois laskusta koska ovat isompia ja painavampia kuin vanha Panasonic-mallini. Koska haluan rintataskuun mahtuvan kameran niin en taida noita kaikkein pisimpiä zoom-malleja huolia vaan minulle riittää 8x zoomi joka kuitenkin on reippaasti pidempi kuin vanhassa jossa on vain 3,6x.
    Eli taidan jossain välissä käydä hakemassa itselleni Panasonic Lumix DMC-ZX3, se on lähes yhtä pieni kuin nykyinen kamerani ja ominaisuudet minulle riittävät. Minusta pokkarissa ei tarvita raw-kuvausta eikä täyttä käsisäätöäkään.;)
    http://panasonic.net/avc/lumix/compact/zr3_zx3/index.html

    Sinulla saattaa olla tarve toisenlainen mutta sinuna ottaisin vaikka Panan DMC-TZ8 joka on muuten lähes sama kuin se testivoittaja TZ10 mutta ilman tuota turhaa GPS:ää. Tosin sitä on aika vähän tarjolla joten noitten hinnat saattaa mennä käytännössä samoihin?
    http://www.pocket-lint.com/review/4664/panasonic-lumix-dmc-tz8-camera
     
  4. varjo66

    varjo66 Member

    Liittynyt:
    11.09.2009
    Viestejä:
    7
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Tuo on täysin totta; raw-kuvaus ei todellakaan ole pokkarissa välttämättömyys, ja se tuskin onkaan ratkaiseva tekijä päätöksessä, ennemminkin se hyvä valovoima kiinnostaa.. mutta sitten taas kaipaisin vähän enemmän zoomia kuin mitä s90 voi tarjota. Olen tainnut tehdä jo alitajuisesti päätöksen (sx210 is), ja olen melkoisen varma, että siitä löytyy ne ominaisuudet, mitä kameralta kaipaan. Jos keikoilla tai esim. baarissa ottaa kavereista kuvia, rakeisuudella ei todellakaan ole suurta merkitystä, joten ei se hyvä valovoimakaan lopulta taida olla tarpeeksi houkutteleva asia.

    Tiedän toki että varmasti parempiakin vaihtoehtoja olisi, mutta sx210 riittänee siihen käyttötarkoitukseen itselläni, mitä pokkarilta haluan. Ja vaikka automatiikkaa varmaan tulee eniten käytettyä, on kiva että ne käsisäädötkin löytyy ;) Kiitos kuitenkin asiallisesta vastauksesta (kaikkialla niitä ei tunnu saavan..)!!
     
  5. Timpes

    Timpes Member

    Liittynyt:
    17.12.2009
    Viestejä:
    25
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Jos meinaat kuvata myös videota festareilla ja keikoilla, suosittelen ehdottomasti panasonicin TZ-malleja. Voittaa canonin ominaisuudet videoinnissa varmaan jokaisessa asiassa. Mikrofoni on laadukkaampi, voit zoomata samalla kun videointi käynnissä, ja myös kuvanlaatu voi olla yleisesti parempi. Itse olen juuri hankkimassa uutta pokkaria ja olen päätynyt panasoniciin juuri videoinnin takia..
     

Jaa tämä sivu