1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Windows Movie Maker probleema

Viestiketju Ajuri- ja softaongelmat -osiossa. Ketjun avasi Thugi 06.07.2012.

  1. Thugi

    Thugi Member

    Liittynyt:
    31.08.2008
    Viestejä:
    22
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Ongelma on tälläinen: Kun yritän "julkaista" tekemääni videota niin ohjelma kaatuu, teki mitä teki. Antaa toki tallentaa projektin talteen, mutta ei anna julkaista omalle koneelle. Mistä tämä johtuu? Kiitos.
     
  2.  
  3. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,096
    Kiitokset:
    1,208
    Pisteet:
    243
    Kun puhut elokuvan "julkaisusta", se viittaa siihen, että käyttöjärjestelmäsi on Vista. Itse kohtasin vastaavia ongelmia WMM:n aiemman XP-version 2.1 kanssa. Se oli aika buginen versio, mutta Vistan Movie Maker-version 2.6 pitäisi toimia luotettavammin.

    WMM:n kaatumisongelmat saattoivat johtua elokuvamateriaalista, jossa oli erilaisilla koodekeilla koodattuja leikkeitä. Vaikka projektin teko ja tallennus onnistui, elokuvan tallentaminen saattoi kaatua jonkin koodekkiristiriidan seurauksena.

    Toinen tavallinen kaatumissyy oli liian suuri siirtymien ja tehosteiden määrä. Tähän ongelmaan auttoi se, että teki elokuvan osissa. Yhden ison projektin sijasta tallennettiin ensin kaksi tai kolme lyhyempää projektia elokuvaksi. Kun tämä oli tehty, koottiin nämä versiot yhdistämällä lopullinen elokuva.

    Toki kaatumiselle voi olla muitakin syitä, mutta kun ei yhtään tiedä, millaisesta elokuvasta on kyse, ei syitäkään osaa enempää arvioida. Jos käyttöjärjestelmäsi on Vista, sille on saatavissa Windowsin Elokuvatyökalu, jonka pitäisi toimia vakaammin kuin vanha Movie Maker.
     
  4. Huligaani23

    Huligaani23 Regular member

    Liittynyt:
    26.04.2012
    Viestejä:
    344
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Mulla oli sama ongelma WMM:n kanssa vanhalla xp:n koneella.Projektin sai tehtyä ja tallennettua,mutta elokuvaa ei.Nykyään windows 7 professional käyttäjänä on ollut paljon helpompi käyttää windowsin elokuvatyökalua.Tuhat kertaa parempi kuin WMM.Tosin nyt on kyllä parempi prossukin kun on intel i7. :)
     
  5. Thugi

    Thugi Member

    Liittynyt:
    31.08.2008
    Viestejä:
    22
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Joo mulla on tosiaan Vista Home Prerium 32-bit SP2 käyttiksenä. Täytyypi testata tuota WMM 2.6 versiota jos sillä saisi "elokuvan" julkaistua koneelle, tai sitten tuota Elokuvatyökalua. Itse elokuvasta sen verran, että se on kuvattu HD-tasoisella (720p) videokameralla ja videon kesto on hieman alle 4min. Kohtuu paljon on kyllä tehosteita käytetty, että siitäkö se sitten johtuu?

    EDIT. Windows Elokuvatyökalu kaatuu samallalailla kuin WMM, eikä se edes tue täysin kaikkia mitä olen väsännyt siihen videoon. Sitten latasin tuon 2.6 ohjelman ja yllätys yllätys, se ei tue ollenkaan WMM tehtyä videota. Sanoo heti, että projekti tehty WMM ja sitä ei tueta. Eli täytyykö tässä uudestaan väsätä tuolla 2.6 versiolla ja toivoa, että se julkaisisi videon koneella? Ei millään jaksaisi, pakko myöntää.

    EDIT2. Eipä tuo WMM 2.6 tue ollenkaan nuita HD-pätkiä mistä olen elokuvan koostanut. Tiedostomuoto on MP4 ja sitä tuo ohjelma ei tue. Ei tästä taida tulla mitään. Kyllä tämä Vista on paska!
     
    Viimeksi muokattu: 07.07.2012
  6. Huligaani23

    Huligaani23 Regular member

    Liittynyt:
    26.04.2012
    Viestejä:
    344
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Windows 7 ei mitään ongelmia ole ollut.Kokeileppa sony vegas prota vistalle.Muistaakseni löytyy vistalle.Tai sitten vain vaihdat vistan seiskaan.
     
  7. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,096
    Kiitokset:
    1,208
    Pisteet:
    243
    Syy on tuossa MP4-pakkausmuodossa. Ainakaan XP:n versiota en saanut ymmärtämään tuota ollenkaan, vaan materiaali piti ensin konvertoida MPEG-4 -muotoon esimerkiksi DivX 5-koodekilla.

    Kiusallista, että ongelmat ilmenivät vasta, kun sait projektisi valmiiksi. Tuossa vielä lista Movie Maker-versioista, jotka Mikcosoft tarjoaa Vistalle: http://windows.microsoft.com/fi-FI/windows/downloads/get-movie-maker

    Uusimmat ovat siis WMM 6.0 ja Live Movie Maker. Vanhemmat XP-versiot eivät tukeneet MP4-videota edes ulkopuolisen koodekin avulla. Ohjelma ei edes tuonut valittavaksi MP4-päätteisiä leikkeitä. Lopulta vain hyväksyin sen, että VLC toisti MP4-videot, mutta Movie Makeria varten ne täytyi muuttaa toiseen muotoon. En myöskään osaa sanoa, saako kummankaan noista uusimmista versioista tukemaan kyseistä koodekkia. Kokemustesi jälkeen se ei lupaavalta näytä.

    Edit. @Huligaani23: Oletko nimenomaan kokeillut Win 7:n elokuvatyökalua MP4-videoiden kanssa? Luulen nimittäin, että tässä on ongelmana tuo MP4 eikä käyttöjärjestelmä. Siis luulen, tietoa ei ole.
     
    Viimeksi muokattu: 07.07.2012
  8. Huligaani23

    Huligaani23 Regular member

    Liittynyt:
    26.04.2012
    Viestejä:
    344
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Niin minäkin luulen.Mutta ongelma ratkeaa kun muuttaa videon.Vaikkapa FormatFactoryllä.
     
  9. Thugi

    Thugi Member

    Liittynyt:
    31.08.2008
    Viestejä:
    22
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Kiitoksia vastauksista! Täytyy huomenna paneutua tuohon tiedostomuodon muuttamiseen kun en ole nyt kotosalla. Itsekin luulen ongelman olevan juuri tuo MP4-muoto. Eli uusiksi menee videon koostaminen, mutta pääasia olisi saada se julkaistua omalle koneelle. Jospa se tästä, ihan luottavaisin mielin kuitenkin olen, kaikesta huolimatta. Toivotaan parasta, että nyt onnistuisi kun olen videomuodon vaihtanut.
     
  10. Huligaani23

    Huligaani23 Regular member

    Liittynyt:
    26.04.2012
    Viestejä:
    344
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Onnea projektiin
     
  11. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,096
    Kiitokset:
    1,208
    Pisteet:
    243
    Kannattaa ensin kokeilla jollakin pienellä projektilla eli vaikkapa vaan yhdellä yksittäisellä leikkeellä ja varmistaa, että siitä tehdyn projektin tallennus ja julkaisu elokuvaksi onnistuu. Vasta sitten, kun kaikki vaiheet on käyty onnistuneesti läpi, on aika alkaa koostaa varsinaista projektia.
     
  12. Thugi

    Thugi Member

    Liittynyt:
    31.08.2008
    Viestejä:
    22
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Juu kiitos vinkistä. Ja näin teinkin ja sen pelkän leikkeen pienellä muutoksella julkaisu onnistui, MUTTA kun tein sitten varsinaisen elokuvan kaikkine efekteineen, niin kuinkas muutenkaan, julkaisukohdassa WMM kaatui. Eli ei onnistu kun laittaa tehosteita enemmänkin. Taitaa olla Vistan syytä. Kyllä ärsyttää taas kerran!
     
  13. Huligaani23

    Huligaani23 Regular member

    Liittynyt:
    26.04.2012
    Viestejä:
    344
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Mikä prosessori sulla on.Mulla vanhassa xpssä joku vanha intel josta en ollut silloin kuullutkaan.Nykyään on intel core inside i7 ja pelaa kuin unelma.Eli sinulla on kaksi vaihtoehtoa.Joko ostat uuden prosessorin tai teet elokuvan pienissä pätkissä.Suosittelen kokeilemaan myös ensin sony vegas pro 11sta ennen kuin alat tekemään elokuvaa pienissä pätkissä.Se on nimittäin aika työlästä.Ps:Ongelmasi voi toki johtua vistastakin mutta en tiedä koska olen aina kiertänyt vistat kaukaa.Ja kierrän myös tulevaisuudessa. :)
     
  14. Thugi

    Thugi Member

    Liittynyt:
    31.08.2008
    Viestejä:
    22
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Mulla on sellainen prosessori kuin Intel Pentium Dual CPU T3400. Ei sano mulle juurikaan mitään kun en niin tietokonetietäjä ole. Onko tuosta mihinkään? Täytyy nyt katsoa mitä tässä tekisi, kun tuo Sonykin on englanninkielinen ja tietsikkaenkku ei ole vahvin osa-alueeni :) Ja joo, kannattaa kiertää Vistat niin kaukaa kuin mahdollista! Silloin kun tämän läppärin ostin, niin kyllä oli ongelmia ja rutosti olikin. Nyt on rauhoittunut tuo ongelmien kanssa painiminen, en tiedä miksi, mutta en valita :)
     
  15. Huligaani23

    Huligaani23 Regular member

    Liittynyt:
    26.04.2012
    Viestejä:
    344
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Olet kyllä harvinaisen sitkeä kaveri kun et valita.Sulla tuntuu olevan kaikki päin esterin persettä.Joo en usko että on mikään hyvä prosessori sillä en ole koskaan kuullutkaan tuollaisesta.Edessä on siis prosessorin ja käyttöjärjestelmän vaihto.Jollei sinulla satu olemaan jotakin hyvää ystävää jolla on parempi prossu ja windows7.Mutta suosittelen yrittämään tuota vegas prota vaikka se englanninkielinen onkin.Sitä oppii käyttämään tällainen huonosti englantia osaavakin.
     
  16. Thugi

    Thugi Member

    Liittynyt:
    31.08.2008
    Viestejä:
    22
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Taitaa vaan olla sen verran kallista lystiä nuo prossujen ja käyttiksien vaihto, että taidan mennä näillä mitä nyt on, ja unohtaa tuon videon tekeminen vaikka kyllähän sitä mielellään niitä elokuvia väsäilisi. Mutta ei auta köyhän valittaa, mutta mielenkiinnolla kysyn, mikä prossu esim olisi edes välttävä ja missä hintaluokissa ne yleensäkin menee? Sen prossun vaihdossakin taitaisi tulla onkkelmia, kun epäilen omia kykyjä suoriutua siitä eli johonkin liikkeeseen pitäisi viedä ja sekin maksaisi jotain. Eli summasummaarum, olen kusessa.
     
  17. Huligaani23

    Huligaani23 Regular member

    Liittynyt:
    26.04.2012
    Viestejä:
    344
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Niin paitsi jos tiedät jonkun kaverin jonka luona voisit tehdä sen.Ja siitä prossun vaihdosta että ei sitä kannata kokemattoman kannata ruveta vaihtaan.Ja kyllähän se kalliiksikin tulee.
     
  18. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,096
    Kiitokset:
    1,208
    Pisteet:
    243
    Toisaalta minä olen koostanut vaatimattomia elokuvia vanhoilla XP-koneilla. Onnistui se Windows Movie Makerilla ja 7 vuotta vanhalla läppärillä, jossa on Intel Pentium M Processor 1.60 GHz. Tuolloin ei kaksiydinprosessoria ollut vielä esiteltykään. Kuten edellä kerroin, aivan ongelmatonta se ei ollut, mutta onnistui, kun jakoi paljon siirtymiä sisältävän elokuvan useampaan osaan, sillä nuo siirtymät ja tehosteet kuormittivat konetta ja saattoivat lopulta kaataa muutoinkin bugisen vanhan WMM:n.
     

Jaa tämä sivu