1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Defraggler eheytys ja muisti

Viestiketju Windows -ongelmat -osiossa. Ketjun avasi PeGe85 09.11.2010.

  1. PeGe85

    PeGe85 Member

    Liittynyt:
    26.10.2010
    Viestejä:
    46
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Terve.

    Olen aina kuvitellut levyn eheytyksen vapauttavan kovalevyltä tilaa, mutta ainakin minulla se vähensi vapaan levytilan määrää.
    Lisäksi VISTA kone tuntuu vain entistäkin hitaammalta. Mistä tämä voi johtua?
    Haittaohjelmia ei koneella pitäisi olla. Ainakaan Malwarebytes löytänyt mitään ja Avast! toimii
     
  2.  
  3. BforeDusk

    BforeDusk Senior member

    Liittynyt:
    15.09.2006
    Viestejä:
    6,570
    Kiitokset:
    7
    Pisteet:
    118
    EI. Eheytys ei vapauta mitään, vaan sijoittelee pirstaloituneet tiedostojen palaset peräkkäisiin kohtiin kovalevyä. Kokoaa palapelin eheäksi kuvaksi taas.
    Nopeuttaa lukua kun se tiedosto ei ole levällään pitkin kovon kohtia. Ei kulu aikaa lukupään "pitkiin" siirtoihin sinne tänne.

    Allocation unit, varausyksikön koko kovossa määrittää minkä kokoisina paloina se kovo on.
    Yksikin bitti, joka täytyy kirjoittaa 8-bittisenä tavuna tiedostoksi syö koko varausyksikön. Siihen alueeseen ei toisen tiedoston dataa mene.
    Hukkatilaa syntyy keskimäärin (puolet varausyksikön koosta) * (tiedostojen määrä kovossa).

    No anyway, tuo eheytys voi sijoitella kovossa dataa niin, että se syö enemmän tilaa.

    Tai sitten Kusta tekee palautuspisteen tjms. "apudataa" eheytksessä.
     
    Viimeksi muokattu: 10.11.2010
  4. yamaneko

    yamaneko Senior member

    Liittynyt:
    22.09.2005
    Viestejä:
    5,093
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    118
    Jotkut levyneheyttäjät poistavat järjestelmän palautuspisteet (ilmeisen vahingossa, jos eivät ymmärrä Vistan/7:n Volume Shadow Copystä mitään) ja samalla saattaa jopa järjestelmän palautuspisteiden luonti lopahtaa kokonaan. Jos eheytysohjelma siis poistaa palautuspisteet, niin tokihan siitä levytilaa vapautuu, mutta yleensä tämä on huonosti (tai väärälle Windosille) tehdyn ohjelman sivuvaikutus. Muutoin levyn eheyttämisen ei ole tarkoitus, kuten BforeDusk jo kertoikin, kuin järjestellä levyllä olevaa dataa uusiksi.

    Leveyeheytys on varsin turhaa hommaa useasti tehtynä ainakin, jos käytössä on nykyaikainen kone ja levyt. Itse olen sulkenut kaikenlaisen eheyttämisen pois, ja eheytän levyä ainoastaan ennen päävarmuus-levykuvan ottoa ennen (muutaman kerran vuodessa).
     

Jaa tämä sivu