1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

MSI 790FX-GD70 lämpö ongelma

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi Huel 07.11.2009.

  1. Huel

    Huel Member

    Liittynyt:
    07.11.2009
    Viestejä:
    18
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Koneessa on lämpö ongelmia.
    Olen jo aika kauan yrittänyt ratkaista tämän ongelman ja saanut aikaan hyvin pieniä ratkaisuja. Mun konessa on 4 Noctuan NF-P12-1300 120mm, x1 random antec 120mm joka tuli mukaan P182B kanssa ja vielä yksi scythen 120mm tuuletin joka tuli mukaan Mugen2 kanssa. Ja kaikken hupuksi löytyy myös pci-tuuletin, ZALMAN-SC100. Ilma pitäisi kiertää ihan mukavasti, silti on yksi ja ainut paikka joka on tulikuuma ja ihan idlenä myös. Enkö tiedä missä vika.

    Kone (tärkeimmät osat):
    PALIT GTX 285 PCIE 2048MB 512-BIT GDDR-3
    MSI 790FX-GD70
    Phenom II X4 955BE
    Team Group 2GB Elite, DDR3 1333MHz
    CoolerMaster 700W Silent Pro M700 ATX-virtalähde
    Mugen 2
    kotelo P182B
    Käytän Win7 64bit

    En ole mitään ylikellotuksia tehnyt. Mutta asiaan.
    [​IMG]
    Kaikki muut lämmöt paitsi tuo remote 1 pitäisi olla kunnossa. Jotain netistä olen lukenut kyseinen lämpötila ois northbridgen lämmöt. Monesti kun pelaan jotain pelejä remote lämpö nousee siihen yli 70C ja maskimillaan se on siinä 74C. WoWi on pyörinyt ilman ongelma. Mutta esim. Prototype pelissä, aina sillöin tällöin kun on tosi paljon toimintaa pelissä, niin peli menee jummiin. Ainut ratkaisu siihen on että menee windowkseen ja tulee takaisin. Silloin näkyy hetki jotain gfx bugeja, noin 2sec ja peli jatkuu. Fallout 3sessa, peli vaan jossain vaiheessa jäätyy. CoD:World at war, peli jummittuu, äänet on taustalla, ctrl+alt+del yleensä auttaa että pääse taas peliin liikkumaan.

    Mä en oikein tiedä mistä on kyse, onko se emolevystä vai ihan näytönohjaimessa. Tosin, näytönohjaimen lämmöt on esim. COD:WaWissa max. 45C. Ihan naurettavia lämpöjä. Mutta joo, remote 1 vetelee kuumia. Jos se on emo, niin lieneekö jotain valmistus ongelmia vai ihan yhteensopivuus näytönohjaimen ja emon kanssa?

    Voin myös ottaa ihan kuva koneesta jos on tarpeellista.
    Kiitos avusta!
     
    Viimeksi muokattu: 07.11.2009
  2.  
  3. Wintoosa

    Wintoosa Regular member

    Liittynyt:
    02.01.2009
    Viestejä:
    2,918
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Päivitä bios ainakin aluksi uusimpaan versioon.

    MSI:n foorumeilla valitettiin samoja lämpöjä, samassa Remote 1:ssä. Kokeile katsoa lämmöt vielä Hwmonitorilla.

    Uusin bios sisään, uusimmat nvidia-ajurit ja piirisarjan ajurit.

    http://www.hardwarecanucks.com/foru...msi-790fx-gd70-am3-motherboard-review-16.html

    Eräässä artikkelissa, emolevysi piirisarjan lämmöt näyttäisi olevan 36-41 astetta.

    Jotenkin voisin uskoa 70-asteen lämmöt GTX285:lle, koska 45 on melko vähän noin tehokkaalle kortille.
     
  4. Huel

    Huel Member

    Liittynyt:
    07.11.2009
    Viestejä:
    18
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Nyt on uusin bios koneessa. Piirisarja ajurit päivitetty ja uusin nvidian gtx285 ajurit.

    Eilen koitin 3dvantage, kaatui ensimmäiseen testiin. Nyt se pyörii ainakin ihan loppuun saakka. Tosin, kun tein testin niin selkeästi ensimmäisessä testissä ilmestyi graffikka bugeja. Mustia pilkuja + vihreitä, etc.

    Lämmöt ei ole muuttunut sen kummemmin. Vielä on se remote 1 siinä 69.. enkä edes tiedä mitä se on. MSI forumeilla semmoinen kun remote 1 ei oo olemassa. Mutta ei se tässä asiassa oikein auta, ei voi pelata pelejä niinkuin pitäisi.

    Tässä on HWmonitor:
    [​IMG]

    Lieneekö ongelma sitten ihan näytönohjaimessa?
    Sain CPU 38980 pisteitä ja GFX 11909. Onkohan tuo ihan järkevä tulos vantagesta(trial) näillä asetuksilla?!
     
  5. Huel

    Huel Member

    Liittynyt:
    07.11.2009
    Viestejä:
    18
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Mitä mieltä olette?
     
  6. Bundalee

    Bundalee Member

    Liittynyt:
    20.08.2007
    Viestejä:
    0
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    10
    Itellä kans saman tyyppisiä lämpöongelmia suunnillee samalla kokoonpanolla. Mulla autto pikkasen kun otin kotelosta toisen kyljen auki.

    Ite tilasin ton x4 955:n boxedina ja yllätyin vakiotuulettimen kovasta metelistä kuormituksen alla, en oikeen tiedä mitä sen kanssa kannattas tehdä? Investoidakko suosiolla vesijäähdytykseen vai koittaa saada meteliä pienemmäksi prossun tuuletinta vaihtamalla ja lisäämällä kotelon tuuletusta?.
     
    Viimeksi muokattu: 09.11.2009
  7. Azzo85

    Azzo85 Regular member

    Liittynyt:
    11.09.2008
    Viestejä:
    364
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Nuctua U12P tai Scythe Mugen2 tilalle niin tippuu äänet ja prossun lämmöt roimasti.
     
    Viimeksi muokattu: 09.11.2009
  8. Bundalee

    Bundalee Member

    Liittynyt:
    20.08.2007
    Viestejä:
    0
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    10
    Tuleekos tuossa Noctua U12P:n paketissa asennustahnat mukana? Onko tietoa? Saattais kyseinen cooleri kiinnostaakkin.
     
  9. MikroMake

    MikroMake Active member

    Liittynyt:
    03.02.2006
    Viestejä:
    3,864
    Kiitokset:
    4
    Pisteet:
    68
  10. Huel

    Huel Member

    Liittynyt:
    07.11.2009
    Viestejä:
    18
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Noh, mun mielestä se ei oo oikein järkevä ratkaisu. Mä vaan ihmettelen suuresti että mikä tää remote 1 on kun HW monitor ei näytä sitä. Taisin löytää ratkaisun tähän ihmettelyyn ja se löytyy täältä: http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=297414&page=2 muutenkin MSI forumeilta luin että support on sanonut ettei remote 1 edes ole olemassa.

    Se ei silti selitä miksi mun pelit jummittuu. Tänään koitan alikellottaa tai ihan pikkasen ylikellottaa mun gfx korttia. Dragon age originsissa ilmentyin mustia läkkiä välillä.. eli jotain gfx bugeja. Hauskinta on että tässä on vakio kellot... Noh, toivon että kyseessä on viallinen näyttis, koska sitten voin heittää tän takuuseen.

    Muuten, kannattaa ostaa se Mugen2 ja siihen lisäksi x1 NF-P12-1300 120mm. Tee sitten itse rautalangasta toinen kiinitys, niin helpposti saat pushpull siihen. Mugen2 on ihan mieletön, mutta kannattaa hankkia, tehokas mutta iso. Kiinitys on suht. hankala mutta ei ylitsepääsemätön. Netistä löytyy hyviä installointi videoita.
     
    Viimeksi muokattu: 10.11.2009

Jaa tämä sivu